Jump to content
Annons

Audiophile 2496


lyxma

Recommended Posts

Annons
..en grej som jag undrar är om man kan ha ett annat ljudkort i burken utöver Audiophile 2496 utan att det blir problem.. t.ex ett Soundblaster Live! ... !?

Det borde fungera...

Jag har inte något Audiophile själv - men RME Hammerfall och SB Live fungerar i alla fall utan problem tillsammans i min maskin. Hammerfall tar hand om det seriösa, medan SB Live tar hand om system- och spelljud. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Carlos (oregistrerad)
Kan säga att jag nyss prövat spela in med kortet och det funkar hur bra som helst!

Vad bra! Funderar själv på att köpa det kortet! 😉

MVH Carlos

Redigerat av Carlos
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
man börjar finna ett intresse för detta kort ... är det en hype, eller är det så bra som det uppfattas ? 😉

Både och tror jag. Kortet är ju bland de bästa i sin prisklass. Därav så blir det poppis. Sen att många har det och gillar det gör ju att det blir ännu fler som köper det.

Jag har ett och gillar kortet skarpt... t.ex 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför köra två ljudkort? Har man ett Audiophile kan man väl ha det både till musik och till systemljud, eller? Om man vill ha surround förstår jag, men annars finns väl ingen anledning?

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör USB motsvarigheten till Audiophile 2496 (dvs Audiophile USB) och enda nackdelen är att det inte finns någon mik preamp ingång. Just därför tvingas jag köra två ljudkort och använda mik ingång på datorns inbyggda ljudkort.

Riktigt illa är att jag således måste byta mellan kortens olika ASIO drivers i Cubase beroende på om jag ska köra in sång eller midi. Sen har jag valt att köra spel på det inbyggda ljudkortet, men det kunde varit vilket som...

Så har du tänkt sjunga in audio spår bör du tänka efter före innan du köper ett Audiophile... förmodligen finns det då bättre alternativ.

EDIT: Hur gör ni andra Audiophile ägare när ni ska sjunga in sång?? Eller ni låter bara bli? 😄

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Hur gör ni andra Audiophile ägare när ni ska sjunga in sång?? Eller ni låter bara bli?

Jag kör med ett "Phonic MM1202 compact mixer".

Jag har alltid trott att de flesta använder sig av en mixer till ljudkort utan mic-preamps.

Funkar iaf väldigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde köpa en liten mixer vilket nog skulle underlätta dina inspelningar betydligt. Här är exempelvis en liten Behringer med 2 preamps:

http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG

Har sett den ny (Förstärkardoktorn) för 650 kr.

Tack för tipset, men jag har redan en 12 kanals mixer... både med linein och preamp på samtliga.. använder den endast till hårdvarusytharna dock.

Anledningen är att jag vill såklart sjunga in sången i ett eget audio spår i cubase.. om jag kör miken in i mixern får jag ju med alla syntharna oxå i ljudspåret... just därför behöver jag mik ingång på ljudkortet.

Eller har jag missat något?? 😄

Om ngn mot förmodan pallar läsa, har jag beskrivit mitt förfarande och tillhörande problem i tidigare inlägg:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=762

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...