Jump to content
Annons

Tips och råd på förnyelse av MIDI studio


hackeman

Recommended Posts

Hallåja!

Jag har relativt nyligen kopplat in min gamla MIDI-studio och tagit upp komponerandet igen efter 15 års paus (det blir lätt så när IT karriären tar helt överhand 😎 ), så både jag och min studio är mao ringrostiga och behöver lite uppfräschning.. således vänder jag mig till er. 😮

De gamla prylar jag har kvar är:

  • Roland D-10 multitimbral synth
  • Korg DW-6000 synth
  • Roland MT-32 multitimbral synth modul
  • Yamaha FB-01 - " -
  • Yamaha CS-01 mono analog synth (kult! 😎 )
  • Star sound 12 kanals mixer
  • samt lite mikar o hörlurar o tjafs

På den tiden var det Atari ST som gällde, så den har jag såklart ersatt med något fräschare; P4 2.6, 512MB RAM, 2 * 160GB SATA disk, osv, med M-Audio Audiophile USB (samt internt ljudkort på moderkortet). Jag kör Cubase SX 2.0 med diverse vst pluggar och instrument. Jag var först inställd (och sugen :-)) på att köpa mängder med ny hårdvara, men det mesta verkar gå att fixa mjukvaruvägen har jag märkt. Det har hänt myyyyycket på 15 år! 😆

Jag kör in sång via mik ingång på datorns inbyggda ljudkort eftersom Audiophile saknar mik preamp ingång. Både synthar och Audiophile kör jag sedan in i mixerbordet och mixerbordet körs i sin tur in i line-ingången på interna ljudkortet. Låter lite snurrigt kanske, men på så sätt kan jag sampla av rubbet i SoundForge på samma dator och därefter skapa mp3, vaw, eller vad jag nu vill. Det finns säkert bättre sätt för detta (eller??).

Nackdelarna/bristerna med denna utrustning och konfiguration är:

  • Eftersom jag måste använda mik ingång och midi på olika ljudkort tvingas jag switcha mellan olika ASIO drivers i Cubase beroende på om jag ska spela in audio eller midi. Jag skulle alltså vilja ha ett ljudkort med både midi och mik preamp ingång(ar).
  • Om jag aktiverar monitor funktionen på audio spår i cubase så hör jag min egen röst med nästan 1 sek latency. Jag vill kunna sjunga in och höra det jag sjunger i "real-time" i lurarna, gärna MED vst effekter. Och gärna att två pers kan sjunga in samtidigt på två olika spår i Cubase (gärna mer än en mik preamp på ljudkortet alltså).
  • Mixerbordet har börjat glappa o knastra lite, och överhuvudtaget skulle jag vilja slippa analogt icke-programmerbart mixerbord som gör att en låt inte låter likadant från gång till gång (beroende på om jag eller någon annan rattat däremellan). Volym, pan, o.d som finns på mixerbordet går ju att styra med Cubase inbyggda mixer, så 12-kanals mixerbordet behövs inte för annat än att "merga ihopa" alla de analoga ljudkanalerna till en (eller två, stereo). Typ.
  • Jag sitter hemma i ett stort kombinerat allrum/vardagsrum och öppet kontorslandskap (både jag och min flickvän jobbar ofta hemifrån) och kör därför nästan alltid i lurar och har inga monitorer (spela in sång får jag göra när jag är ensam hemma :-)). Jag är inne på att köpa monitorer, men är helt novis på den marknaden...
  • Jag kör D10:an som MIDI-keyboard vilket saknar aftertouch... vet inte hur mkt jag egentligen saknar detta eftersom jag aldrig haft aftertouch. 🙂
  • Jag har dessutom ett "anti-latency" problem som jag nämnt tidigare här i forumet: https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=15&t=646 (edit: har löst problemet, se tråd)

Som sagt, det är mycket att hinna ikapp på marknaden och i utvecklingen efter 15 års paus så jag är högst tacksam för alla (seriösa) tips o råd jag kan få! Och jag är övetygad om att det finns mycket mer prylar och funktioner som jag ännu inte vet finns men egentligen skulle ha nytta av... så kör hårt! 😛

Hacke

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska kanske sammanfatta i att vad jag skulle tro jag är ute efter är alltså ett ljudkort med MIDI, 1-2 mik preamp, och eventuellt 8-12 line ingångar att köra in syntharna i och ersätta mixerbordet. Mao ett ljudkort (och vad mer som nu kan behövas) som åtgärdar ovan nämnda brister och ersätter mitt Audiophile USB. Priset är inte prio 1, så kom gärna med olika förslag i olika prisklasser. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort som är väldigt bra, som kanske kan kännas rätt för dig, är Echo Layla - http://www.echoaudio.com . Det har midi in/ut, 8 analoga tele in/ut och möjlighet att koppla till en extra omvandlare med 8 extra analoga in/ut om det behövs. Micpreamps skulle jag välja att ha externa och det finns en uppsjö av olika modeller att välja bland - exempelvis Line Audio Design DMP, FMR Audio RNP, Summit Audio 2BA-221 och Studio Projects VTB-1 - bara för att nämna några...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...