Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

NÄn som vet om en portastudio kan göra likvÀrdiga inspelningar ljudmÀssigt som en PC?

Kommer micka en del akustiskt, som gitarr och dragspel.

Har kikat pÄ nÄgra pÄ Thomann i prisklassen 4-10 000. En del av dem som verkar intressanta finns pÄ blocket med kraftigt reducerat pris.

Har aldrig anvÀnt nÄn porta. Enda erfarenheten jag har av inspelning Àr pÄ min egen dator för nÄgra Är sen dÀr jag var otroligt nöjd med resultatet (elgitarr,bas och keyboard med fÀrdigt trumspÄr) Var sÄ lÀtt att spela in, lÀgga effekter mixa och göra mp3. Snabbt och smidigt (jag anvÀnde Magix Music Maker). Tyckte Àven att effekterna jag anvÀnde i Magix hade hög kvalité. Undra om dem Àr lika bra i en porta, om den nu har sÄdana. Fast Ä andra sidan kanske det gÄr att koppla upp den till PC'n nÀr man ska mixa och anvÀnda effekterna i ett inspelningsprogram dÀr. jag har ingen aning.

Kommer Àven behöva spela in live nÀr vi repar, och dÄ Àr det dragspel, kontrabas och ak gitarr.

NÄn som har lite erfarenhet av porta, nÄt som jag bör tÀnka pÄ eller veta?

Fördelar/nackdelar PC/Porta?

NÄn kanske Àven kan rekommedera nÄgon porta.

Annons
Postat

njÀ har inte koll pÄ portor lÀngre men samma kvalitet fÄr du ju.inspelnings mÀssigt sen har du ju en viss begrÀnsning med porta .. FÄr du ju köra hÄrd varu compressor och sÄ .. blir lite dyrare om jag sÀger sÄ.fins klart portor med inbyggda .Eq Compress men brukar inte vara sÄ bra .. upp till 10 tusen börjar vÀll det lÄta bra .. annars Àr ju en porta Stabilare Àn en PC .den bara Àr lixom .. damma lite tuta köra .. min erfarenhet ..

Postat

Hör med bl a hÄrdvaruliraren Nilsson hÀr pÄ forumet. Han (mf l) har koll pÄ det dÀr. SjÀlv grejade jag med portor, rullbandare och analoga bord pÄ Folkis men upplevde att datorbaserad inspelning var mer lÀttjobbat och smidigt.

VĂ€nligen,

CHAE

Postat (redigerat)

En Ipad med denna kanske?

http://www.auriaapp.com/Products/auria

Det blir en blandning mellan porta och vanlig dator. Jag förmodar att det inte Àr lika enkelt att klippa och klistra med vanlig porta. Om du redan har en Iphone/Ipod/Ipad sÄ kan du ju lÀgga pengar pÄ annat. OvanstÄende app ska dock bara funka pÄ Ipad. Annars Àr ju alltid en padda kul i studion, eller som ölunderlÀgg.

Jag anvÀnder http://www.harmonicdog.com/ pÄ min Ipod. Upp till 24 stereokanaler. Men jag brukar spela in sÄdÀr 40 spÄr ibland och överföra till just Magix för editering dÄ skÀrmen pÄ Ipodden Àr sÄ liten. Minnet sparar nÀmligen alla borttagna inspelningar i en mapp, sÄ jag har nöjt mig med 8-spÄrsvarianten för 75kr.

Sedan finns Garageband som verkar busenkel.

Ipad kan spela in med 16 bitar, men hantera fler inom paddan. MultiTrack DAW (lÀnk ovan) spelar in max 8 spÄr (eller 4 stereo) samtidigt i 16 bitar och hanterar sedan 24 bitar i programmet. Auria ska tydligen kunna spela in 24 kanaler (mono) samtidigt med lÀmpligt ljudkort. Han i Blur har tydligen spelat in en skiva med tvÄ Ipad sÄ kvaliten verkar OK.

#! Redigerat av Erik dP
Postat

Ang Garageband sÄ Àr det det programmet ja anvÀnder dagligen och har gjort sÄ dom senaste 2 Ären och det mÄste va ett av dom simplaste/bÀsta musikprogram som nÄgonsin gjorts.

Go garageband.

Postat

Jag hade liknande funderingar som du, ville kunna spela in i replokal men sitta hemma och greja, och valet föll pÄ en Zoom R24 som ju förutom porta Àven fungerar som ljudkort och kontrollyta för DAW (enligt nÄn mackie-standard).

Postat

Ang Garageband sÄ Àr det det programmet ja anvÀnder dagligen och har gjort sÄ dom senaste 2 Ären och det mÄste va ett av dom simplaste/bÀsta musikprogram som nÄgonsin gjorts.

Go garageband.

Om du menar pÄ padda sÄ Àr ju 35 kr som programmet kostar inget att protestera emot. Men han vill ju spela in live, och dÄ kanske inte mono (eller stereo) rÀcker. Han vill antagligen ha fler inspelningskanaler.

Postat

En digitalporta innehÄller ocksÄ en dator, men den Àr enkel och smidig eftersom operativsystemet i den Àr byggd enbart för ÀndamÄlet, men den Àr ocksÄ mycket mer begrÀnsad nÀr det gÀller effekter och redigering.

I datorn kan man köra med obegrÀnsat antal spÄr (antalet man kan spela in pÄ samtidigt begrÀnsas förstÄs av ljudkortets möjligheter) för extra pÄlÀgg, medan portan brukar ha ett starkt begrÀnsat antal samtidigt ljudande spÄr.

I datorn kan man anvÀnda midispÄr ocksÄ för att komplettera ljudbilden - nÄgot som inte finns i de portor jag har sett, utan de brukara bara hantera audio.

Kulturell Figur (oregistrerad)
Postat

Mycket mÀrliga svar i den hÀr trÄden som saknar verklighetsförankring.

En PC i sig sÀger ingenting om vilken ljudkvalité man kan uppnÄ utan det beror pÄ den hÄrdvara man anvÀnder sÄsom mikrofoner, förstÀrkare, AD-omvandlare och ljudkort.

Postat (redigerat)

Mycket mÀrliga svar i den hÀr trÄden som saknar verklighetsförankring.

En PC i sig sÀger ingenting om vilken ljudkvalité man kan uppnÄ utan det beror pÄ den hÄrdvara man anvÀnder sÄsom mikrofoner, förstÀrkare, AD-omvandlare och ljudkort.

Vet inte riktigt vad för inlÀgg som saknar verklighetsförankring. Till en Ipad och PC stÀmmer det som du skriver att man mÄste ha kringutrustning, och med samma ljudkort sÄ borde man fÄ samma ljud sÄvida bÄda kör med 16 bitar. Utan ett dyrare ljudkort sÄ kommer man bara fÄ in mono genom headsetingÄngen eller den inbyggda micken pÄ en Ipad. Men han beskriver sin situation sÄ att han vill ha fler ingÄngar. Jag antar att jag klarar kunskapskraven dÄ jag ÀndÄ menar pÄ att lÀmpligt ljudkort behövs. Zoom 24 kanalare med 8 fantommatade ingÄngar Àr vÀl inte heller fy skam? Men 16 bitar Àr den grÀns jag hört för Ipad.

Redigerat av Erik dP
Postat

NÄgra ord.

Det beror pÄ.

Det finns portor som har bra ljud med bra mickförstÀrkare och AD-omvandlare. Men marknaden Àr rÀtt sÄ död -- ingen tar fram nya modeller. Orsaken Àr att bÀrbara datorer har blivit billigare liksom programmen och externa ljudkort. De portor jag tittat pÄ (för lÀnge sen) hade inte sÀrskilt bra effekter och det visade sig vara rejÀlt struligt att fÄ över ljudfiler till datorn.

Men fördelen kan vara att du fokuserar pÄ att faktiskt spela in saker, inte pyssla med struliga program och drivrutiner med mera.

Det finns nackdelar med portor, men om du hittar en modell sÄ kan du lÀsa pÄ via nÀtet.

Tekniskt har mÄnga portor 16 bitar och fast frekvens till exempel 48kHz. Det Àr tillrÀckligt bra för utmÀrkta inspelningar bara du jobbar med grejerna. SjÀlv jobbar jag helst med mer Àn 16 bitar eftersom jag Àr lat. Orsaken Àr att med lite fler Àn 16 bitar blir det mer avstÄnd ner till bruset och jag behöver inte lÀgga nivÄen sÄ nÀra noll genom att skruva sÄ noga. Lat som jag Àr sÄ sÀtter jag bara en rejÀl sÀkerhetsmarginal och höjer ljudet sen i mix. Men man skall inte stirra sig blind pÄ det tekniska, de flesta burkarna Àr bra nog rent tekniskt.

Varning dock att mÄnga portor sÀger att de har, till exempel 24 kanaler, men tittar man nÀrmare ser man att det bara gÄr att spela in ett fÄtal kanaler pÄ en gÄng. LÀs pÄ ordentligt.

SjÀlv gav jag upp iden om portor för lÀnge sen. Köpte en dator och externt ljudkort och inspelningsprogram. Dagens datorer Àr sÄ snabba att de fixar inspelning av ett gÀng kanaler utan problem via externa USB-ljudkort. Ett program att kolla in Àr Reaper som finns bÄde för Mac och PC. Bara att ladda ner och anvÀnda. Trivs du med det, betala den klart rimliga kostnaden, annars avinstallera.

Gunnar

Postat

För mig Àr en porta en inspelningsmanick dÀr du kan redigera materialet. Det kÀnns passé för mig men jag vet att det finns tillfÀllen dÀr det behövs och funkar utmÀrkt. DÀremot rena inspelningsmanicker med god ljudkvalitet finns det en uppsjö av.

Jag rekommenderar (har gjort det i tidigare inlÀgg) den utrustning jag har anvÀnt i nÄgra Är. Edirol R-44 har 4 mic-ingÄngar med tillrÀcklig kvalitet för symfoniorkestrar och den tankar jag ur lika lÀtt som vilket USB-minne som helst till min redigeringsdator. LÀs specen.

Det finns en dyrare variant dÀr du kan klippa lite i filerna ocksÄ.

Postat

Jag Àmnar fixa en Zoomr24 snart iaf dÄ jag hört mycket gott om den vad gÀller simultan inspelning, intuitivitet osv

(amazon, MusicRadar reviews, zzounds etc). Den har kanske inte de allra bÀsta preampsen direkt, dÄ Zoom siktar pÄ mÄnga grejer i ett smidigt paket, men det Àr för att kunna spela in allt pÄ annan geografisk position utan krusiduller, sedan ta hem det, lÀgga över i datorn och mixa till det. Alternativet Àr att köpa ett nytt ljudkort med 8-10 preamps+ en ny bÀrbar dator (eller en gammal Boss BR1600), och just nu kÀnns det inte befogat.

Postat

Jag kör pÄ en Tascam 2488 mkll digitalporta. Man kan spela in 8 spÄr samtidigt, preamparna Àr bÀttre Àn vad jag trodde de var. Det Àr bara fyra ingÄngar som Àr xlr med fantommatning, de andra Àr tele med lite lÀgre kÀnslighet, dÀr gÄr det bra att köra dynamiska kagge o virvelmickar, eller bass line. Jag har dessutom tre burk-preampar jag kör vid sidan om sÄ det gÄr bra med bara fyra XLR o fyra tele. Jag tror Zoom porta Àr lika, i alla fall de modeller som fanns för nÄgra Är sen. De Àldre ZOOM har bara 16 bit, Tascam har 24 bit. Nya Zoom har 24 bit tror jag.

Jag tycker det Àr överlÀgset med porta, inget krÄngel, jag lÀgger ner noll tid pÄ teknik, jag gör inget annat Àn spelar in o mixar. Eq Àr enkla trebands med svepbar mid, men de lÄter vÀldigt bra.

DÄligt Àr att försöka mastra och fÄ upp mastervolymen, antingen distklipper det, eller ocksÄ blir det för lÄgt. Jag kör ut allt i TC Finalizerburk och tillbaka in till spÄr 23/24, dÄ fÄr jag exakt volym och komprimering/limiter som jag vill. Portan har inte ens en sÀrskilöd limiter i mastern. I TC Finalizern kan jag följa ljudet genom alla delarna och se hur det blinkar mer eller mindre, i portan ser man inget sÄnt...

Om man tex Àr ett band pÄ tre eller fyra man och vill lÀgga en grund med trummor, bas o en kompgitarr först, och sen lÀgga pÄ sÄng och solon Àr portan helt j-a underbar. Det Àr sÄ otoligt lÀttjobbat att stÄ bredvid portan med lurar pÄ skallen och micken framför sig och lÀgga dit sÄngen rad för rad och backa o ta om. Att göra det med en datormus kan inte vara roligt i jÀmförelse.

Jag skruvar till alla ljud perfekta i mina burkar innan jag spelar in, sÄ jag behöver inte redigera mer Àn det som gÄr i portan.

Vill man bygga modern underlig musik sÄ Àr det dator som gÀller...

För att spela in ett rockband som kan de lÄtar de ska spela in, eller för att spela in körer osv i tex kyrkor sÄ Àr de moderna portorna ett bra val.

Ljudkvaliten sitter mest i mickarna och erfarenheten.

Jag har nyligen köpt en Joemeek VC1Q channelstrip, bÀsta jag köpt, de tillverkas inte lÀngre.... Enl Joemeek sjÀlva finns det inte moderna kompressorer som lÄter lika bra, och det tror jag pÄ nu nÀr jag hört och anvÀnt den ett tag.

Det hÀr har jag snott ihop nyss.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-bury-me-beneath

och tex den hÀr

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-kura-skymning

Postat

En porta Àr ju sÄ oerhört begrÀnsad i alla avseenden, Àven om dom klarar upp till 96khz idag, kÀnns smÀckigt att bara se pÄ en sÄdan och Àn vÀrre nÀr man lÀser specs. nej en vettig PC/laptop med ett bra interface + givetvis bra mickar dÄ Àr du hemma!!!

BÀttre att lÀgga pengar pÄ nÄgot som hÄller i lÀngden och som du kan jobba med pÄ riktigt med midi och allsköns editering + plugins*

MÄnga blandar ihop porta med bandspelare/mixerbord tydligen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.