Jump to content
Annons

Nu när det är så galet kallt och torrt igen


Farmer Boy

Recommended Posts

Ni som liksom jag har era studios på landet i smådragiga hus, hur gör ni för att sköta om era instrument/studios när det är som kallast och torrast?

jag har stoppat potatisar i mina akustiska gitarrcase och gör mitt bästa att hålla en jämn temperatur i studion, vilket inte är det lättaste trots nyinstallerad bergvärme. Har någon några bra knep för att hålla grejerna i spelbart skick? Mitt piano som jag stämde i höstas har stuckit iväg helt och är helt ospelbart och trummorna och de övriga träinstrumenten är svårbemästrade minst sagt.

Ni som har luftfuktare, är det ett rimigt alternativ? Jag har typ 60 kvadrat med brutet tak 3-4 meter i höjd, så jag antar att det skulle gå åt en herrans massa vatten. skulle det göra skillnad är ju frågan?

Farmer Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, det är ett måste om du vill skydda och behålla stämning på piano och gitarrer etc men skaffa inte den billigaste du ser, jag har inget märke etc att rekommendera men att du behöver kontrollera klimatet är helt klart, vi har ju dessa problem här uppe i Norden om vintern blir så kall som nu och man eldar för att få varmt, dragiga hus är dock bättre än stentorra betonglägenheter!

Rh bör ligga mellan 40-55% som nu kryper den ju ner mot 15-20% och det är livsfarligt rent ut sagt*

I Bretgagne var förhållandet det rakt motsatta, alldeles för fuktigt ofta uppemot 95%, så där fick jag ha 2-3 avfuktare i stora studiorummet på 85 kvm och alla mikrofoner i ett speciellt torrförvar i andra huset...inte lätt med studios alla gånger!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det är ett måste om du vill skydda och behålla stämning på piano och gitarrer etc men skaffa inte den billigaste du ser, jag har inget märke etc att rekommendera men att du behöver kontrollera klimatet är helt klart, vi har ju dessa problem här uppe i Norden om vintern blir så kall som nu och man eldar för att få varmt, dragiga hus är dock bättre än stentorra betonglägenheter!

Rh bör ligga mellan 40-55% som nu kryper den ju ner mot 15-20% och det är livsfarligt rent ut sagt*

I Bretgagne var förhållandet det rakt motsatta, alldeles för fuktigt ofta uppemot 95%, så där fick jag ha 2-3 avfuktare i stora studiorummet på 85 kvm och alla mikrofoner i ett speciellt torrförvar i andra huset...inte lätt med studios alla gånger!

🙂

Aha. Det är därför dina C414 är rostiga. Har tänkt ställa dig mot väggen angående denna vanskötsel, men nu har du ju halvt om halvt nästan giltigt skäl. Bara nästan! Som min murarlärare Sigge sa; kom ihåg att alltid anolja verktygen pojkar, det är dom ni ska leva på.

Jag har både telecastern, combon, en mixer mm ute i bilen just nu, sen igår. 15 minus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Det är därför dina C414 är rostiga. Har tänkt ställa dig mot väggen angående denna vanskötsel, men nu har du ju halvt om halvt nästan giltigt skäl. Bara nästan! Som min murarlärare Sigge sa; kom ihåg att alltid anolja verktygen pojkar, det är dom ni ska leva på.

Jag har både telecastern, combon, en mixer mm ute i bilen just nu, sen igår. 15 minus.

sluta m brännvinet eller opiumet eller vafan du drar i dig nilsson, var får du allt ifrån???

ja, det är mycket o tänka på om man vill att ens prylar ska må bra. uppåt 55% RH låter lite för mycket för att det ska vara helt bra för mickar och elektonik eller hur?

jag tänker främst på flygel/piano med dessa siffror, och som jag sa är det vettigt att alltid lägga tillbaka mickar i sina lådor i ett torrskåp/rum etc och alltså inte låta dom stå framme jämt, flygel/gitarrer kräver ett klimat, mikrofoner ett annat, is it clear now?

Link to comment
Dela på andra sajter

jorå, it's clear alright, dock så behöver jag hitta ett happy medium om det finns:-) Vet inte om du kommer ihåg från en tidigare tråd, men jag vill ha alla mickar uppe vid instrumenten så att jag inte behöver rigga upp/ner hela tiden då detta är så kreativitetsdödande och tidsödande, livet är inte alltid lätt:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

jorå, it's clear alright, dock så behöver jag hitta ett happy medium om det finns:-) Vet inte om du kommer ihåg från en tidigare tråd, men jag vill ha alla mickar uppe vid instrumenten så att jag inte behöver rigga upp/ner hela tiden då detta är så kreativitetsdödande och tidsödande, livet är inte alltid lätt:-)

Nej det är inte lätt alls att kombinera ihop den ultimata studio-setupen, om du verkligen vill ha dina mikrofoner uppe hela tiden så tillverka någon typ av tygpåsar som man kan knyta om undertill + lägg gärna in sådana där torkmediumpåsar som brukar följa med i mikrofonkartonger, tror du kan köpa sådant också via elektronikfirmor eller på ebay då är du i alla fall säker på att dom inte får för mycket fukt!

Pianot och gitarrerna vill ju ha 45% RH som ideal har jag för mig, tror inte det är någon större fara för mickarna heller...värre uppåt 80-90% då*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, precis, jag startade ju en tråd om att skydda mickar som ska så framme för några månader sedan, där lite olika lösningar diskuterades. Innan jag hade begvärme i studion förvarade jag mickarna i ett skåp med torkpåsar i varje ask samt en "fuktslukare" ovanpå alltsammans (då pendlade nämligen temperaturen ganska kraftigt)

jag hittade då denna tråd där Klaus Heyne berättar om sina erfarenheter:

http://recforums.pro.../msg/415/0/0/0/

Link to comment
Dela på andra sajter

siliciagel är det kanske du tänker på?

Jag bor i en kåk på vischan och har luftvärmepump och vedeldning som uppvärmning av huset. Har inte märkt av några torkningar än. Duschar med öppen dörr och utblås-fläkten är trasig nu så jag återfuktar huset varje gång jag duschar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

äh menar lägger du parkett golv så vill det jäna röra på sig .. inget konstig bara det inte slår sig .. är du med .. i våra hem i dagens läge har vi massa värme ..till hör då tid ..sen fins det dåliga ex av gitarrer som är kanske ner monterade till maximum för att tjäna pengar .. som doping ,, skit samma .. sa bara att det finns .. trä slag som inte kan ta en väder växling ..fins alltid .. har inga problem med min

Furch S-40 CM billig men bra !

gura samt gibson och fender !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...