Jump to content
Annons

Mixa bort dåligt rum?


BluesBoy

Recommended Posts

Går det överhuvudtaget?

Har för mig att jag läst här någonstans att det är mycket svårt, men betyder "mycket svårt" att det till viss del går?

Om man spelar in i ett totalt obehandlat rum (som då skall anses "dåligt"), går det att hjälpligt mixa bort rummet för att sedan lägga på en schysst rumsimpuls tex?

Hur skall man i så fall gå tillväga? Lyssna efter? Tänka på? Skall man göra det på ett stereospår i masteringprocessen, eller lyssna på de separata kanalerna och "ta bort" rummet därifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En metod är om man spelar in med högtalare i rummet istället för med lurar. Då spelar man in sången tillsammans med musiken, inklusive rummets respons på ett spår, med sångmicken.

Sedan spelar man upp musiken genom högtalarna en gång till, med sångaren kvar i rummet, men denna gången får sångaren vara helt tyst - och så spelar man in det ljudet genom sångmicken på ett annat spår.

Sedan är det bara att fasvända det andra spåret, så finns nästan bara sången kvar.

Har gjort precis så vid några tillfällen när jag skulle spela in video och det hade sett lite trist ut med lurar, men man har velat spela in sången live...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, det var ju en intressant idé. 🙂

Men det du refererar till nu är endast sånginspelning, eller fattar jag så fel? 🤪

Jag tänkte mig en hel grupp, liveinspelad i ett "dåligt" rum.

Ok - då funkar det ju inte så bra, eftersom det bygger på att ljudet som spelas upp andra gången, måste vara identiskt och komma från samma ljudkällor så att man kan få fasutsläckning.

Att spela in ett helt band på det sättet och försöka få hyfs på det i efterhand, funkar nog inget vidare.

Jag hakar på!

Hur fasvänder man spåret?

Det bör nog finnas en funktion för fasvändning i audioprocesseringsmenyn i alla DAW-program. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in ett helt band på det sättet och försöka få hyfs på det i efterhand, funkar nog inget vidare.

Ok, det var lite det jag tänkte. Så att mixa bort ett rum är alltså en utopi om jag förstår det rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tyvärr bara MythBusters som kan polera en bajskorv. Låter materialet inte bra från början är det tyvärr svårt att göra någonting bra av det.

Har du allting på separata kanaler? Expander skulle nog kunna hjälpa för att få bort lite grann av rummet. Drum replacement (om det är aktuellt) skulle nog också kunna hjälpa. (Förtar en del av livekänslan, men trots allt är det ju bara slutresultatet som räknas.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju närmare man mickar allt, ju mindre rum. Man måste inte ha cymbalmickarna två meter upp. Har man bara möjlighet till en mick/spår per cymbal och micka nära så går det att styra nivåerna ändå. Ju närmare ju mindre rum. Sen går det att fuska med rumsimpulser så det blir stort ändå. Har jag läst på studioforum.

Era bluesgrejer låter väl bra som de gör föresten? Jag anar att det är er replokals betong du tänker på...

Link to comment
Dela på andra sajter

många dåliga rum har ju vissa frekvenser där det låter extra illa. dessa kan man ju EQa bort (och räkna ut var de ligger om man är flitig). men att helt plocka bort ett rum kommer du nog ha väldigt svårt med, då är det nog lättare att försöka fixa en så torr inspelning som möjligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du allting på separata kanaler? Expander skulle nog kunna hjälpa för att få bort lite grann av rummet. Drum replacement (om det är aktuellt) skulle nog också kunna hjälpa. (Förtar en del av livekänslan, men trots allt är det ju bara slutresultatet som räknas.)

Jodå, allt är på separata kanaler. Drum replacement är väl egentligen inget jag vill pyssla med, men visst har jag testat. Jag vill hellre försöka lära mig att fixa ett så bra ljud som möjligt som inspelningen tillåter. 🙂

Era bluesgrejer låter väl bra som de gör föresten? Jag anar att det är er replokals betong du tänker på...

Jodå, jag är hyfsat nöjd med resultaten, men det går ju alltid att få bättre. 😉

Jag vill helt enkelt lära mig lite mer.

mixa bort sig i ett dåligt rum går ju väldigt bra dock. 😆

Haha, bra där. 🙂

Edit: Stor bokstav

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog stort sätt omöjligt. Men man kan försköna Mixen genom att lägga ett eq samt ett nytt reverb. Brottas lite med Reverbet så man får ett nytt skapligt rum. Tåls att testa. Mvh Hemmpe

Så gör jag med min ambiencemick i mitt fula rum för trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Fasvända funkar, men kan skapa andra konstiga biljud i värsta fall..

Jag brukar EQ:a skiten ur dåliga rum tills jag hittar bra resonanser att jobba med. Sen vanliga kedjan, kompressor, EQ (för soundet), kompressor (för soundet) sendar till reverb, delay, dist osv.

Man kan inte polera en bajskorv, men man kan fanimej klä ut den och ställa ut den på vernisage

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Borde man inte kunna göra en rumsimpuls som läggs på t ex ett stereopaket som man fasvänder (send från trumgrupp till ny trumstereogrupp som mutas, pre fader send från denna grupp till en effektkanal med impulsen som fasvänds)? Annars kan man ju ersätta trummor med t ex drumagog och få bort lite rumsljud den vägen, overheads är ju lite klurigare att få till på ett bra sätt (tycker jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite det som är grejen; trummorna skall vara riktiga trummor. 😉

Jag närmickar såklart allting, samt lajnar bas.

Var mest intresserad av synpunkter/kommentarer/tips på möjligheten att göra rumsljudet bättre. 🙂

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst är det så. 🙂

Först så måste man ta sig i kragen, sedan måste man lyssna/mäta, sedan måste man bygga osv osv.

Det svåraste är det första. 😛

Men sedan är det ju mycket också för att jag vill lära mig så mycket som möjligt i mixväg. 🙂

Även fast "fix it in the mix" är lite av en myt, så går ju mycket att förbättra lite, hehe.

Hemma måste ju också egentligen fixas till för att ha en bättre mixmiljö, men bor tyvärr i en hyreslägenhet, så massa akustikbehandling där kan bli lite tufft.

Plus att det är trångt som fan. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...