Jump to content
Annons

Retur av produkt på garanti. Vad gäller?


Pantera

Recommended Posts

Har köpt en produkt av ett företag som var trasig ur kartong. Nu vill återförsäljaren att jag ska betala returen till distributören vilket blir ganska mycket då produkten väger en del. Jag har senaste åren aldrig råkat ut för att man krävt kunden på pengar för en garantiretur så jag undrar, vad gäller egentligen?

Enligt konsumentverket så tolkar jag det som att jag inte är skyldig att stå för denna kostnad. Jag tycker det är märkligt att man inte inser att Thomann ger bättre villkor och att köparen i slutändan hamnar där om man inte anpassar sig. Jag betalar gärna mer och till svensk ÅF/Dist men då får de baske mig sköta sig bättre och ta sitt ansvar med. För annars finns ingen mening kvar med att handla inom landets gränser.. Då kan jag lika gärna köpa tyskt och ge övriga pengar till välgörenhet..

http://www.konsument...sumentkoplagen/

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:

  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

I Svensk Distanshandels Branschregler så skrivs även detta.

http://www.distanshandel.se/material/SDh_Branschregler.pdf

Reklamationer och garantier

Konsumenten skall informeras om vad som gäller vid reklamationer, samt namn och adress dit man, som konsumet kan vända sig. Konsumenten skall ersättas för eventuella fraktkostnader. SDh:s medlemmar är skyldiga att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Konsumenten har rätt att reklamera en vara eller tjänst om varans eller tjänstens egenskaper avviker från det som avtalats eller som följer av lagen.

Redigerat av Pantera
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du köpte alltså produkten från en handlare i Sverige. Liten eller stort företag?

Är du säker på att de menar att du inte ska få tillbaka fraktkostnaden av dem senare?

Skicka dem länken till konsumentverkets hemsida och fråga hur det är tänkt att du ska få ersättningen.

Tänk dessutom på att konsumentköplagen endast gäller då du handlar som privatperson. Har du beställt som "Pantera enskilda firma" blir det andra förutsättningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du köpte alltså produkten från en handlare i Sverige. Liten eller stort företag?

Är du säker på att de menar att du inte ska få tillbaka fraktkostnaden av dem senare?

Skicka dem länken till konsumentverkets hemsida och fråga hur det är tänkt att du ska få ersättningen.

Tänk dessutom på att konsumentköplagen endast gäller då du handlar som privatperson. Har du beställt som "Pantera enskilda firma" blir det andra förutsättningar!

ÅF är en som varit med 15-20 år. Distributören Sveriges största ni vet vem.

Nej de har inget sagt att jag skulle få tillbaka fraktkostnaden för reklamationen.

Det är köpt som privatperson. Inväntar svar just nu. Inte OK. Då handlar jag tyskt framöver. De måste ju fatta vad konkurrens innebär 2011..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Du har ett köpeavtal med återförsäljaren och det omfattas då av KKL (Konsumentköplagen). Om varan är defekt från början så ska du kunna returnera den utan att det kostar dig något. Vare sig du skickar till återförsäljaren eller om de ber dig skicka direkt till distributören för att spara tid, så är det återförsäljaren (alltså inte distributören) som ska stå för fraktkostnaden enligt KKL, eftersom det är återförsäljaren du har ett köpeavtal med.

På vilket sätt de löser det kan ni komma överens om; genom att de skickar en fraktetikett till dig som du använder istället för att behöva lägga ut för frakten (en lösning som jag skulle tycka var smidigast), att du får något extra istället för pengarna, att du får ett tillgodokvitto eller att de skickar pengar för frakten till ditt konto när de har fått kvittot på ditt utlägg för frakten.

Orsaken till att de inte har sagt något angående att få tillbaks pengarna för frakten, kan förstås vara att de vill ha in prylen till verkstaden och kolla på den först, så att de kan konstatera att det inte är du själv som har orsakat felet - men under förutsättning att det är ett fel som faller under reklamationsfristen, så är det tveklöst att du inte ska behöva betala någon frakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...