Jump to content
Annons

Nytt gammalt mixerbord nu skall det moddas!


Florian le Sage

Recommended Posts

Drog upp till storstan trots feber och snuva och hamtade ett DYNAMIX 3000

1307939840_174267545_1-Fotos-de--mesa-dynamix-3000.jpg

inte mitt pa bilden men 16 8 2 och helt i mint condition inkopt 1986 bara 1 agare.

Enl. kunnigt branschmoddarfolk i USA jag varit i kontakt nu med kan man fa det till API Neve standard med Jensen trafos i preampsen osv, blir kul men forst ska jag testa det som det ar saklart...

tur jag valde denna losning istallet f;r audient 2802 detta har mer charm och sjal som summering och multi pre vid tracking wow!!!

En supercool grej ar insert send return balanserade dessutom med varsin gain typ som send och pa returen en mixpot, blir atomatisk wt dry alltsa vid parallelkomp etc hur smidigt som helst ha ha!!!

min datorkeyboard har lagt av med svenska bokst'ver plotsligt...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fick du tillbaka Åna?

Håller du på att bygga upp en riktig studio för offentligheten?

Eller har du en sån redan?

Det där bordet är ju inget man har i sovrums-hemstudion. Jag vill också ha ett sånt där. Fast lite större då förstås.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller du på att bygga upp en riktig studio för offentligheten?

Eller har du en sån redan?

Det där bordet är ju inget man har i sovrums-hemstudion. Jag vill också ha ett sånt där. Fast lite större då förstås.

Ha ha är du en sån där som måste ha störst bil, båt och fjong???

Detta bord står på högkant i hallen i min tillfälliga lgh som jag lånat tills jag kommer i eget hus, väldigt snart och där smäller jag upp min 4:e studio i ordningen ja!

Det är med sina 16:8:2 helt tillräckligt för en studio anser jag och det räcker mig upp till solar plexus som det står nu och jag är 182 cm lång...

Det är ett gammalt hederligt tungt gediget bygge inte som dom nyare där man prånglar in 32 kanaler på halva denna storlek, får ju fan sitta med pincett om man ska krana ljud ur ett sånt haha*

Snart blir det rock'n roll gosse, köpte mig ett fett trumset för 2 veckor sedan, FIBES 24 16 14 12 11 shellpack fr 1970 de e grejor det, kopparfärgade shells på spunna plexistommar!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha så sitter man med ett icke fungerande PSU såhär på premiärtestet, inget läckage fr kondingar och inga tecken på brända komponenter och säkringen drar på 1 sek så fort man slår på strömmen, med eller utan mixerbord inkopplat!

Kan vara en effekttransistor, det sitter en på samma kylfläns/platta som de 2 Motorola "FET" transistorerna sitter monterade i, måste maila lite nu känner jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha är du en sån där som måste ha störst bil, båt och fjong???

Detta bord står på högkant i hallen i min tillfälliga lgh som jag lånat tills jag kommer i eget hus, väldigt snart och där smäller jag upp min 4:e studio i ordningen ja!

Det är med sina 16:8:2 helt tillräckligt för en studio anser jag och det räcker mig upp till solar plexus som det står nu och jag är 182 cm lång...

Det är ett gammalt hederligt tungt gediget bygge inte som dom nyare där man prånglar in 32 kanaler på halva denna storlek, får ju fan sitta med pincett om man ska krana ljud ur ett sånt haha*

Snart blir det rock'n roll gosse, köpte mig ett fett trumset för 2 veckor sedan, FIBES 24 16 14 12 11 shellpack fr 1970 de e grejor det, kopparfärgade shells på spunna plexistommar!

Nä. Jag gillar min lilla portabla studio. Glen Heffner är imponerad av jag åstadkommit...

Lycka till med studiobygget! Kör mycket analoga gammelgrejer!

PS Säkringen, är inte 1 ampere för lite? Att det satt fel säkring där från början?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

16-kanals bord? Måste vara som gjort att koppla en Studer 2-tums maskin till det!

Jajemän om man har en sån på lager, jag har haft en 16 kanalsbandare på 1" förr men gått ifrån det pga bekvämlighet och olust att serva och trimma vilket kostar mer än det smakar nuförtiden, däremot så är det trevligt att köra mot eller via ett riktigt bra interface och köra sin DAW som en bandare, så har jag alltid jobbat sedan jag blev med PC 2001 vilket jag aldrig hade trott bara något år tidigare...utvecklingen hinner ikapp oss*

Nu behöver man ju inte dra på med Studer Herr Nilsson dom är fortfarande för dyra för oss vanliga dödliga, Otari's maskiner är kanon dom med och kommer då och då till riktigt vettiga priser ut på beg.marknaden för den som vill vara hardcore!

Taper är dock alldeles för svindyra dom med, om man får tag på dom ,minns ett tag när Quantegyfabriken hade lagt ner då var det riktigt krisigt kan jag säga...

Säkringen på 1A kanske skall vara slo-blo kom jag att tänka på, köpte ju de som fanns på Claes Olsson och dom är snabba, det står 1A på PSU-chassit så det är inegn tvekan om det värdet i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart en gammal proffsbandare låter bättre/bandkomprimeringen är ju musikalisk och skönare än totalclean digital exakthet!

Vad ska han ha för sin Studer då?

Annars e de ju bara att han kallar dit servicekillen istället, allt är en kostnadsfråga men dom få som kan detta bra tar också jävligt bra betalt det vet jag av egen erfarenhet, därför är det inte ekonomiskt försvarbart med denna service om man inte har en studio som rullar på skapligt och drar in pengar!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

En supercool grej ar insert send return balanserade dessutom med varsin gain typ som send och pa returen en mixpot, blir atomatisk wt dry alltsa vid parallelkomp etc hur smidigt som helst ha ha!!!

min datorkeyboard har lagt av med svenska bokst'ver plotsligt...

🙂

Häftigt projekt. Och ja, fantastiskt med mixratt vid insert. Genialt! 🙂

Försvinner Å, Ä, Ö så beror det på att man lyckats trycka ner ALT och SHIFT samtidigt. Tryck in ALT och SHIFT en gång till så får man tillbaks bokstäverna - behövs ingen omstart!

Ooops, såg att ett par redan skrivit lösningen.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vilket skit, PSU'n är kass helt klart, har testat med både snabba och tröga säkringar och det tar ½ sek med ett relativt högt surrljud fr. trafon sen blåser säkringen...

Säljaren har erbjudit sig reparation osv på sin bekostnad vilket är ok men det hade varit kul att få komma igång här, i USA köper Dynamix 3000 ägare nya kratfigare PSU på inrådan av bl.a. Jim Williams och andra byggare/elektronikmoddare, vad finns det att få tag på här i Sverige om någon vet???

Det skall vara +15 -15 +48 och jord som matas ut till bordet!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljusne-TROLL!!!

PSU = Power supply unit = nätdel = strömförsörjning och handlar alltså inte om ingångstrafos i preamps delen, läs ordentligt innan du hasplar ur dig nästa gång Nilsson.

Hasplar ur mig? Måste säga att du kommer med egendomliga svar. Jag frågade bara om det var trafos på micingångarna. Att haspla ur sig betyder ju att man påstår nånting. Jag påstod ingenting. Men att fråga dig är nog kanske inte så smart....

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta om hur och var du hittar en ny trafo.

Jag behöver en klump på +14 -14 +48

Fattar nada när jag öppnar den. Bränner oxå säkringar, men inget läckage.

Edit: Man kan tro att Du och Nilsson är gifta! 😄

Vad är det till för bord i ditt fall?

Jag får troligtvis ta den fr USA men har mailat ett par företag här hemma så vi får se när dom svarar...Nilsson ja, honom har jag hjälpt mycket här i livet men otack är världens lön, ungefär som med VISSA kärringar dom blir aldrig nöjda*** 😛

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...