Jump to content
Annons

Lurar med minimalt läckage (ljudkvalitet EJ primärt)


Panzerfaust

Recommended Posts

Som rubriken lyder. Vill ha ett par lurar för tracking med MINIMALT läckage. Ljudkvalitet är INTE det primära. Jag har redan ett par bra öppna referenslurar.

Har hitills kört med ett par snäckor (gummiproppar) föra att dom ger bäst dämpning. Dock är de väldigt otympliga att jobba med.

Jag sysslar med väldigt dynamisk musik och jag har ofta väldigt tysta partier i mina låtar. Så det är lite känsligt.

Förslag?

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm....finns några hörlurar som en trummis (tror jag) varit med om att ta fram. Jag köpte ett par, men kommer inte ihåg vad de hette.

Något med -25 (och den andra sorten -29). De var i alla fall framtagna för trummisar vid inspelning (enl. "reklamen")

Skall se om jag hittar något......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm....finns några hörlurar som en trummis (tror jag) varit med om att ta fram. Jag köpte ett par, men kommer inte ihåg vad de hette.

Något med -25 (och den andra sorten -29). De var i alla fall framtagna för trummisar vid inspelning (enl. "reklamen")

Skall se om jag hittar något......

Do it!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat Jay proppar? Lite jox att stoppa i öronen jmf med lurar, men de jag nyss köpte isolerar i alla fall ljud utifrån och in så bra att det är svårt att höra tv eller sånt. Så då borde läckaget åt andra hållet vara litet oxå... Jag gav knappt 500 för mina hos NetonNet tror jag. Ska sälja dem bara jag örker. Jag har supersmala hörselgångar så det blir nåt skumt ljud i dem när jag sjunger och hör rösten ini huvet samtidigt, ungf som när man sätter fingrarna i öronen och sjunger utan lurar. Det kanske inte blir samma sak för andra med mer normala öron. De låter annars inte mycket annorlunda än mina riktiga lurar, HD280 pro och Audio Tecknica vad fan de nu har för nummer

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittade jag ett par billiga, inga siffror på isolationen, men de funkar nog bra ändå.

http://www.thomann.d...erlux_hd662.htm

Nu är det kanske inte så mycket pengar att tala om men det känns lite surt att bara köpa ett par på måfå. Antar att jag väntar ett tag och satsar på ett par 280pro istället. för nöja med mig med mina in-ear så länge. Har ju så mycket annat jag behöver införskaffa först =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men till kritisk lyssning mm tycker jag inte HD280 pro är så bra... ATH-M50 låter väldigt mkt bättre, och även om de inte isolerar lika bra så duger de bra i studion, jag sjöng tex Fredrik Åkare i mina igår. När jag spelar rocknroll med enmansbandet och med fullt PA-blås är det bara HD280pro´s isolation som duger, men till studion skulle jag hellre lägga till litet (vet inte om AT är dyrare heller)

Och det är faktiskt väldigt skönt att kunna göra sångpåläggen med ett lurljud som är nära det man sen kan skruva till som slutljud på produktionen. Med billiga rammel-lurar utan varken bas eller topp tycker jag det är skitsvårt att sjunga på ett vettigt vis....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det kanske inte så mycket pengar att tala om men det känns lite surt att bara köpa ett par på måfå. Antar att jag väntar ett tag och satsar på ett par 280pro istället. för nöja med mig med mina in-ear så länge. Har ju så mycket annat jag behöver införskaffa först =)

Bra tänk att hellre vara utan och gneta tills man får ihop till nåt man verkligen vill ha och som duger under många år framåt. Hade jag köpt min Neumann TLM102 direkt när jag började med det här med hemmastudio i stället för att köpa billig billig först, halvbillig sen, halvbra sen och till sist Neumann hade jag spart många tusenlappar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men till kritisk lyssning mm tycker jag inte HD280 pro är så bra... ATH-M50 låter väldigt mkt bättre, och även om de inte isolerar lika bra så duger de bra i studion, jag sjöng tex Fredrik Åkare i mina igår. När jag spelar rocknroll med enmansbandet och med fullt PA-blås är det bara HD280pro´s isolation som duger, men till studion skulle jag hellre lägga till litet (vet inte om AT är dyrare heller)

Och det är faktiskt väldigt skönt att kunna göra sångpåläggen med ett lurljud som är nära det man sen kan skruva till som slutljud på produktionen. Med billiga rammel-lurar utan varken bas eller topp tycker jag det är skitsvårt att sjunga på ett vettigt vis....

Nu är ju inte ljudkvaliten det primära, som jag skrev som inledning. Vill bara att de ska vara tätt tätt tätt slutna. Värsta jag vet är att höra metronomen mellan andetagen. Ännu mer irriterad när man gjort 10-talet dubaar och metronomen blir bara allt starkare för varje tagning. Är en kritisk lyssnare som hör det mesta oljud. Det är störande. Då sjunger jag hellre i ett par kassa lurar. Det brukar aldrig vara nåt svårt för en så van sångare som mig =)

Angående att köpa billiga prylar på måfå för att man är dumsnål - Har gjort det ett par gånger. Tänker absolut inte nämna vilka budget-produkter jag införskaffat (pga skämsfaktorn) för att sen slänga dessa i papperskorgen. Men ni kan säkert lista ut ett fabrikat i alla fall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska lyssna på enbart det sångspår jag gjorde igår, om det hörs nåt läck från lurarna genom AT-lurarna. Tycker det känns som lite slöseri ändå med 280pro om du bara ska göra sångpålägg i dem.

Metronom använder jag aldrig. Men är sugen på att skaffa en sån här gammaldags man skruvar upp. Vore bra att ha på rep med bandet, när man visuellt kan se hur den viftar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska lyssna på enbart det sångspår jag gjorde igår, om det hörs nåt läck från lurarna genom AT-lurarna. Tycker det känns som lite slöseri ändå med 280pro om du bara ska göra sångpålägg i dem.

Metronom använder jag aldrig. Men är sugen på att skaffa en sån här gammaldags man skruvar upp. Vore bra att ha på rep med bandet, när man visuellt kan se hur den viftar.

då vissa av mina låtar inte har trummoer eller liknande är jag ibland tvunge att ha clicktrack.

Men ska kolla upp ATH också!

Redigerar direkt. Dessa var ännu dyrare än 280pro

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde inget läck.... Men det är nog värre med klick, det smiter nog ut lättare och blir oraderbart iom sångspåret. Om du spelar in med klick kanske du kan lägga lajnad elbas o elgitarr först, då läcker ju inget klick in på de spåren. När du sen lägger ak gitarr kan du nog sänka klickvolymen till nästan noll eller noll så blir det ingen risk för läck, du hittar rytmen ändå om du spelat rätt på de föregående spåren.

Och det slutgiltiga sångspåret, där vill jag absolut inte ha nåt klick alls, det är väldigt störande. Och läcker det pyttelite av grundens gitarr in på sångspåret går det inte det lillaatt höra i mixen sen. Värre om det är ett klick med i ljudbilden...

Anti-klick 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker att metronomen riskerar att slå igenom för mycket, så använd ett mjukare ljud - eller skippa metronomen och följ musiken istället...

Jag använder alltid hihat som metronomljud. Om det mot förmodan skulle råka läcka från lurarna så spelar det ändå ingen roll då eftersom det är ett ljud som ändå finns i musiken, så då funderar man inte på det. Använder oftast Ultrasone Pro750 (som är overkill men sköna att ha på sig och låter bra) och de är inte fullt så dämpande som HD280 Pro - men funkar kalasbra ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Otympligt på vilket sätt?

Med snäckor. Jag kör med det nu och det är otympligt. Plus att mina öron börjar ta skada av dom. Får som små irritationer i hörselgången som svider. Vet inte om det är nåt med materialet.

Om du tycker att metronomen riskerar att slå igenom för mycket, så använd ett mjukare ljud - eller skippa metronomen och följ musiken istället...

Jag använder alltid hihat som metronomljud. Om det mot förmodan skulle råka läcka från lurarna så spelar det ändå ingen roll då eftersom det är ett ljud som ändå finns i musiken, så då funderar man inte på det. Använder oftast Ultrasone Pro750 (som är overkill men sköna att ha på sig och låter bra) och de är inte fullt så dämpande som HD280 Pro - men funkar kalasbra ändå. 🙂

Ett enektl och bra tips. Hihat får det bli. Men tror ändå att jag komemr vänta och spara ihop till 280pro. Dom ser onekligen sköna ut också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med snäckor. Jag kör med det nu och det är otympligt. Plus att mina öron börjar ta skada av dom. Får som små irritationer i hörselgången som svider. Vet inte om det är nåt med materialet.

Ett enektl och bra tips. Hihat får det bli. Men tror ändå att jag komemr vänta och spara ihop till 280pro. Dom ser onekligen sköna ut också.

HD280pro är superfina att ha på sig. Där vinner de över ATH M50

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par Sennheiser HD 212 Pro och de är väldans slutna. Det verkar dock som Sennheiser slutat tillverka dem.

Jag har inte testat HD 280, men om de är lika slutna som mina 212 är det ett jättebra tips. Annars finns budgetvarianterna HD 202 och HD 203. De ska tydligen inte vara riktigt i samma liga, ljudmässigt. Men 202:orna har exakt samma kåpor, som mina 280, och 203:orna ser snarlika ut. Mitt tips är att testa budgetvarianterna, om ljudkvalitén inte är det primära.

Kan för övrigt tipsa er som har Sennheiser-lurar om spares.sennheiser.co.uk. Mina lurar, som är närmare 10 år gamla, höll på att dö. Sladden av, padsen trasiga. Men ljudet perfekt. Eftersom jag har mina som referenslurar ville jag återuppliva dem. Jag fick ny specialsladd och nya pads för endast 240 kr. I det ingår frakt (rek från England). Skickades nästa dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...