Jump to content
Annons

Analogt till digitalt, tillbaka till analog, sen digitalt osv flera ggr om?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Hej i forumet!

Jag är en hårdvaru-lirare i mina bästa år, lagom tjock och med flera egna flygande tefat.

Jag spelar in i en digitalporta, den har åtta analoga ingångar där trummickar mm kopplas in. Sången tar jag från preampen in i portan via spdif-kabel. När jag spelat in alla spår jag vill är ju allt digitalt inne i portan. Det jag undrar över är om det vore så vettigt att använda en yttre analog hårdvaru stereokompressor när jag tex vill bounca ihop trummorna till ett stereospår, eller vill mastra med nån burk utanför portan. Då måste signalen förvandlas tillbaka till analog, efter kompressorn tillbaka till digital igen flera ggr gånger om, A/D, D/A, A/D, D/A osv. På så vis kan ju trummorna bli omvandlade bra många ggr innan allt är klart. Borde väl försämra ljudet en del?

Är det vettigare att hålla sig till digitalt hela vägen?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Du kan lugnt använda ADDA flera gånger innan det hörs någon skillnad.

Man insertar hårdvara när man mixar i datorn och då vandrar signalen in och ut genom ADDA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du kan lugnt använda ADDA flera gånger innan det hörs någon skillnad.

Man insertar hårdvara när man mixar i datorn och då vandrar signalen in och ut genom ADDA.

Ok... Låter bra det. Men jag kommer nog att hålla mig till mina två digital kompressorer i alla fall än så länge.

Menar du föresten att även om jag kopplar in min digitala finalizer via spdif på både ut och tillbakavägen så går den ändå igenom ADDA omvandlarna?

Att jag frågar beror egentligen på det här trasslet med min trasiga TC C300 som jag fick veta att den troligen inte skulle lagas så jag skulle få igen pengarna om jag köpte nåt annat och hann bestämma mig för att i stället skaffa den analoga DBX XL

http://www.dbxpro.com/166xl/

jag har läst och hört så mycket positivt om den att jag nästan tycker det är synd att danskarna nu sagt att den snart är på väg hitåt fixad o klar. Det vore finurligare att ha en digital multibands stereokompressor och en analagog fullbands än två liknande digitala multibandare. Finalizern går enkelt att ställa om så den bara jobbar i ett band, men ändå, en DBX kanske skulle ge mer analogt värme till vissa grejer.

Jag tänker nog alldeles för mycket på allting. haha.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

SPDIF är digitalt och går ej igenom ADDA.

Analogvärme görs bäst i en öppen spis.

DBX eller Finalizer ger värme beroende på hur ställer in dom.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

SPDIF är digitalt och går ej igenom ADDA.

Analogvärme görs bäst i en öppen spis.

DBX eller Finalizer ger värme beroende på hur ställer in dom.

Finalizern har en sorts analog generator som ger en superfin värme i ljudet om man inte tar för mycket av den. Kalas på trummorna först, och på hela mixen sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har ett exempel på ett trumset som gått igenom en analog SSL busskompressor kopia (IGS)

och även rasslat igenom en digital SSL busskompressor.

Klippt slumpmässigt IGS och digital kompressor, ibland analog kompressor ibland digital.

Rätt lika i soundet, analogt och digitalt till trots.

http://dl.dropbox.co...resason_ssl.wav

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett exempel på ett trumset som gått igenom en analog SSL busskompressor kopia (IGS)

och även rasslat igenom en digital SSL busskompressor.

Klippt slumpmässigt IGS och digital kompressor, ibland analog kompressor ibland digital.

Rätt lika i soundet, analogt och digitalt till trots.

http://dl.dropbox.co...resason_ssl.wav

Oj! Det där var komprimerat alldeles för mycket för min smak. Läckert ändå på nåt vis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...