Jump to content
Annons

(O)ljud i midisynthfiler.....


crys

Recommended Posts

Jag har alltid undrat följande dilemma: Jag spelar en midi slinga, i något Pad ljud t ex, så händer följande. Det brukar också hända när jag har två kanaler(olika slingor) samtidigt oftast, eller kanske rättare sagt mestadels. Senaste gången hände det på grund utav ett dual filter jag la till.

Grejen är den att när jag lyssnar i mina studio lurar i mixen, som är bättre min mp3spelare med sina små örsnäckor, så låter det bra-missljuden som "plingar" låter inte så framhävt, MEN sedan när jag lyssnar på klippet i min mp3spelare med öronsnäckor(som på ett sätt framhäver mer diskant än mina studiohörlurar) så märker jag dessa små "plingljud" mer framfört i vissa delar-inte hela slingan. Vad kan detta bero på, och hur att motverka detta? D v s jag undrar först och främst som gör dessa "missljud" av midisynthljudet, så man kan ha det i tanke med hur det låter i "sämre små öronsnäckor" t ex....?

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det hänger förstås på din lyssning. Om du har bra lyssning där alla detaljer kommer fram ordentligt, så fungerar mixen i princip överallt - men om du har sämre lyssning så kommer det att fungera bra på vissa ställen, men helkasst på andra.

Det är därför många med lite sämre lyssning måste lyssna dels i sina monitorer, i stereoanläggningen, bergsprängare, bilstereo etc, för att ha en chans att hitta någon sorts kompromiss som fungerar ok på de olika ställena. Man får helt enkelt försöka lära sig med tiden hur det ska låta i sin lyssning för att det ska bli ok i andra anläggningar...

Alternativet för att det ska gå snabbare, enklare och smidigare att få till mixarna, är att skaffa bättre lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Men min fråga handlar mest om dessa "swing" ljud (i synthen) eller vad man ska kalla dem. Typ som om en liknande flanger effekt sattes på ljudet. Kanske inte ska kalla dem oljud eller missljud, eftersom det är någonting egenskapligt för just det ljudet. Men ett ljud som sagt som kom fram när jag använde ett dual filter och vred och hade mig lite, vilket resulterade i bildning av dessa ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det vore också något, men jag är inte säker på om jag vill lägga upp något här. Sedan vet jag inte hur och vad det finns för möjligheter att ladda upp en snutt på. Då menar jag typ klipp som kan spelas upp direkt här på sidan och som kan raderas också snarast...🙂

För övrigt använder jag Cubase(annars skulle jag inte posta här) och Halion på VST.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Men min fråga handlar mest om dessa "swing" ljud (i synthen) eller vad man ska kalla dem. Typ som om en liknande flanger effekt sattes på ljudet. Kanske inte ska kalla dem oljud eller missljud, eftersom det är någonting egenskapligt för just det ljudet. Men ett ljud som sagt som kom fram när jag använde ett dual filter och vred och hade mig lite, vilket resulterade i bildning av dessa ljud.

Som sagt så är det väldigt svårt att veta vad du menar om man inte har något ljudexempel att lyssna på, men jag kan gissa att det handlar om något resonansfilter, som får lite för intensiv effekt vid vissa inställningar...

Eftersom det handlar om midi, så är det i så fall bara att gå in i editorn och redigera mididata på de ställen där det blir för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger förstås på din lyssning. Om du har bra lyssning där alla detaljer kommer fram ordentligt, så fungerar mixen i princip överallt - men om du har sämre lyssning så kommer det att fungera bra på vissa ställen, men helkasst på andra.

Det är därför många med lite sämre lyssning måste lyssna dels i sina monitorer, i stereoanläggningen, bergsprängare, bilstereo etc, för att ha en chans att hitta någon sorts kompromiss som fungerar ok på de olika ställena. Man får helt enkelt försöka lära sig med tiden hur det ska låta i sin lyssning för att det ska bli ok i andra anläggningar...

Alternativet för att det ska gå snabbare, enklare och smidigare att få till mixarna, är att skaffa bättre lyssning.

För övrigt så har jag personligen bara kollat och jämfört mellan lurar, andra datorhögtalare och mina öronsnäckor. Skillnaden för mig är mest mellan lurarna/andra högtalare och öronsnäckorna(jag har) och dessa öronsnäckor avljuder ett "vasst" jobbigt ljud i diskanten då så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering 😄. Samma sak med ljudet när jag tog bort dual filtret, fast nu är det ljudet ännu tydligare, så bäst tycker jag personligen det va innan som jag hade det 😛. Prövade i solo också, och just det ljudet bara är så. För övrigt vet jag inte vad jag ska säga om min självkritisering.......Denna tråden är inte så nödvändig att läsa längre 😄....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...