Jump to content
Annons

Rädda ett ostämt akustiskt piano?


red_house_painter

Recommended Posts

Har fått ett uppdrag där jag ska mixa ett popband. har dock stött på ett ganska jobbigt problem. Det akustiska piano (gäller bara en låt) låter helt underbart men är stämt helt åt skogen! Solar jag det så låter det bra. Verkar vara lite skevt åt alla håll. Allt annat låter bra utan piano.

Jag kör med logic och har waves. har provat köra med waves tune (eller vad det heter) och visst det reparerar lite men då får jag istället 18000 digitalklipp. Som jag i sin tur inte kan få bort helt. Har provat att autotuna det också utan att få det helt bra. Nu har pianot en ganska stark choruskänsla istället. Går detta att rädda överhuvudtaget? Vad ska man göra då isåfall???

Pianot är inspelat med 2st 421 ovanifrån. Alltså vänster/höger samt med en u87a 5meter bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som sagt: Spela in på nytt.

Alternativet är att köra med Melodyne och hoppas att det kan stämma om de felstämda tonerna med DNA-tekniken, som ju kan ändra enskilda toner i ackord. Ligger det på separata spår, så är det inte omöjligt att det kan bli bättre. Om det blir helt bra, är kanske mer osäkert, men bättre borde det gå att få. I en mix är det oftast lättare att köpa om det finns kvar lite fel, än om det ligger helt ensamt...

Link to comment
Dela på andra sajter

vilket melodyne kan göra det? finns tusen upplagor! fattar inte skillnaden på alla. Har länge funderat skaffa melodyne då det var det jag började med. Men sen fick jag waves och lärde mig wavestune som jag inte tycker är lika bra... svårrattat och har ett pyttelitet fönster så man inte kan se något.. skitdumt... grrr

okej.. jo självklart hade det varit att föredra att spela om pianot. som jag har fattat det som är det inte möjligt. det är inte så att man kan lägga flera autotune på varandra? har inte provat. autotune är något jag i regel aldrig jobbat med. annars tänkte jag trigga pianot också mot något bra midipiano

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne Editor (som funkar som en vanlig plugin).

Du har en jämförelse mellan versionerna här: http://www.celemony.com/cms/index.php?id=383&L=0

Köper man Melodyne Studio, som kan köra många spår samtidigt (dock är multitrack utan DNA), så följer Editor med på köpet också, så då får man tillgång till allt. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att polera en bajskorv (det är bara MythBusters som lyckas med det), så det enklaste och bästa är nog tyvärr om någon gör om pianot (helst med midi, eftersom det lär kosta rätt mycket att få pianot stämt). Det här är varken kul att säga eller höra, men ingen kommer att tacka vare sig dig eller bandet om pianot låter illa. Risken är stor att alla bara lyssnar på pianot och missar själva låten.

Som ljudtekniker är man ingen magiker, och det går inte att åstadkomma underverk med undermåligt material. Det måste bandet tyvärr respektera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Claes, prova melodyne. Det är många gånger som jag har kört med cubase egna "stämmare" och fått en massa klipp (tycker cubase egna är lättare), sen provat melodyne och något magiskt har hänt och det har fixat sig utan att jag själv behövt trixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

sorry för mitt sena svar. har haft fullt upp nu med projekt och ledig tid! haha

vi kom överrens om att spela om pianot helt och hållet. känns fel att försöka rädda något som redan är så skevt. choruskänslan var inget som lät bra och klinket behövde ändå komma upp rätt bra i volym. tack för hjälpen ändå! farmerboy- jag kanske hör av mig i framtiden!!! haha

men melodyne är ganska värt en investering ändå. wavestune är inget jag kan rekomendera tyvärr

Link to comment
Dela på andra sajter

Solar jag det så låter det bra.
Så det är konsekvent ostämt? 😐

Typ stämt efter A=450 Hz eller liknande?

Isåfall går det att rädda.

Är det annars helt surt, m.a.o. olika mycket ostämt på olika tangenter - då finns inget att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är konsekvent ostämt? 😐

Typ stämt efter A=450 Hz eller liknande?

Isåfall går det att rädda.

Är det annars helt surt, m.a.o. olika mycket ostämt på olika tangenter - då finns inget att göra.

jag gillar när det är lite svajjigt annars. men tonerna är lite upp och ner helt enkelt. visar sig att pianot inte blivit stämt sedan senaste flytten.

så det har stått ett tag och dragit till sig. var svårt att höra i början

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...