Jump to content
Annons

Lära sig CDJ, vilka grejer?


Eagleshieldbeatz

Recommended Posts

Jag har alltid fokuserat på att producera musik och inte så mycket på att DJa. Har nu fått förfrågningar om att börja spela på klubbar och då måste jag lära mig CDJ först. Så min fråga är, vilka grejer ska jag köpa? Jag vill inte köpa de värsta grejerna. Jag vill köpa grejer som jag kan lära mig allt jag behöver veta för att spela på en klubb där de förmodligen har bättre grejer. Förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, så jag klarar av att spela CDJ även om jag har en sådan?

Ja principerna är ju desamma, även om knapparna inte sitter på exakt samma ställe. Det som är viktigast att lära sig är att beatmatcha och spela rätt låtar vid rätt tilfälle. Det första kan du ju träna hemma på, det andra kräver mer live-träning. Tänk bara på att inte använda sync-knappen för mycket 😉

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller är det bättre att skaffa bra digitala grejer själv på en gång? Till exempel en S4? Hur tänker klubbar? Vill dom att man ska spela CD eller hur fungerar dom? Jag pratade nu med flera DJ's som åker runt och turnerar och samtliga sa digitalt. Men det kanske är skillnad på att vara "producent-dj" och att vara "nattklubbs-dj"?

Link to comment
Dela på andra sajter

På klubbarna idag är Pioneers CDJ spelar oftast standard idag. Och då är det inte dom nyaste som har USB-uttag. Finns dock undantag såklart..

Köper du en S4 så kan du säkert ta med dig den ut och spela men då måste du ha en bra dator också som inte kraschar.

Digitalt i någon form bör du köpa så du slipper hålla på med CD-skivor. Det bästa idag tycker jag är Pioneers hybridspelare med dom är ju rätt dyra. Traktor S4 kan ju vara en bra alternativ till dem. Dock så tror jag att Numark Mixtrack kan funka i princip lika bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...