Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lite skumt att frÄga om det hÀr, men blir det stor skillnad pÄ ljudet och ljudkvaliten om man byter ut vissa delar av gitarren.

Typ mick o sÄnt, och vad kostar det och Àr det vÀrt att göra?

Jag har en Squier standard stratocaster 😉

Annons
Postat

ja det gör stor skillnad. ljudkvalite och om det Àr vÀrt det Àr ju en fÄnig frÄga eftersom det beror pÄ vad du Àr ute efter. Àr cola bÀttre Àn fanta? om du blandar med rom, tycker nog dom flesta det.

Postat

Är intresserad av att veta hur ljudet Ă€ndrar sig som vanligt Ă€r det ju bĂ€st att höra sjĂ€lv.

Men vilken del skulle vara billigast att byta, sÄ man kan exprimentera lite och sÄ.

baloo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

eller sÄ köper du bara en slampig stratta för 10 000 papp och lever pÄ vatten och bröd i en mÄnad.

det billigaste som man skulle kunna tĂ€nka sig och byta ut Ă€r vĂ€l annars stallet. Men det ska du lĂ„ta ett proffs göra Ă„t dig ( om du bor i stockholms trakten rekommenderar jag halkanÂŽs rock house för det jobbet 🙂 ) Det ligger nĂ€mligen inte sĂ„ mkt i sjĂ€lva delen, mkt Ă€r pĂ„ vilket sĂ€tt den Ă€r monterad och sĂ„ vidare. Sen sĂ„ Ă€r det vĂ€l mickarna, ocksĂ„ det som gör mest skillnad. Men dĂ€r fĂ„r du endĂ„ hosta upp med ett saftig summa pengar för att fĂ„ nĂ„tt bra, sĂ„ dĂ„ Ă€r det Ă„ndĂ„ vĂ€rt att satsa pĂ„ en begnad riktig stratta eller nĂ„tt.

Redigerat av baloo
hitrun (oregistrerad)
Postat

Ett tips Àr att byta lite mickar typ en texas special som halsmick som ger ett varmt,bluesigt,fett ljud(ca:2000 kr)den behÄller du om du sÀljer guran.

Eller kanske en humbucker(hÄrdrock,metal) som stallmick.dÀr finns en uppsjö olika mÀrken,egenskaper och priser.men det krÀvs ett litet ingrepp pÄ kroppen.

SjÀlv har jag en strata och byter mina mickar genom att byta ut hela plektrumskyddet och löder fast telehonan igen..

lycka till

BearHugger (oregistrerad)
Postat

Jag skulle nog ha bytt mickarna pÄ guran om jag var du, antagligen till ett par Duncan, DiMarzio eller Van Zadt.

Dimarzio har rÀtt mÄnga olika mickar sÄ det finns för varje spelstil och ljud, inte sÄ jÀttedyra heller mot vad man fÄr för pengarna.

www.gmf.se sÀljer sÄnna.

baloo (oregistrerad)
Postat
addic59 Postat den 23 February 2005, 02:03

10 000 papp??? Det Àr mycket pengar vill jag lova. 

den clapton lirar pĂ„ kostar 40 papp... 😠

och den kostar inte det bara för att det Ă€r clapton som lirar pĂ„ den, utan den bara kostar det. đŸ˜±

brummfria mickar, kan typ inte stĂ€mma om sig av sig sjĂ€lv, (mĂ„ste typ skicka upp den i rymden eller nĂ„t för att den ska göra det) och sen förstĂ„s antar jag att ljudet Ă€r ngt för sig... 😳

Postat

FortsÀtt spela pÄ squier till du sjÀlv kan kÀnna skillnad pÄ dyra och billiga gitarrer. Pröva dig runt pÄ olika grejer sÄ kommer kÀnslan/kunskapen med tiden. Sen nÀr det blir aktuellt och du sjÀlv kan avgöra om en dyr gitarr Àr bÀttre, kan du köpa upp dig.

Postat

Jag har precis hottat upp en gammal sketen Ibanez till en inte fullt sÄ sketen, men dock lika gammal, Ibanez.

Köpte tvÄ passiva EMG-mickar pÄ Vendolin för typ 800 spÀnn och jÀdrar vilken skillnad!

Funderar pÄ att byta pottarna ocksÄ. Gör det nÄgon skillnad tror ni?

Passade pĂ„ att slipa ner lacken och mĂ„la om skiten oxĂ„. Inte för att det pĂ„verkar ljudet, men den ser proffsigare ut. 😉

Postat
Jag har precis hottat upp en gammal sketen Ibanez till en inte fullt sÄ sketen, men dock lika gammal, Ibanez.

Köpte tvÄ passiva EMG-mickar pÄ Vendolin för typ 800 spÀnn och jÀdrar vilken skillnad!

Funderar pÄ att byta pottarna ocksÄ. Gör det nÄgon skillnad tror ni?

Passade pĂ„ att slipa ner lacken och mĂ„la om skiten oxĂ„. Inte för att det pĂ„verkar ljudet, men den ser proffsigare ut. 😉

Att byta pottar gör ingen skillnad, en del pÄstÄr att dom kan höra skillnad men jag tror att det Àr hokus-pokus.

DÀremot kan en omlackering/ommÄlning förÀndra ljudet, ibland till det sÀmre, ibland till det bÀttre.

Postat (redigerat)

Tackar för alla svar

skulle en deal typ som den hÀr vara en bra grej?

http://www.vendolin.se/annons.php?149532

el

http://www.vendolin.se/annons.php?149527

el

http://www.vendolin.se/annons.php?152988

Kan tillÀga att det jag gillar spela Àr Blues,rock o funk typ

Vill ju att fÄ det lÄta lite Ät Gary moore hÄllet (still got the blues och parisienne walkways)

Nu vet jag att bara för man skulle byta en del el köpa ny gitarr sÄ spelar man fortfarande inte som gary moore men mÄnga bÀckar smÄ......

Redigerat av Haunted-Mansion
Postat
addic59 Postat den 23 February 2005, 02:03

10 000 papp??? Det Àr mycket pengar vill jag lova. 

den clapton lirar pĂ„ kostar 40 papp... 😎

och den kostar inte det bara för att det Ă€r clapton som lirar pĂ„ den, utan den bara kostar det. 🙂

brummfria mickar, kan typ inte stĂ€mma om sig av sig sjĂ€lv, (mĂ„ste typ skicka upp den i rymden eller nĂ„t för att den ska göra det) och sen förstĂ„s antar jag att ljudet Ă€r ngt för sig... 🙂

10 000 papp = 10 000 000 kr =)

Postat
Ett tips Àr att byta lite mickar typ en texas special som halsmick som ger ett varmt,bluesigt,fett ljud(ca:2000 kr)den behÄller du om du sÀljer guran.

Eller kanske en humbucker(hÄrdrock,metal) som stallmick.dÀr finns en uppsjö olika mÀrken,egenskaper och priser.men det krÀvs ett litet ingrepp pÄ kroppen.

SjÀlv har jag en strata och byter mina mickar genom att byta ut hela plektrumskyddet och löder fast telehonan igen..

lycka till

Om man skulle köpa 1 Texas special t.e.x och sen nÄn annan ocksÄ skulle man bara kunna anvÀnda dom till squier och fender sen el andra mÀrken ocksÄ, vad passar till vad?

baloo (oregistrerad)
Postat
addic59 Postat den 24 February 2005, 01:50

10 000 papp = 10 000 000 kr =)

my bad..... 😛:rolleyes:

Postat

Nu brukar man inte prata om att "uppgradera" gitarrer. Det klassiska Àr dock att byta mikrofoner. För att det skall bli lyckat behöver Du veta vad Du siktar pÄ för sound. Om Du siktar pÄ Gary Moores bluessound pÄ de senare skivorna sÄ skall Du ta steget över till humbuckers till att börja med. Du Àr dock inte garanterad nÄt "Garysound" ÀndÄ. Jag föreslÄr att Du pratar med andra gitarrister, testar deras grejor och besöker nÄn kunnig gitarrtekniker i nÄn musikaffÀr.

Dock tycker jag att steget verkar lÄngt frÄn en Squier till en Gibson Les Paul som var det Gary hade sist jag sÄg honom i nÄt tv-program. Det Àr en helt annan gitarr. Sen spelar stÀrkare, lÄda, plektrum, teknik och strÀngar mer roll Àn vad mÄnga tror. Detta var innan Gary Moore slog igenom kommersiellt (tidigt 80-tal) men dÄ hade han följande att sÀga till de som berömde honom för hans ton i den Stratocaster han dÄ hanterade: "Det har oerhört mycket att göra med stÀngtjocklek. Alla spelar pÄ sina tunna 009-strÀngar - klart att de inte fÄr nÄgon ton dÄ. Jag spelar pÄ 011."

Postat

Haunted Mansion! hÀr kommer lite tips - och högst personliga Äsikter - om bl a pickuper. Om att byta pickuper pÄ en standard strat (som mÄnga gör).

Elgitarrpickuper Àr som kryddhyllan i en livsmedelsbutik. Det finns lika mÄnga att vÀlja pÄ. Alla Àr lika bra eller passande. Dvs det kan bara baseras pÄ personlig smak och vad man skall ha de till, inte mycket annat. Man kan hÄlla sig till vissa grundlÀggande saker som att försöka fÄ fatt i pickuper som inte brusar eller brummar sÄ mycket som de som redan sitter dÀr, men resten Àr - i stort sett - bara tycke och smak.

Vissa vill ha mer peppar och salt i maten, jag vill ha mindre, men mer chili. SÄ Àr det. Med dagens alla 3-parts tillverkare för pickuper, Seymour Duncan, DiMarzio, KinMan, EMG, Fender, Gibson, sÄ hur skall man hinna/kunna prova allt innan man hittar vad man söker? SEYMOUR DUNCAN har t ex ca 2-300 olika modeller i sitt program om man rÀknar in Custom Shop-modellerna och allt vad de har gjort tidigare.

Alla lÄter olika.

Vilken musikaffÀr tillÄter att man tar in sin gura och sÀger "jag vill prova mickar" och tillÄter en att lödda pÄ och skruva i varenda pickup som finns i affÀren? De blir ju duktigt ÄtgÄngna dÄ! Ingen sÀljare i ngn musikaffÀr kan rÀkna upp alla skillnader i ljudet pÄ alla pickuper.

Det finns för mycket att vÀlja mellan idag tycker jag och sÄ lÀnge det inte finns ett bra och behÀndigt sÀtt att byta ut pickuperna pÄ, sÄ finner jag föga vits med att ha sÄ mÄnga modeller ute pÄ marknaden.

Sedan finns det alla dessa - special special - s.k. BOUTIQUE pickuper (t ex Joe Barden, Lindy Fralin, Tom Holmes, Vodoo, Lundgren m fl) - som sĂ€gs vara handgjorda utav en greve i ett slott i England som bara lindar pickuper vid fullmĂ„ne, och sedan Ă€r "rolled on the thighs of a virgin"! För absolut bĂ€sta ljudet! 😛

SLUTSATS: Det som Ă€ndrar ljudet MEST pĂ„ din gura, Ă€r just bytet av pickuper. I andra hand STRÄNGTJOCKLEKEN. Det tredje: stall, sadlar, strĂ€nghĂ„llare, svaj och annat Ă€ndrar ocksĂ„, men inte lika mycket. Om du har problem med strĂ€ngar som gĂ„r av jĂ€mnt och stĂ€ndigt - eller blir ostĂ€mt - sĂ„ byt stall/svaj/stĂ€mskruvar. Är det ljudet du INTE Ă€r nöjd med sĂ„ byt mickar. Till vilka pickuper du skall byta vet bara gud och en till... Ă„ jag har glömt vad han hette... :rolleyes: .. NĂ€! nu kom jag pĂ„ det, det var ju DU ju! 🙂

Postat

nu skriver jag för att sammanfratta och hÄlla med. en humbucker Àr nog bra om du tycker det lÄter bra om gary moores gitarrljud.

jag har inget vertenskapligt underlag, men det sÀgs vara bÀttre att anvÀnda cellulosalack Àn plastbaserade till instrument. jag anvÀnder det, och rekomenderar "ernst pettersons" cellulosalack pÄ sprayburk.

för att sÀtta en humbucker pÄ en strata med singelcoilfrÀsning behöver du bara ett glatt humör, en lödkolv och ett stÀmjÀrn. nÀr jag bytte pÄ min sÄ passade jag pÄ att koppla pÄ en liten split(vippstömbrytare) pÄ humbuckern, sÄ jag kan vÀlja om jag vill köra den som enkelspole, eller dubbel.

för övrigt sÄ lÄter de bara bra om du spelar bra.

Postat

Jag hĂ„ller med de flesta andra hĂ€r ocksĂ„. Speciellt Itzhak... 😉

Gary Moore anvÀnde nog "stock" pickups pÄ sina Les Pauls och PRS. AlltsÄ de som följer med gitarren i original. Han har anvÀnt Ibanez, Strator, Les Paul, PRS och en drös förstÀrkarmodeller och mÀrken. LÄter likadant i alla fall. Kanske sÀger en del...

Du bör skaffa nÄgot Humbuckerliknande men skapat för single coil storlek. Ngt utav Seyomur Duncan. Joe Barden var den förste att skapa singel coil mickar med tvÄ st s.k. "rails" sÄ man kunde fÄ "fett" ljud ÀndÄ. Men de Àr stört omöjliga att fÄ tag pÄ numera. Seymour har sÀkert nÄgra i sitt stall (!?) som funkar lika bra.

Sedan har de ju olika varianter pÄ om de skall sitta i mitten, vid stallet, eller vid halsen. De skall tydligen vara "matchade", och sÀttas i "set". Suck!

TIPS: GĂ„ in pĂ„ www.harmonycentral.com och klicka dig ner till Guitar > Electric Guitar Pickups och vĂ€lj USER REVIEWS. DĂ€r finns ca 100 olika pickupmĂ€rken listade, allt ifrĂ„n kĂ€nda mĂ€rken till mĂ€rken man aldrig har hört talas om, och nĂ€r du gĂ„r in dĂ€r finns det kanske 50-60 olika modeller pĂ„ var och en av dem, och minst 10 st user reviews pĂ„ varje... lycka till med lĂ€sningen utav "kryddhyllan" och vi ses om nĂ„gra Ă„r! 😉

Postat

Nu kommer nĂ„ra till frĂ„gor som sĂ€kert anses som dumma, men hey! jag Ă€r rookie pĂ„ sĂ„nt hĂ€r sĂ„ ni fĂ„r helt enkelt ha överseende. 🙂

Jo jag har hittat en billig ny texas special som halsmick (600-babangidas)

och en ny humbucker som stall mick (ocksÄ 600-babisar)

ocksÄ tÀnkte jag behÄlla mitten micken som jag har nu.

Funderar pÄ att inhandla detta snart om ingen avrÄder av nÄn anledning.

Och frÄgorna lyder sÄ hÀr:

1:Är det rekommenderat att blanda olika mickar hej vilt, eftersom jag har 5 miclĂ€gen pĂ„ guran

2:PÄ vilket sÀtt Àr det bÀttre att köpa ett set med 3 st likadana?

3:Tycker ni mina ovanstÄende mickval verkar rimliga för vad jag gillar för sound?

Ps. tackar Ă€nnu en gĂ„ng för alla svar man fĂ„r hĂ€r pĂ„ forumet, de e guld vĂ€rt för ett musikaliskt blĂ„bĂ€r 🙂

denton (oregistrerad)
Postat

Jag har en hotrails mick pÄ min strata den Àr av mÀrket shadow och jag Àr helnöjd med den.

Att blanda olika mickar har jag oxÄ gjort pÄ min strata i stall lÀget har jag en hotrail, i mellan lÀget sitter orginal och i hals position sitter en vanlig shadow pickup.

Postat

Allt Àr av vikt om man vill ha bÀttre ljud, kroppens material till hur strÀngarna Àr spunna. Liksom föregÄende inlÀgg hÄller jag pÄ att mickarna gör störst skillnad, och dom behöver inte vara dyra. Köp gÀrna custom-mickar, dom Àr inte alls sÀrskilt dyra jÀmfört med serietillverkade om man hittar rÀtt snubbe/snubbinna. DÄ ber du om ett önskat ljud, och fÄr det. Rekomenderat pris: 1500 - 3000kr st. Man behöver ju inte nödvÀndigtvis byta alla mickarna. Det vanligaste pÄ strator Àr att byta stallmicken mot en strata-anpassad humbucker.

MEN! Squier Àr bra gitarrer, dock varierar kvalitén pÄ dem ganska avsevÀrt. Vissa Àr lika bra som American hand mades och andra Àr inte vÀrda en spÀnn!

Be nÄgon gÄ igenom gitarren om du inte kan sÄdant sjÀlv, och se sedan om det Àr vÀrt att lÀgga pengarna pÄ. Dock kan du ju "ÄteranvÀnda" mickar du köper till den om du skulle köpa en dyrare, sÄ det Àr ju inte nÄgon farlig uppgradering.

• 2 veckor senare...
Postat
1:Är det rekommenderat att blanda olika mickar hej vilt, eftersom jag har 5 miclĂ€gen pĂ„ guran

2:PÄ vilket sÀtt Àr det bÀttre att köpa ett set med 3 st likadana?

3:Tycker ni mina ovanstÄende mickval verkar rimliga för vad jag gillar för sound?

Ps. tackar Ă€nnu en gĂ„ng för alla svar man fĂ„r hĂ€r pĂ„ forumet, de e guld vĂ€rt för ett musikaliskt blĂ„bĂ€r 🙂

Finns inga dumma frÄgor, alla har vi varit blÄbÀr i början, sÄ de sÄ:

1. Nej, inte rekommenderat att byta hejvilt. Tumregel: blanda aldrig aktiva pickuper med icke-aktiva, dvs aktiva, sÄdana som drivs med batterier. Ha alla aktiva, eller alla passiva! Man fÄr impedansproblem med lÄnga kablar och effektpedaler, sÄ nÀr du vÀxlar med pickupswitchen blir skillnaderna för stora...

Men om du hÄller dig till antingen passivt ELLER aktiv, sÄ Àr det i stort sett inga problem. Som regel.

2. De Àr lindande efter output oftast. Dvs strÀngen vibrerar minst nÀrmast stallet varför de pickuperna Àr gjorda med lite högre output, dessutom för lite mindre diskanr, och de som sitter vid halsen har lÀgre output, och mer diskant, allt för att kompensera. Men detta kan vara mycket hysch hysch och nys. Man kan kompensera mycket sjÀlv med höjden pÄ pickupen. Det Àr olika. Men det ANSES oftast vara bÀttre om de Àr matchade set, speciellt pÄ strator och 3 mickars gitarrer.

3. Tja, ja, du... kryddhyllan igen. Smaken Àr som baken. Skulle du inte var nöjd sÄ kostar det dig ytterligare en slant att byta och prova annat ju... dÀr Àr nackdelen. De verkar vara precis lika OK som vilka andra mickar som helst.

Leta gÀrna först och frÀmst efter lÄgt brus och brum och hög OUTPUT, dvs utsignal.

Sedan kan du gÄ in pÄ hur du tycker att de fÀrgar ljudet efter din smak eller inte.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.