Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hello,

jag tĂ€nkte dela med mig min senaste produktion som blev klar hĂ€r i veckan. Är sjukt nöjd med allt fĂ„r jag nog sĂ€ga, och jag Ă€r extra glad att jag Ă€ntligen fick till en fet metal mix.

Bandet har slÀppt 1 lÄt av 4 till kommande EPn. Jag fick intrycket av att de skall slÀppa fler lÄtar inom kort. Riktigt bra band, bra lÄtar och sjukt skickliga musiker sÄ det har varit riktigt roligt att jobba ihop med dem.

UrsÀkta för extern lÀnk:

http://www.facebook....pp_178091127385

Live to burn - heter lĂ„ten 🙂

Har ni nÄgra frÄgor angÄende mixen överlag, gitarr etc sÄ bara frÄga sÄ försöker jag svara ASAP.

/ Mvh Christian

Redigerat av crillemannen
Annons
Postat (redigerat)

Först tÀnkte jag sÄhÀr: coolt, fett, det var lÀnge sen man hörde fet metal utan schlagerinslag. Fram till ungefÀr första refrÀngen. Dom och neometalsÄngen (börja svagt för att öka till ett skrik y'know) drar ner lÄten rejÀlt och jag tappar intresset.

Oklanderlig produktion dock.

Edit: rensade lite OT. 😄

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Postat

Tackar tackar!!!

Gitarrerna Àr Peavey JSX med maxon od808 som boost pÄ sista kanalen.

LÄdan Àr en MEsa boogie Rectifier 2x12 med 2sm57. Ena riktad rakt mot konen den andra vinklad.

Det tog ett tag innan jag fick till gitarrljudet jag ville ha. Först spelade vi in med Blackstar men det var nĂ„got konstigt i mellan registret pĂ„ toppen sĂ„ det dög inte til lslutmixen. SĂ„ jag fick reampa gitarrerna vid mix och dĂ„ blev det JSX som sagt. Tycker det blev gött köttigt ljud med bra tydlighet 🙂

I mix Ă€r det sedan lowpassat runt 8khz och gröpt lite runt 250hz, inte sĂ„ mycket eq överlad 🙂

Postat (redigerat)

Skitbra produktion – om Ă€n nĂ„got "bussy" ibland (vilket snarare beror pĂ„ arret Ă€n pĂ„ produktionen i sig).

LÄten... AlltsÄ, jag vet fan inte vad det Àr (det kan inte vara att jag Àr "gubbe" rÀtt av, för dÄ hade jag tyckt det var "dÄligt", och det tycker jag inte), men nÀr jag hör sÄdan superjÀvlakrystad growl sÄ kan jag inte lÄta bli att... fnissa. Fast, visst var dÀr en hel del "effekter" pÄ sÄngen som hjÀlpte till pÄ traven för att fÄ det sÄdÀr riktigt munkadjupt, eller?

DÀremot tyckte jag att det var lÀckert hur bryggorna/refrÀngerna bröt av, Àven samspelet mellan "vanlig" sÄng och strupsÄng i verserna var najs.

.

Redigerat av Valle
Postat

Skitbra produktion – om Ă€n nĂ„got "bussy" ibland (vilket snarare beror pĂ„ arret Ă€n pĂ„ produktionen i sig).

LÄten... AlltsÄ, jag vet fan inte vad det Àr (det kan inte vara att jag Àr "gubbe" rÀtt av, för dÄ hade jag tyckt det var "dÄligt", och det tycker jag inte), men nÀr jag hör sÄdan superjÀvlakrystad growl sÄ kan jag inte lÄta bli att... fnissa. Fast, visst var dÀr en hel del "effekter" pÄ sÄngen som hjÀlpte till pÄ traven för att fÄ det sÄdÀr riktigt munkadjupt, eller?

DÀremot tyckte jag att det var lÀckert hur bryggorna/refrÀngerna bröt av, Àven samspelet mellan "vanlig" sÄng och strupsÄng i verserna var najs.

.

HĂ„ller vĂ€ll med delvis att det blir lite mycket ibland. Men jag tycker ocksĂ„ att det blir gött stökigt och intensivt 🙂 Och det var det som var tanken.

Och det Àr inga extra effekter förutom reverb,delay, doubbler pÄ de lÄga growlen. En del gubbar man spelar in blir man ju nÀstan mörkrÀdd för nÀr de klÀmmer pÄ dÀr nere haha.

För övrigt skall jag se om jag kan bounca ut lite omasterade stems pĂ„ gitarr, trummor osv för er att lyssna pĂ„ 🙂

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Bra gjort och allt men inget som gÄr hem hos mig nÀr det gÀller lÄten.

Postat

Tackar!!!

HÀr kommer stems för dem som Àr intresserade pÄ att höra hur det lÄter. DÄ hör ni lite tydligare automatiserade reverb dubbar etc.

Ibland tar PT bort mina fades :s Hörs lite pÄ gitarrerna, sjukt irriterande. FÄr vÀll uppdatera till Pt 10...

Enjoy!!!

• Gilla 1
sadomachine (oregistrerad)
Postat

LÄter schysst som fan.....

Postat

JodÄ, det var skitbra. Men man blir lÀtt trött i öronen. Funderar pÄ dynamik/platthet. TÀnker ofta pÄ hur det var pÄ 80 talet dÄ man fick hem provexet pÄ vinylen frÄn mastringen. Jag anser inte att vi ska gÄ tillbaka till vinylen men jag kan konstatera att en sÄn bra lÄt och produktion förmodligen varit mjukare för mina öron pÄ 80 talet. Men ni har gjort nÄt bra, mycket bra.

Kolin

Postat

Grymt bra! JÀvligt kul att höra lite sjysst produktion frÄn det hÀr stÀllet! Brukar vara en bristvara.

Postat (redigerat)

Vilken dÄlig volymkontroll pÄ bandpage-spelaren! Default var att den hade mosat upp volymen sÄ allting duckade som fan, trodde du tryckt limitern i botten.. NÀr man drar ner volymen till hÀlften slutar det ducka och lÄter bra! Fint jobbat!

Redigerat av Rabieshund
Postat (redigerat)

LĂ„ter fett 🙂 om jag ska komma med nĂ„gon kritik sĂ„ tycker jag att gurorna Ă€r lite vĂ€l dova/basiga. Men det Ă€r ju upp till tycke och smak, lĂ„ter fett som det Ă€r redan. Snygg lĂ„t med, samt tajt lirat och fet sĂ„ng. Vad har du anvĂ€nt till basen? lĂ„ter riktigt tungt!

Redigerat av LarsoyH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.