Jump to content
Annons

Vänster-örad?


lonewind

Recommended Posts

Tänkte kolla om det är fler som är som jag, alla kanske är sådana, vad vet jag...

När jag tar på mig ett par lurar och lyssnar på en låt som jag har hört ett par gånger förut och råkar ta på mig dem "bak o fram", dvs flippar höger mot vänster kanal, så känns det helt sjukt att lyssna på musiken. Det är som att det är en ny låt nästan, iaf en nyproduktion.

Att detta fenomen blir så tydligt för mig är för att jag på något sätt är helt vänster-örad. Jag hör egentligen inte sämre på högre öra, jag bara förstår inte det jag hör på samma sätt. Anledningen till att jag säger "förstår" här är för att jag vet att om jag försöker prata i telefon med någon och sätter luren mot höger öra så hör jag vad de säger men jag har väldigt svårt att ta in det, att höra vad som faktiskt sägs.

Skulle vara intressant att höra om någon har liknande erfarenheter eller om det är jag som är hjärnskadad.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag tror det snarare har att göra med att ljudbilden blir spegelvänd. Det låter ju som att gitarristen som stod på vänster sida förut nu står på höger sida osv. Själva korrelationen med att du skulle vara "vänsterörad" och att det låter annorlunda när man vänder på stereobilden förstår jag inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två av mina lurar har sladden på vänster sida, mina BT 150 på höger. Råkar jag sätta på mig dem åt fel håll känns det väldigt konstigt. Det är nog mest att trummorna blir spegelvända,... men har jag lyssnat många ggr på att tex en elgitarr ligger lite till v och den hamnar till h känns det skitkonstigt.

En annan skum grej är att om jag har två gitarrer på en varsin regel (kanal) i portan så är jag nästan tvungen att panorera den vänstra kanalen till v o tvärtom. Annars låter de "i kors" mot för hur jag ser reglarna på portabordet, och då blir det mkt svårare att ställa nivåerna på de två gitarrerna. I bland, om en låt går mkt på hihat (jag har hihat till v i mixen) och den första gitarren är ljus och nästa dov brukar jag "korsa" dem för att få den ljusa gitarren där hihaten inte är. Och det är inge kul alls när jag ska mixa.

Hjärnskadad? Ja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att höra om någon har liknande erfarenheter eller om det är jag som är hjärnskadad.

Well...

Jag kan uppleva samma sak, men bara när/om jag är helt jävla inställd på att ljudbilden är formad på ett speciellt sätt. Till exempel, när jag förväntar mig höra ett gitarr-intro i vänster öra/högtalare men gitarren istället börjar spela i höger öra/högtalare, då blir det tillfällig oröra i huvudet på mig. Men det är inte värre än att mitt öra (mina öron) anpassar sig; ganska omgående, faktiskt.

Men det där med att "hör[a] jag vad de säger men jag har väldigt svårt att ta in det, att höra vad som faktiskt sägs" låter som en ganska kritiskt detalj om man nu arbetar med i synnerhet musikproduktion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, är man helt inställd på att höra tex gitarren till vänster osv, kan det väl kanske kännas lite konstigt, men bara en ytterst kort stund. Skallen ställer om sig rätt snabbt. Sedan är det väl så för mig också, vad gäller telefon, att det känns bättre att prata/lyssna när man håller telefonen mot vänster öra, men det är nog bara en vanesak......

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte kolla om det är fler som är som jag, alla kanske är sådana, vad vet jag...

När jag tar på mig ett par lurar och lyssnar på en låt som jag har hört ett par gånger förut och råkar ta på mig dem "bak o fram", dvs flippar höger mot vänster kanal, så känns det helt sjukt att lyssna på musiken. Det är som att det är en ny låt nästan, iaf en nyproduktion.

Att detta fenomen blir så tydligt för mig är för att jag på något sätt är helt vänster-örad. Jag hör egentligen inte sämre på högre öra, jag bara förstår inte det jag hör på samma sätt. Anledningen till att jag säger "förstår" här är för att jag vet att om jag försöker prata i telefon med någon och sätter luren mot höger öra så hör jag vad de säger men jag har väldigt svårt att ta in det, att höra vad som faktiskt sägs.

Skulle vara intressant att höra om någon har liknande erfarenheter eller om det är jag som är hjärnskadad.

Har samma upplevelse som dig. är "vänsterörad" 🙂

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... två till vänsterörade alltså. Intressant då jag har upplevt att den stora majoriteten föredrar höger öra till t ex tel.

Vet att jag störde mig oerhört på att många mobiltelefoner (på den tiden de hade antenn) var gjorda för högerörda, typ antenn och mickplacering (tyvärr kommer jag inte ihåg detaljerna som fick mig att tycka att de inte var gjorda för att hållas mot vänster öra, bara att jag tyckte så).

Link to comment
Dela på andra sajter

...Vet att jag störde mig oerhört på att många mobiltelefoner (på den tiden de hade antenn) ...

Dom har fortfarande antenn! Faktiskt! 🙂

Jag har dålig hörsel på vänsterörat (60 dB nedsättning). Så det blir höger för mig.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var mycket intressant. Den första artikeln får mig att tänka att om jag lär mig lyssna med höger höra så kanske jag äntligen kan lära mig sjunga i ton. Men den andra får mig att fundera över vilket öra som skulle vara bäst.

Har faktiskt funderat tidigare över om det kan vara så att man skulle pitcha bättre om jag lyssnade bara med lur på höger istället för vänster öra. Men har aldrig testat ordentligt då jag tycker det känns jättekonstigt att sjunga med lur på höger istället för vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

En följdfråga då. Ni som sjunger, vilket öra föredrar ni att lyssna på (såvida ni inte kör med båda lurarna på) och skulle ni säga att ni generellt är väldigt tonsäkra?

Hmmm... Jag är sångare, sedan fan frös ihjäl, och är ganska trygg i min tonsäkerhet. Men jag kan ärligt talat inte erinra mig om att någon gång har "föredragit" vänster- eller högerlyssning. Kanske om jag av allehanda skäl blivit "trött" i ena örat... Fast, nä.

En annan sak som jag aldrig riktigt fattat grejen med; det är när sångare håller för ena örat för att kunna "hit the notes"... När jag gör så händer inte ett skit (uppfattningsmässigt sett, alltså).

Fan, det kanske är mig det är fel på scared.gif

Edit: Ful felstavning.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

En följdfråga då. Ni som sjunger, vilket öra föredrar ni att lyssna på (såvida ni inte kör med båda lurarna på) och skulle ni säga att ni generellt är väldigt tonsäkra?

Jag lyfter alltid av höger sida när jag sjunger in. Har problem med pitch annars.Lyssnar jag på musik i lurar så plockar jag ur höger hörlur om jag ska prata med någon och efter att ha läst artikeln känns det ganska logiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju som sagt totalt vänsterörad. Och om jag spelar in så tar jag av höger hörlur och lyssnar mest på det jag hör i vänster lur. Jag kan ofta tro att jag nailat en tagning. Sen när jag lyssnar hör jag att jag är långt ifrån. Likadant live, fast ännu värre. Där sitter jag och tror att jag är grym. Sen har någon jävel filmat och man får skämmas som en hund när man hör hur jävla usel man var.

Ska fan prova att träna upp mitt högeröra lite och se om det kan hjälpa mig lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om jag spelar in så tar jag av höger hörlur och lyssnar mest på det jag hör i vänster lur. Jag kan ofta tro att jag nailat en tagning. Sen när jag lyssnar hör jag att jag är långt ifrån.

Testa att sjunga in med olika nivåer i medhörningen.

Nu kommer jag inte håg exakt de anatomifysiska detaljerna, och den som eventuellt vet vad det är jag svamlar om får gärna belysa mer i detalj. Men jag har för mig att t.ex. låga frekvenser kan upplevas "sjunka i ton" om de brassas på för mycket i lurarna; eller om det var tvärtom; eller hur det nu var.

Men testa gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att sjunga in med olika nivåer i medhörningen.

Nu kommer jag inte håg exakt de anatomifysiska detaljerna, och den som eventuellt vet vad det är jag svamlar om får gärna belysa mer i detalj. Men jag har för mig att t.ex. låga frekvenser kan upplevas "sjunka i ton" om de brassas på för mycket i lurarna; eller om det var tvärtom; eller hur det nu var.

Men testa gärna.

Hög volym och reverb är det absolut bästa sättet att ta död på sin pitch. Att lära mig att aldrig ha reverb i lyssningen har hjälpt sjukt mycket. Nästa steg är att lära mig att inte lyssna så sjukt högt. Vet att det är mycket lättare att höra pitchen om man sänker volymen. Men precis som med reverb så är det lite en vanesak att lära sig lyssna på låg volym och ändå finna känslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hög volym och reverb är det absolut bästa sättet att ta död på sin pitch. Att lära mig att aldrig ha reverb i lyssningen har hjälpt sjukt mycket. Nästa steg är att lära mig att inte lyssna så sjukt högt. Vet att det är mycket lättare att höra pitchen om man sänker volymen. Men precis som med reverb så är det lite en vanesak att lära sig lyssna på låg volym och ändå finna känslan.

Jag tycker jag sjunger falskare utan reverb i lyssningen.

Och att ha lur på bara ett öra gillar jag inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker jag sjunger falskare utan reverb i lyssningen.

Och att ha lur på bara ett öra gillar jag inte alls.

Generellt tycker man ju att man pitchar bättre när man lyssnar på sången med reverb eller på hög volym... Det är ju det som är faran. Om du tar bort reverbet och lyssnar efteråt, låter det fortfarande lika bra, pitchmässigt? Om svaret är ja så kan du bortse från detta inlägg ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...