Jump to content
Annons

runätet i drumeditor har ballat ur


staxxon

Recommended Posts

hej!

ja, som rubriken säger, det är knas med rutnätet i drumeditorn.

Satt och jobbade med en låt och helt plötsligt så hade rutnätet ändrat sig i drumeditorn, dvs den stämer inte med dom inlaggda notesen.

Det är bara i drumeditorn det har ballat ut, i vanliga rutnätet på låten och i ex keyeditorn, ligger tonerna där dom skall ligga.

Det märkliga är att tonerna ligger rätt och lägger man till noter 'ute i det blå' så hamnar dom jämnt. Musiken stämmer, det är inget fel där.

En sak: Tittar man i drumeditorns rutnät, intervaller ser man att det finns 5 indelningar på en takt, alltså inte fyra som det egentligen skall vara. Skulle kunna vara detta som är felet men var ändrar man det

Alltings stämmer men rutnätet i editorn kör en helt egen låt typ 🙂

tempot står i 4/4 i transportpanelen,

beat, 1/32, snap, grid är aktiverat

Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Staxxon,

Om du ställer dig på en punkt där rutnätet börjar balla ur, säger transportpanelen fortfarande 4/4 då?

Minns en period då jag började med cubase att detta gjorde livet surt för mig. Ibland fick jag hoppa fram och tillbaka i rutnätet och ställa allt till 4/4 i transportpanelen igen.

Hoppas att det löser sig.

Fridens

Link to comment
Dela på andra sajter

nä, det var inget med transportpanelen. Klickade runt lite i editorn och hittade en meny upp vid timelisten och där visade sig att det var valt sekunder så jag tog beats, bars and timeline och då stämde det igen. Skönt!

Mycket trix för lite ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...