Jump to content
Annons

Välja antal kanaler för inspeln. Cubase - Fireface 800 [Problem löst]


ramoand

Recommended Posts

Tjo,

Skall spela in trummor och behöver installera drivrutiner till ett RME Fireface 800 ljudkort. Har laddat ner drivrutiner från deras hemsida:

http://www.rme-audio...driver_fireface

Men när jag öppnar filen och trycker på fireface.exe så händer ingenting. Det kommer upp en liten symbol längst ner till höger vid klockan men inget mer. Jag kör Windows 7 64-bitars.

Nån som kan hjälpa mig?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska inte klicka på exe-filen. Du ska installera från enhetshanteraren.

Spara filen på skrivbordet och packa upp. Sen högerklickar du i enhetshanteraren på "ljudenhet", kan säkert heta nåt annat. Men det är alla gånger en gul symbol som märker ut firewireenheten. Och välj uppdatera drivrutin och visa vägen till en uppackade mappen

Edit: http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=7348

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades installera drivrutinen men det var en för ny drivrutin för firmwaren är inte uppdaterad på ljudkortet. När jag försöker avinstallera den och lägga på en lite äldre så funkar inte det. Det står att senaste drivrutinen redan är installerad....

Hur löser jag detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lyckades vi uppdatera firmware så nu är det klart. Men hur ställer jag in kanalerna i Cubase? Jag får bara 2 kanaler in. Ljudkortet har ju betydligt fler.

Jag har gått in i Devices Setup och ändrat till ASIO Fireface men jag har bara 2 aktiva kanaler. Hur ändrar jag så alla andra blir aktiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg till fler i VST Connections - både ingångar och utgångar. De kommer tyvärr inte upp automagiskt, utan man måste sätta upp dem manuellt.

Okej tack! 🙂 Hur vet jag vilken input som motsvarar vilken mickingång på ljudkortet?

Sen får jag ingen volym in i cubase även fast jag valt ASIO Fireface i Device Setup och jag har ljud in i själva Fireface-mixern i Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bifogar en bild på hur det ser ut. Får liksom ljud in i Cubase men signalen blir väldigt låg och det blir ingen signal på audiospår när vi spelar in....

Om nån kunde hjälpa oss hade det vart guld värt för vi sitter just nu o stampar med truminspelningen...

post-14165-0-61885300-1323531401_thumb.png

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

ADAT17 ?

Det finns bara 16 ADAT-kanaler på FF800, så du har kanske satt fel namn på någon ingång...?

Ja, felet var att ADAT-kanalerna i Cubase inte hade samma namn som ADAT-kanalerna i RME-mixern. Vi lyckades lösa problemet igår 🙂 Tackar så mycket för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...