Jump to content
Annons

Hjälp med musikdator, tack!


DreamEnX

Recommended Posts

Hallå, fellow musikälskare! Mitt namn är Stefan Sjöberg och jag skulle behöva lite hjälp. Okej, så här är min situation: Jag har köpt EastWest Complete Composers Collection och vill nu skaffa en bra dator där jag kan komponera det jag önskar komponera. Jag vill skaffa en PC för det och recommended för mjukvaran är: Core 2 Duo 2.5 Ghz or faster, 4GB+ Ram 64-bit OS and Host SUPPORTED INTEFACES, VST,RTAS,ASIO.

Det jag har funderat på om det skulle fungera är en http://www8.hp.com/se/sv/products/desktops/product-detail.html?oid=5151178. Då jag spelar in stora orkesterprojekt i cubase regelbundet så antar jag att recommended inte kommer hålla måttet. Den här ska enligt vad jag fått för mig vara ca tre gånger starkare än recommended. Skulle den här fungera med ett vettigt externt ljudkort för mina krav? Och i så fall, vad måste jag pröjsa för ett bra ljudkort som presterar?

Min budget är inte oändlig precis men skulle man kunna bygga ihop individuella delar billigare med ett ljudkort? Och i så fall skulle någon kunna kanske hjälpa mig med det?

Tack för någon eventuell hjälp! :-)

//Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen till forumet! Lika bra att säga det på en gång, en tråd räcker. Det finns inget behov att starta två trådar i olika avdelningar.

Lite oväntat att se en dator med 10GB (2x4 + 1x2) RAM, speciellt från HP. Man brukar ofta sätta minnen i hela par, dvs 2x2, 2x4, 2x8 eller i ovanligare fall 2+4 eller 4+8.

Core i7 2600 känns som ett bra val av CPU. i7 är prestandaprocessorn.

H67 är heller inget problem. Z68 är snäppet upp och lite roligare pga. överklockningsmöjligheter osv. men det är inte viktigt. Anledningen att du köper en märkesdator istället för att bygga själv antar jag är just "beprövade komponenter" som funkar stabilt tillsammans och då tror jag inte att du ska in och haxxa? Eller kan du tänka dig att skruva ihop maskinen själv?

1,5 TB hårddisk är okej, vi vet inte tillverkare/modell men 7200rpm tyder på att det inte är någon långsam modell av enklaste sort. Men - ditt system vill helst ha två hårddiskar.

Antingen behåller du hårddisken som systemdisk för Windows/program och köper till en större disk att ha ljudbibliotek och inspelningar på. Eller köper en liten SSD-disk som systemdisk och använder den medföljande disken som ljudhårddisk istället.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, och jag ber om ursäkt för dubbla trådandet. Mer spridning ökar väl chansen för ett konstruktivt svar vart min tanke, men sorry!

Ja, alltså beprövade produkter är väl en av anledningarna. men den största anledningen är väl att jag är ganska osäker när det kommer till datordelar till just ljud. Jag vet inte riktigt vad jag behöver och så vidare. Men att bygga ihop en själv när jag väl vet vilka delar det är jag ska ha är inga problem. Jag bygger regelbundet ihop gaming-datorer men aldrig tidigare gjort en väl-presterande ljuddator. Så, nej, jag har väl inga planer på att gå in och haxxa, haha!

Behövs ett externt ljudkort också då eller? Vi använde en Mbox på min skola för ett ex antal år sedan... den börja stuttra och skrapa så fort det vart lite ansträngning. EastWest grejjerna tar ju en del på både processor och ram. Men hur är det med ljudkortet?

Redigerat av DreamEnX
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Prestanda mässigt så har redan linus skrivit ett mycket matnyttigt inlägg. Angående ljudkort så finns det en uppsjö av trådar på forumet om just detta, vanligast är att man köper ett Externt ljudkort (http://www.thomann.de/se/ljudinterface1.html)

Såg även att Claes och BassHole hade skrivit bra inlägg i din andra tråd, så tänker inte gå in på prestanda biten.

Dock så tycker jag att du ska hålla dig borta från dagens "märkesdatorer" (Acer, HP, PB mfl.).

Deras servicetider är oerhört långa och kundservicen brukar inte hålla måttet av egen erfarenhet. Oftast så gör dom sina reparationer och felsökningar i Tyskland med mera, vilket kan resultera i en väntetid på flera månader.

Jag skulle personligen rekommendera Komplett.se / Inet.se som är väldigt bra omtalade i pc-världen.

Svensk kundservice, bra leveranstider och kanonschysst kundsupport. Dom bygger även datorer efter kundens egna specifikationer som kan vara väldigt bra om man inte vågar eller har kunskap att skruva själv. Och grädden på moset är att dom oftast även har bättre priser.

Inet har till och med vunnit årets datorbutik, 4 år i rad samt årets nätbutik 2 år i rad. Vilket dom inte skäms för att skryta med ☺️

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...