Jump to content
Annons

Bara mono i mitt Presonus Firestudio Mobile


ramoand

Recommended Posts

Tjo,

Skulle precis testa mina nya AKG K601 och upptäckte att jag bara har mono i hörlursuttaget på mitt Presonus Firestudio Mobile.. :S Stereoljudet funkar bra med mina monitorer men inte med hörlurarna. Och det är inte fel på hörlurarna.

Har jag missat nån inställning eller är det fel på mitt ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

är det inte så att Presonus-burkens headphone out är på kanal 3-4. Har för mig att man ska kunna fixa det (typ cue mix) i Universal Control.

Vänligen,

CHAE

Det verkar stämma ja, men jag har ju ett uttag som heter "Phones" på framsidan av ljudkortet och det borde ju vara stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxat från Presonusforumet

Each output pair has its own mixer. You need to select the Phones tab on the side then enable it's mixer. Then all input and playback streams will be heard in the phones. If you only want to one signal then just solo the one you want in the "Phones" mixer.
Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, sorry om jag var otydlig där men vad jag menade var att du kanske kunde kika på routingen i Universal Control. Det var det jag menade med att headphones out finns på outputs 3-4.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, sorry om jag var otydlig där men vad jag menade var att du kanske kunde kika på routingen i Universal Control. Det var det jag menade med att headphones out finns på outputs 3-4.

Jo jag är med på det. men då måste jag ju köpa en 2 tele till 1 tele konerterare o de känns ju ganska segt när det finns ett phones uttag på framsidan. och tycker det är mycket märkligt att det är mono

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja...

Låt oss angripa problemet på ett metodiskt sätt.

Du ska inte koppla in dina lurar till något annat än phones-uttaget på fronten. Vad jag menar är att detta uttag ska routas (via mjukvarumixern) som output 3-4.

Från sid 44 i manualen 3.1 [Output Select Section]

[...]

The FireStudio Mobile mixer has three output mixes, one for each of the FireStudio Mobile’s three stereo outputs: mains, headphones, and S/PDIF.

Har inte varken interface eller mjukvara själv men hittade en bild (som iofs är lite luddig) men kolla in den.

1258918133_large-Unknown.jpg

Längst till höger ser man alla outputs.

Main ska gå från outputs 1-2. Under Mains har du Phones som ska gå från outputs 3-4 och det är väl den tabben du ska kolla in (och eventuellt linka ihop för stereosignal till dina lurar).

Jämför gärna bilden med bilden på sid 44 i manualen. Det gör det nog lite enklare än mina rants kom jag på nu 😛

Edith: bra där att glömma posta bilden i fråga 😆

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Se där, se där! I bland bommar man de riktigt, riktigt små detaljerna. Slå på 48V-fantomen, vrida miken åt rätt håll, linka rätt etc...

Kul att det löste sig till slut.

Go nuts med musiken, ramoand 😄

Mvh

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...