Jump to content
Annons

Waves SSL compressor, hur är den?


BHR

Recommended Posts

Annons
Iternity (oregistrerad)

Hårdvaruditon är ju kunglig tycker jag, jäkligt bra autorelease. Mjukvarupluggen har jag hemma i datorn och jag tycker att Waves har gjort en mycket bra kopia, låter SSL av det. Jag brukar köra den på buss för det mesta för att limma ihop trummorna exempelvis, tycker att den fungerar rätt bra att dista med för paralellkomp exempelvis.

Jag har även SSL Channelstrip men jag tycker inte att den är lika "magisk". Men jag vill inte påstå att jag tycker att den är dålig, tvärtom!

Värt att dema den som föregående talare nämnde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixade hela min senaste platta med Waves SSL channel strip på de flesta kanaler och tycker den är trevlig att jobba med. Har tidigare använt en hel del Waves men mest Universal Audios pluggar i många år, men hade inte DSP-kortet när plattan skulle mixas. Det är dock sällan jag hör någon skillnad på en EQ-plugin vid samma inställningar och ärligt talat tror jag det lika gärna kan vara placebo eller ett vackert gränssnitt som "lurar örat". Men jag är inte DSP-programmerare så jag kan inte uttala mig om det. Det har varit diverse diskussioner om det här på Gearslutz och andra forum, så det verkar vara en debatterad fråga.

Kompressorer är en annan femma, där hör jag betydligt oftare skillnader, men återigen, DSP-programmering är inte mitt gebit så jag stannar vid att det är en personlig upplevelse.

Waves SSL har ett upplägg som jag fastnade för och det var därför jag valde dom som channel strip. Busskompressorn är jag väldigt förtjust i, särskilt på trummor och ibland på mastern. Som någon skrev så limmar den ihop saker på ett skönt sätt.

Den här låten är mixad med Waves SSL channel strip på alla kanaler och busskompressorn lite här och där http://evangelyn.com/music/Evangelyn-Calling_The_Rain_Down-M1.mp3

(Lite pill kvar att göra på mixen, men bara som ett exempel där Waves SSL använts flitigt).

Jag testade SSL Duende Native häromveckan och gillade dom mycket. Men jag hör ingen som helst skillnad mellan dessa och Waves SSL. Finns den så är det mina öron det är fel på, eller så var jag inte grundlig nog i mina jämförelser. Jag blev dock faktiskt mest förtjust i X-EQ som ingår i Duende Native-paketet. Väldigt smidig att jobba med.

Enda nackdelen med Duende Native är att man inte kan spara presets på sina inställningar, vilket gör det lite mindre snabbjobbat i vissa situationer.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av dyra mixerbord, men när man läser intervjuer med dem som har det snackas det väldigt ofta om att SSL är det bästa som finns när det gäller handhavandet, men att Neve är idealet när det gäller ljud. Tror aldrig jag läst en intervju där folk snackar sig varma för SSL-soundet. En liten fundering bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av dyra mixerbord, men när man läser intervjuer med dem som har det snackas det väldigt ofta om att SSL är det bästa som finns när det gäller handhavandet, men att Neve är idealet när det gäller ljud. Tror aldrig jag läst en intervju där folk snackar sig varma för SSL-soundet. En liten fundering bara.

Jag har också hört det sägas lite här och där. Jag har försökt mig på att använda Neve-kloner (pluggar) många gånger, men fastnar alltid vid att jag tycker de är joxiga att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...