Jump to content
Annons

Problem med Alesis X2


IDF

Recommended Posts

Hej alla.

Det var väldigt länge sen jag hängde här nu men är i behov av expertis.

För en tid sen införskaffade jag mig ett Alesis X2 och det rullade på superbt fram tills för några dagar sen då jag inte får något ljud alls ur det. Varken in eller ut. När jag markerar record i Pro Tools visas en statisk och låg signal.

Om jag ger full volym ut från ljudkortet hörs en svag signal i närfältarna som är kopplade till kontrollrumssektionen(lyssningsdelen) av bordet men inget mer. Alla ljus och MIDI-automationen lyser och verkar fungera som den ska men inga ljud, varken in eller ut, passerar bordet. Jag har även kopplat en mick och prövat runt på några kanaler men utan resultat. Vanligtvis när jag startar bordet indikerar dett på mätarbryggan och LEDarna hoppar till men inte sen några dagar tillbaka när jag först upptäckte detta. Jag har inte gjort något utöver det vanliga och känner mig lite småstressad då jag kommer behöva använda bordet under ett kommande jobb i dagarna.

Jag hade en tanke om det hade kunnat vara så att säkringen gått (16A 250V) men logiskt sett borde ju inte bordet starta alls tycker jag.

Jag har kopplat ur MIDIkablarna och nollställt automationen enligt servicemanualen men det hände inte något. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra och känner hur stressen växer sig starkare tillsammans med irritationen.

Finns det någon som har någon idé om hur jag snabbast ska lösa detta vore jag innerligt tacksam.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite uppdatering såhär på nattkvisten efter en ordentlig vindförflyttning i form av 30 sekundmeter i trakten.

Jag fick liv i åbäket genom denb gamla hederliga metoden. VÅLD! Jag lappade till kanten på bordet och då kickade det igång och har inte strulat sen dess. Helt enkelt oxid eller en dålig lödning skulle jag tro. PHEUW!

fred

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Om någon kvasiretro-prylnörd, likt mig uppskattar vad 90talet hade att ge och befinner sig i liknande sits som jag gjorde är Mastersektionen och kontakter som inte sitter helt fast ett hett tips. 😉

För att bordet ska gå som det ska behöver mastersektionen vara säkrad, som sig bör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej!

Jag ser att det är en gammal tråd, men problem kan återkomma.

Jag hoppas att du inte har tröttnat på ditt X2 och har det kvar. Ett trevligt bord.

Om ditt problem återkommer har jag två tips:

- Är signalen död eller svag på någon av kanalerna, testa att köra in en teleplugg i "insert-jacket" och dra den ut och in några gånger. Ibland kan det bli dålig kontakt pga. oxid och skit.

- Ibland kan midi-mute vara aktiverad på kanalerna utan att det syns (lampan tänd) när man startar bordet. Jag brukar skifta mellan olika "Mute Groups" (4st knappar högt upp på master modulen) för att byta program och säkerhetskälla att alla Mute är avstängda innan jag börjar.

Nr1 på mina mute groups är alla mute påslagna.

Nr4 på mina mute groups alla mute av.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...