Jump to content
Annons

Off-topic inlägg i trådar


Bodhi

Recommended Posts

Hur förhåller det sig egentligen med OT inlägg i forumtrådar här på forumet? Jag har inget emot dessa själv så länge det inte stör trådstartarens avsikt med tråden (vilket de då förstås gärna får säga), eller verkligen är helt OT, som om någon plötsligt skulle börja skriva om vad han tycker om Marilyn Manson i en tråd om telekablar. Diskussioner IRL tar ju ofta alla möjliga sidospår utan att det är något bekymmer med det, och även om man bör hålla sig till ämnet för andra läsares skull, så blir ju tråden i sig självt ofta en pågående diskussion som tar de vägar den tar.

Vill mest höra vad folk anser om detta i största allmänhet och kanske någon forumadmins synpunkter om andan faller på. om dennes anda faller på. om andan hos denne faller på. om de har lust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag själv tycker att det inte är så farligt om det "spårar ur" på ett positivt sätt! Det fungerar ju så här i livet när man diskuterar att det enda ger det andra och till slut så pratar man om nåt HELT annat! Men sen beror det ju lite på vad det handlar om i tråden. Är det en regelrätt fråga om tex kablar så bör man ju hålla sig till ämnet. Medans nån annan fråga som är mer generell typ ert "bästa minne i studion" så kan det ju barka iväg rejält och DET gör mig inget alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller diskussioner om specifika prylar eller teknik, så är det en klar fördel om man håller sig till ämnet. Problemet om det spårar ur för mycket, är ju att folk som vill göra på "rätt" sätt och söka i forumet innan det ställer en drös med frågor, kommer att hitta en farlig massa ovidkommande diskussioner annars.

Ett visst mått av OT får man absolut acceptera eftersom diskussionerna annars skulle stanna av totalt innan de blir intressanta och kommer tillbaks till ämnet igen. Så länge det inte är för långt ifrån diskussionens kärna, så är det helt ok med utsvävningar, men om det känns som om det byter och blir en helt annan diskussion, kan det vara lämpligare att anmäla tråden och be moderatorerna dela den.

Anmäl-knappen behöver ju inte bara vara en klagomålsknapp, utan kan användas till positiva saker också... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

LOL @ Anthony S 🙂

-------------------------

Håller med de flesta inläggen här faktiskt, lite off-topic gör väl ingenting men själva grundpoängen med ett forum som detta är väl att man ska kunna ställa frågor och förhoppningsvis känna sig relativt nöjd med svaren som kommer, blir det för mycket sidospår så kanske grundfrågan aldrig blir besvarad.

Men jag stör mig inte när det glider åt sidan titt som tätt, man lär sig ju alltid något. 🙂

edit: rättade till en sär_____skrivning.. 😛

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja det lät väl logiskt och bra.....eller? 🙂

Efter som jag lider grammiticus nazimus så kan jag inte låta bli att rätta mig själv när jag ser fel. Är lite för snabb att trycka på "Skicka" så jag får vanligtvis gå tillbaka och rätta till små grammatiska missar eller stavnings våld täkter. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina trådar ballar ofta ur i OT. Men det kan förstås bero på att det jag ämnesintroducerar i sig inte alltid är av intresse, men däremot hur/varför jag introducerar det. Vissa har fått för sig att vad jag än skriver, så är det för att trolla.

OT får man räkna med. Däremot är det synd att OT-tolkningen är så himla godtycklig bland alla självutnämnda forumpoliser (ej, admin eller moderator), som älskar att trycka på "Anmäl"-knappen (eller "Lotteri"-knappen, som jag hellre kallar den) innan de har gjort sig besväret att kolla ursprunget noggrannare, och därmed sabbar för inte bara TS utan även för de som hade fortsatt debattintresse. Moderatorerna har ju knappast tid att scanna av tråden efter upphovet till det godtyckliga OT:et; detta leder till att man sällan lyckas radera alla inläggsmetastaser, vilket i sin tur bara förvirrar och ger utrymme för mer OT, fler anmälningar, fler varningar, fler metastaser, och sist men inte minst, ännu mer mumsfillibabba-läge för "forumpoliserna" (ej, admin eller moderator) att få trycka på sin favoritknapp.

Fast, egentligen gillar jag det här forumet. Helt klart najs att hänga här. Särskilt då jag vet att jag är omtyckt och uppskattad.

*host* grinbig.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att anmäla Chae, han skrev med stora bokstäver. På internet så betyder det betyder att man skriker och det får man verkligen inte göra såhär tidigt på morgonen. Jag blev jätterädd.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att anmäla Chae, han skrev med stora bokstäver. På internet så betyder det betyder att man skriker och det får man verkligen inte göra såhär tidigt på morgonen. Jag blev faktiskt jätterädd.

Du...

Jag har precis överdoserat nyponsoppa, är fortfarande förvirrad sedan gårdagens febertopp och har ingen lakris. 'Nuff said!

Edith: då borde ju även Trancer bli anmäld eftersom att han också skrev stora bokstäver/skrek!

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Anmäl-knappen leder bara till att moderatorerna får reda på att någon anser att något inte är rätt ställt, med en motivering. Vad som händer därefter är en bedömningsfråga, som ska grunda sig på forumreglerna.

Det leder alltså i sig inte till att någon får en varning.

Men den kan även, som Claes påpekade, leda till exempelvis att tråden delas upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Använda anmälaknappen för OT känns som att ringa snuten när någon går mot röd gubbe... Den ska man väl (?) bara använda när någon trakasserar eller skriver rena hatinlägg.

Faktum är att jag upplever det som att vissa ibland använder "Anmäl"-knappen som en halmstråmetod för att bli av med ett pinsamt svar på tal, där svar-på-talet håller sig perfekt inom regelverkets ramar, men som av anmälaren hoppas på kan tolkas som ett "påhopp" eller OT. Nu har jag själv aldrig blivit varnad för att ha uttryckt en åsikt (förutom en gång när jag talade negativt om ett företag), men däremot har jag fått vänliga, men bestämda uppmaningar från högre ort om att uttrycka mig "mildare"...

Låt mig få ta tillfället i akt att sjunga en sång:

Kumbaya my lord, Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

O Lord Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

O Lord Kumbaya

For the sun that rises in the sky

For the rythm of the falling rain

For all life, great or small

For all that's true, for all you do

Kumbaya my lord, Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

O Lord Kumbaya

For one second on this world you made

For the love that will never fade

For a heart beating with joy

For all that's real, for all we feel

Kumbaya my lord, Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

O Lord Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

Kumbaya my lord, Kumbaya

O Lord Kumbaya

O Lord Kumbaya, Kumbaya

Tack, tack! Ni är för vänliga! Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men den kan även, som Claes påpekade, leda till exempelvis att tråden delas upp?

Vad som händer efter en anmälan kan vara en lång rad saker. De vanligaste:

1. Ett eller flera inlägg redigeras, vanligtvis med kommentar

2. Ett eller flera inlägg tas bort

3. En tråd flyttas till rätt avdelning

4. En tråd delas till två eller flera

5. Flera trådas slås samman

6. Ett eller flera inlägg flyttas mellan trådar

7. En tråd stängs eller görs osynlig tills vidare

8. En medlem vår en varning med motivering

9. En medlem stängs av

10. En medlem hindras från att posta

11. En medlems nya inlägg förmodereras innan de syns

12. ...eller som i flera fall: absolut ingenting. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig få ta tillfället i akt att sjunga en sång:

[...]

Tack, tack! Ni är för vänliga! Tack! 🙂

Inte ett öga vått.

Tack Valle 🙂

Vad som händer efter en anmälan kan vara en lång rad saker. De vanligaste:

1. Ett eller flera inlägg redigeras, vanligtvis med kommentar

2. Ett eller flera inlägg tas bort

3. En tråd flyttas till rätt avdelning

4. En tråd delas till två eller flera

5. Flera trådas slås samman

6. Ett eller flera inlägg flyttas mellan trådar

7. En tråd stängs eller görs osynlig tills vidare

8. En medlem vår en varning med motivering

9. En medlem stängs av

10. En medlem hindras från att posta

11. En medlems nya inlägg förmodereras innan de syns

12. ...eller som i flera fall: absolut ingenting. 🙂

Ah där ser man.

Tackar för svar.

Det är mycket frestande att anmäla den här tråden för OT.

Det är det va... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...