Jump to content
Annons

Mitt nya kylskåp låter för mycket


Ekstasis

Recommended Posts

Jag bor i en etta, så jag är inte speciellt glad när jag fick mitt nya kylskåp, mitt förra kylskåp var helt ljudlöst av absorbtionstyp, men sånna existerar typ inte längre, då man måste ha en miljöprofil och energi klass A++ osv... Mitt nya har kompressor, förvisso är den inte igång hela tiden, men när den väl är igång så hör jag den precis lika bra som t.e.x datorn jag har bara 1 meter ifrån mig...

Så vad rekommenderar ni att göra ? Att ställa skiten i badrumet är sista utvägen...men ni kanske har några smarta lösningar... kan också säga att jag provat att justera fötterna osv..vilket gjorde en stor skillnad..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har plats så att kylen kan stå lite längre ut, så skulle du kunna börja med att sätta en absorbent bakom kylen så att du i alla fall stoppar reflexerna (om nu kompressorn sitter på kylens baksida). Håll koll på värmeutvecklingen bara, så att inget kapslas in. Om möjligt skulle du även kunna montera om kompressorn så att den sitter i gummibussningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smart Bodhi!! Sen tror tråkigt nog att kylskåpet är nog så ljudanpassat det kan vara. Det är din bovärd som ska se till att din lägenhet inte har för hög bullernivå. Så prata med dom och se vad dom kan göra, i värsta fall får du väl flytta eller spara ihop till ett nytt kylskåp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad rekommenderar ni att göra ? Att ställa skiten i badrumet är sista utvägen...men ni kanske har några smarta lösningar... kan också säga att jag provat att justera fötterna osv..vilket gjorde en stor skillnad..

Tips

1. Lägg din mat i plast/tyg kassar bind ett snöre om kassarna hiva sedan ut kassarna utanför fönstret och bind fast dem i balkongräcket ett plus är om du bor på typ 2 våningen då varken råttor,möss eller grannar kan sätta tänderna i din mat . Efter detta stänger helt enkelt du av ditt kylskåp ,och då blir det tyst.

2. Kylskåpet på dasset är en riktig höjdare ! Skita ,äta och borsta tänderna på en och samma gång vilken tidsbesparing du kanske till och med får plats med ett mat bord .

3.Du är nog den första jag har hört som har justerbara fötter,bra om man har en kort säng.

😄

PS Aldrig ett kylskåp på toaletten Detta är livsfarligt =dvs Man kan dö.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i en etta, så jag är inte speciellt glad när jag fick mitt nya kylskåp, mitt förra kylskåp var helt ljudlöst av absorbtionstyp, men sånna existerar typ inte längre, då man måste ha en miljöprofil och energi klass A++ osv... Mitt nya har kompressor, förvisso är den inte igång hela tiden, men när den väl är igång så hör jag den precis lika bra som t.e.x datorn jag har bara 1 meter ifrån mig...

Så vad rekommenderar ni att göra ? Att ställa skiten i badrumet är sista utvägen...men ni kanske har några smarta lösningar... kan också säga att jag provat att justera fötterna osv..vilket gjorde en stor skillnad..

När man ljudisolerar maskiner brukar man först se till att av-vibrera ljudkällan (som bodhi nämnde) samt bygga in maskinen med kasetter av perforerad plåt + isolering. Känns dock inte som en optimal kökslösning. Stäng av kylen innan du spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du låter bli att öppna kylskåpsdörrn kan du stänga av det en skaplig stund utan att maten tar skada. Det är nog enda sättet. men då gäller det att komma ihåg att slå på det igen sen. Och bäst är att dra ur sladden, så fort man öppnar dörren (för att stänga av) så rinner en massa kyla ut på golvet.

Du kan skaffa ett gäng kylklampar... En bra kyltermometer. Då vet du snart hur mycket tempen sjunker på ett par timmar. Du kan ju dessutom ha lite för kallt från början, kanske 4 plusgrader (normalt brukar vara 8 va?) så håller det sig längre.

Det gäller att komma ihåg att få igång kylen sen bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kylskåp till ?? 😄 så dom släcker ut varandra frekvens mässigt.

... ett rejält nördskämt som är helt obegripligt utanför dessa kretsar!

*gillar*

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Gräv ned ditt kött och salta. Hämta hem kvinnor på krogen varje helg, mjölka dom.

Hahaha!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Man får tacka så mycket för alla seriösa förslag... Vet i fan hur jag ska lösa eländet nu..

Du har ju en splitter ny kyl! Kräng den dyrt på Blocket och köp en tyst.. Se sen bara till att inte flytta förrän det är dags att byta kyl igen om 10 år, så kommer du nog undan.

http://shopping.kelk...rbtionstyp.html

Det är typ inte min kyl jag har hyr den och betalar på hyran varje månad... typ 50 kr Så kommer dröjja länge innan jag kan sälja den

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du låter bli att öppna kylskåpsdörrn kan du stänga av det en skaplig stund utan att maten tar skada. Det är nog enda sättet. men då gäller det att komma ihåg att slå på det igen sen. Och bäst är att dra ur sladden, så fort man öppnar dörren (för att stänga av) så rinner en massa kyla ut på golvet.

Du kan skaffa ett gäng kylklampar... En bra kyltermometer. Då vet du snart hur mycket tempen sjunker på ett par timmar. Du kan ju dessutom ha lite för kallt från början, kanske 4 plusgrader (normalt brukar vara 8 va?) så håller det sig längre.

Det gäller att komma ihåg att få igång kylen sen bara...

Tack för dina tips spelar man in med mick så får man nog göra så...

Kylskåpet stänger ju av sig själv, jag har dock inte kommit underfund med när den gör det...och hur ofta

den är påslagen/avslagen. Men hade ändå hoppasts på att man kunde lägga någon akustikmatta på baksidan eller bara NÅGOT som tar bort det mest av ljudet, det är det högfrekventa ljuden som är mest irriterande..och dom kanske också är lättast att stoppa..

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Har också stört mig på att nya maskiner kan låta så illa. Har haft ett par kylar som lät som fan första veckorna men sen faktiskt lugnat ner sig efter man haft de ett tag. Är den helt splitterny? En tom kyl låter väl också mer än en välfylld har jag fått för mig. Fyll den med tokmycket mat, framförallt äggkartonger.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också stört mig på att nya maskiner kan låta så illa. Har haft ett par kylar som lät som fan första veckorna men sen faktiskt lugnat ner sig efter man haft de ett tag. Är den helt splitterny? En tom kyl låter väl också mer än en välfylld har jag fått för mig. Fyll den med tokmycket mat, framförallt äggkartonger.. 😉

Känns inte så logiskt, då ljudet inte kommer inne från kylen, kompressorn som låter sitter utanpå kylen/frysen på baksidan...jag har iallafall inte upplevt någon förbättring..jag har saknat den totala tystanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Känns inte så logiskt, då ljudet inte kommer inne från kylen, kompressorn som låter sitter utanpå kylen/frysen på baksidan...jag har iallafall inte upplevt någon förbättring..jag har saknat den totala tystanden.

Vi får hoppas den lugnar ner sig iaf, jag kanske bara haft tur med mina att ljudet var som värst i början. Var nära att ta upp det med fastighetsskötaren där jag bodde då det byttes till nya, men som sagt ljudet försvann efter ett tag.. Vi håller tummarna.
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns inte så logiskt, då ljudet inte kommer inne från kylen, kompressorn som låter sitter utanpå kylen/frysen på baksidan...jag har iallafall inte upplevt någon förbättring..jag har saknat den totala tystanden.

Fast det som novation syftar till är att en välfylld kyl har massa matvaror som är kalla och hjälper till att hålla nere temperaturen. En tom kyl blir snabbt uppvärmd när man öppnar dörren för det kan komma in för mycket varm luft istället, men med massa mat i kylen kan inte så mycket luft bytas och maten binder kylan så pass bra att man kan öppna utan att de blir varma snabbt och ökar trumpetaren i kylen. Så ja den blir tystare med mer mat för kompressorn behöver inte jobba lika mycket 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fast det som novation syftar till är att en välfylld kyl har massa matvaror som är kalla och hjälper till att hålla nere temperaturen. En tom kyl blir snabbt uppvärmd när man öppnar dörren för det kan komma in för mycket varm luft istället, men med massa mat i kylen kan inte så mycket luft bytas och maten binder kylan så pass bra att man kan öppna utan att de blir varma snabbt och ökar trumpetaren i kylen. Så ja den blir tystare med mer mat för kompressorn behöver inte jobba lika mycket 🙂

okej, det var mer än jag visste, just nu har jag 2 liter mjök och ett smörpaket, och pärssons skinka i kylen, inte direkt välfyllt, äter nästan bara på jobbet så, igentligen är det totalt vansinne att ha så stor kyl jag har..Hemma äter jag nästan bara frysmaträtter typ..djupfryst dafgårds eller grandiosa pizza.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Fyll vanliga pet-flaskor med vatten och fyll kylen så gott det går, eller ännu hellre i något format som är lite mer stapelvänligt, bara för att fylla den då alltså. Kylklampar fungerar väl, men kan bli lite väl dyrt att fylla en hel kyl bara för att se om det hjälper...

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

För det första... Justera in kylen ordentligt med vattenpass så att den står rakt på alla håll (det har du gjort), se till så att den inte ligger an mot väggar eller skåp.

Frys in en petflaska med vatten och ställ in i kylen så behöver inte kompressorn jobba med kyldelen på ett tag.

Sen kan man kolla så att gallret på baksidan inte ligger emot kylen och skallrar. (går att justera lite på dom flesta modeller)

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första... Justera in kylen ordentligt med vattenpass så att den står rakt på alla håll (det har du gjort), se till så att den inte ligger an mot väggar eller skåp.

Frys in en petflaska med vatten och ställ in i kylen så behöver inte kompressorn jobba med kyldelen på ett tag.

Sen kan man kolla så att gallret på baksidan inte ligger emot kylen och skallrar. (går att justera lite på dom flesta modeller)

Jo faktum är att jag inte juserterat ordentligt ännu, det lät som fan första veckan, men sedan har jag laggt några studiotidningar under kylen för att få kylen att luta lite bakåt, då försvann det mesta av friktionsljudet...om det går att justera ytterligare vet jag.ej..men tror som sagt..själva kompressor ljudet är nog så lågt det kan bli..jag förstår ej varför man inte bygger in kompressorn i själva kylen och inte UTANPÅ kylen, borde ju isolera bort det mesta av ljudet.

Ska prova det där med petflaskor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har snackat med Bosch då jag stör mig enormt på mitt nya kylskåp och framförallt frys med. De säger att kompressorn på nya skåp går 18 av 24h.. Jag har ställt mitt på dämpfötter och minskat endel stomljud men det är mycket brum kvar som hörs i hela huset tyvärr..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har snackat med Bosch då jag stör mig enormt på mitt nya kylskåp och framförallt frys med. De säger att kompressorn på nya skåp går 18 av 24h.. Jag har ställt mitt på dämpfötter och minskat endel stomljud men det är mycket brum kvar som hörs i hela huset tyvärr..

18 timmar av 24...låter ju inte speciellt hoppfullt... om det nu är så..jag tycker det själv är svårt att bilda sig en uppfattning om hur mycket det är på...

Hur som helst jag har fyllt på kylskåpet med vattenfyllda petflaskor... har försökt spara på mig så många jag kan...får se om det blir någon förbättring. Ska fylla lite fler flaskor under veckan..kan fylla i lite mer..ska ha det helt proppfullt hade jag tänkt mig..

Men kan ju säga att ljudet går mig allt mer på neverna..kan inte påstå att jag håller på att vänja mig vid ljudet... speciellt jobbigt är det på natten...

och kan ju säga jag hör detta jävla kylskåp mer än mitt Tinitus mitt jävla kylskåp är mer irriterande än mitt kylskåp

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...