Jump to content
Annons

Hjälp mig välja rätt portabel porta


Belov (oregistrerad)

Recommended Posts

Belov (oregistrerad)

Hej!

Tittar efter en billig, bra och lättbegriplig portabel porta för inspelning av gitarr och sång.

Har hittat två intressanta modeller för runt tusenlappen, Zoom H1 handy recorder och Olympus LS-5.

Någon som har erfarenhet av dessa? Hur är de inbyggda mikrofonerna och så vidare..

Ljudfilerna ska sen redigeras (för hemmabruk) i audacity i PC om det nu kan vara bra att veta.

Tacksam för hjälp!

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...
Annons

Jag undrar också över detta. Har scannat igenom forumet och hittar endast denna tråd i ämnet, som ju är så att säga lite sparsmakad på tips och råd. Jag lägger mig något högre i prisklass (ingen direkt övre gräns (nåja), så länge kvaliteten ökar med priset) och är framför allt ute efter bra ljud, snarare än portabilitet (korrekt ord?). Jag har två Röde NT55 och tänker mig att en digitalporta framför en handhållen är att föredra utifrån mina behov?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska ni spela in för något?

Själv har jag en Tascam DR-40 för att spela in i replokalen. Valde den eftersom det var den billigaste som hade fyra kanalers samtidig inspelning. Har dock inte gjort några A/B-tester med andra liknande utan nöjd mig med att det blir alldeles utmärkt ljud från replokalen, som dessutom kan efterbearbetas en aning då jag spelar in både via de två inbyggda mickarna plus en stereo-signal från mixerbordets main out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska ni spela in för något?

Själv har jag en Tascam DR-40 för att spela in i replokalen. Valde den eftersom det var den billigaste som hade fyra kanalers samtidig inspelning. Har dock inte gjort några A/B-tester med andra liknande utan nöjd mig med att det blir alldeles utmärkt ljud från replokalen, som dessutom kan efterbearbetas en aning då jag spelar in både via de två inbyggda mickarna plus en stereo-signal från mixerbordets main out.

Hehe, kan ju vara bra att nämna. Jag tänker mig faktiskt framför allt inspelning i utomhusmiljö av natur- och stadsljud att användas i musik och ljudkonst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, har en Zoom H1 handy recorder som jag är extremt imponerad av. Passar utmärkt för gitarr och sång.Bara att plugga in dina lurar till mobilen och spela in. Den spelar in både wave och mp3. Ställ in den på "Auto level" och ställ in en ljud volym du tycker ger bra känsla. Den är även enkel att hantera vad gäller funktioner också som att lyssna på det man spelat in etc. Köp till en mini-usb kabel också för att kopiera dina filer till dator. Det är ett bra köp.

Och för er som undrar så, nej, jag jobbar inte på Zoom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...