Jump to content
Annons

Telefunken CU-29 Copperhead någon som testat?


Florian le Sage

Recommended Posts

Jag hår gått och fått för mig efter att ha läst nice reviews etc om denna mikrofon att jag bara måste ha den så nu undrar jag om någon skaffat eller testat den och vad för slags synpunkter ni har i så fall, den är ju ett billigare alternativ till deras AK-47 som är en crossbreed mellan U47 och M49...

http://www.telefunke...uct.php?item=36

TelefunkenCU29Copperhead_01.jpg

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder en AK-47 då och då och tycker inte den är speciellt lik originalet. Telefunkens U47 påminner däremot om den ursprungliga Telefunken/Neumann U47, både till utseende och ljud. Men den kostar ju en slant.

Du hittar liknande ljud- och byggkvalitet i Slovakien. Närmare bestämt hos Flea microphones. Deras Model A bygger på M49 och låter riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en AK-47 då och då och tycker inte den är speciellt lik originalet. Telefunkens U47 påminner däremot om den ursprungliga Telefunken/Neumann U47, både till utseende och ljud. Men den kostar ju en slant.

Du hittar liknande ljud- och byggkvalitet i Slovakien. Närmare bestämt hos Flea microphones. Deras Model A bygger på M49 och låter riktigt bra.

Fy f-n vad läckert! Vad kostar en sån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset joachime dom där verkar ju trevliga dom med och jag har läst om dom tidigare på andra forum, men med Copperhead och vad jag lockas av som många beskriver i det avvägt rundade men skira soundet (jag ja vet vi har hört det förr men i detta fall är jag benägen att tro att det är rätt eftersom det inte handlar om kinahypemarknadsföring)så har man ju en mikrofon för betydligt mindre pengar ca 12.500:- i svedala och i detta fall om man vill ha en mkt bra sångmik så har i alla fall jag inga behov av mer än en karakteristik...man kan ju shoppa den utomlands och få den för betydligt mindre ca 8 papp vilket jag tänker göra om jag slår till!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att priserna i USA brukar anges utan moms (VAT), så svensk moms på 25% tillkommer. Sedan har jag för mig att det brukar vara en tullavgift på 2% eller något sådant som också tillkommer. Moms och tullavgift betalar man till transportören och inte till den amerikanske säljaren. Säger man 8500:-, så blir det i så fall knappt 11000:- + frakten.

Enligt den svenske distributören är listpriset 12385:-, men listpriser går ju ofta att diskutera, så det är frågan om det är så mycket lönt trots allt, att gå över ån efter vatten då...?

Finns det något aktuellt gruppköp som blir billigare, så kan det förstås komma i en annan dager...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Tänk på att priserna i USA brukar anges utan moms (VAT), så svensk moms på 25% tillkommer. Sedan har jag för mig att det brukar vara en tullavgift på 2% eller något sådant som också tillkommer. Moms och tullavgift betalar man till transportören och inte till den amerikanske säljaren. Säger man 8500:-, så blir det i så fall knappt 11000:- + frakten.

Enligt den svenske distributören är listpriset 12385:-, men listpriser går ju ofta att diskutera, så det är frågan om det är så mycket lönt trots allt, att gå över ån efter vatten då...?

Finns det något aktuellt gruppköp som blir billigare, så kan det förstås komma i en annan dager...

Exakt! Om en återförsäljare återförsäljare i USA säljer en CU29 för 8500:- till Sverige så bryter han mot avtalen. Då kan Telefunken neka den återförsäljaren att i fortsättningen sälja Telefunken eftersom Telefunkens distributörer i Europa blir lidande om USA dumpar priser till Europa. Dessutom får man ingen service i Europa på en Telefunken-mick som är köpt i USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en återförsäljare återförsäljare i USA säljer en CU29 för 8500:- till Sverige så bryter han mot avtalen.

Vilka avtal? Förklara.

Dessutom får man ingen service i Europa på en Telefunken-mick som är köpt i USA.

Jag gissar att Telefunken inte är tillräckligt stora för att upprätta en auktoriserad verkstad i Europa. Vill du utnyttja garantin gäller samma förfarande oavsett var du köpt den. Lämna in produkten hos din återförsäljare som i sin tur vidarebefordrar den till tillverkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

I Europa lämnas ingen garanti och / eller support på Telefunken med serienummer sålda i USA.

Telefunken har restriktioner för hur deras återförsäljare geografiskt sett får sälja Telefunken. USA får inte konkurrera med Europa. Telefunken får bara säljas inom respektive distributörers täckningsområde.

Så här säger Vintageking: Due to manufacturer restrictions, certain brands cannot be shipped outside of the United States. Please call us to find out if the item(s) you are interested in can be shipped internationally.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Europa lämnas ingen garanti och / eller support på Telefunken med serienummer sålda i USA.

Garantiärenden går i de flesta fall via din återförsäljare. Har du köpt en Telefunken på ICA kan du inte göra ett garantiärende på Hemköp.

Så här säger Vintageking: Due to manufacturer restrictions, certain brands cannot be shipped outside of the United States. Please call us to find out if the item(s) you are interested in can be shipped internationally.

Jo, men var hittar du info att det gäller Telefunken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag har väldigt säkra källor när det gäller till exempel Telefunken. 🙂

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Så har det äntligen blivit dags för ett inköp då det sprack ekonomiskt för mig sist, blir vi fler kan man få ner priset en aning, men räkna med priset 850 £ / st frakten inräknad, box + shockmount och psu ingår givetvis skicka ev. intresse via pm innan Fredag då jag lägger beställningen, missunsamma och predestinerade tvivlare undanbedes i tråden tack!

copperhead-460-80.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag är intresserad av att vara med på en CU29. Vilket företag beställer du ifrån?

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Marks & Spencer, nej förresten Harrod's hette dom visst... 😱

Jag får inga som helst relevanta träffar på google så jag undrar om det inte är lite bluffvarning på det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

😆 är du på riktigt...

Som köpare vill jag gärna veta villkoren och vem det är jag ingår köpavtal med. Det är väl inget konstigt med att ta reda på saker innan man köper nåt?

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...