Jump to content
Annons

audio filer i cubase?


Ragge

Recommended Posts

Nu börjar min "Audio" mapp i cubase SX bli enormt stor..

Jag undrar bara om jag kan rensa den på nåt sätt utan att förstöra något.. är det inte så att alla klippta och klara stycken ligger i "Edit" mappen? jag måste rensa på nåt sätt iaf, är upp i 20 gb i Audio mappen nu =) Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

finns en cleanup - funktion som du kan använda under file/ cleanup..där kan du välja ur vilken mapp den ska rensa. den rensar bort audiofiler som inte är knutna till ett projekt. du får oxo upp information om vilka filerna är..ifall du är osäker, dock lär den listan bli gansla lång för din del om du har 20gb som den kollar igenom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är förstås om du skapar en ny audiomapp för varje låt. Då har du bättre koll på det och kan rensa. HAr du allt liggande huller om buller i samma mapp, så måste du nog kolla upp alla filnamn och ta bort manuellt. Annars riskerar du att tappa bort många filer som du inte vill tappa bort.

Gör backup innan du börjar experimentera!!! 😉

Cubase vet bara vad som tillhör just den låt som du har laddat in och kan alltså bara rensa i den låtens mapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är förstås om du skapar en ny audiomapp för varje låt. Då har du bättre koll på det och kan rensa.

Det där har jag oxå insett, men för sent. Vet du om det finns nåt trix för att enkelt organisera om sin audio-filer som ligger i en och samma mapp till att istället ligga i mappar låt för låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget jag har använt själv, eftersom jag har gjort rätt från början... 😉 - men jag har för mig att "Prepare archive" ska kunna vara användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där har jag oxå insett, men för sent. Vet du om det finns nåt trix för att enkelt organisera om sin audio-filer som ligger i en och samma mapp till att istället ligga i mappar låt för låt?

Enkelt? Mjae

Kopiera hela katalogen till en ny plats. Döp kopian efter namnet på en av låtarna.

Exempelvis heter den från början:

D:\Mina Cubase Projekt

Döp då om kopian från

D:\Kopia av Mina Cubase Projekt

till:

D:\Hacke - Jag Älskar Läsk

Sedan öppnar du projektfilen för Jag Älskar Läsk varpå Cubase kommer att påpeka att katalogen bytt namn. Välj då att använda den nya katalogen. Gå in i Audio Pool och försäkra dig om att alla filerna pekar mot - D:\Hacke - Jag Älskar Läsk kör sedan upprensningsfunktionen. Vips så har du en låt rensad och klar, gör om proceduren tills du har gjort individuella kataloger till samtliga låtar varpå du bör kunna ta bort den ursprungliga katalogen. Var dock tokigt noga med att kolla så att alla låtarna spelas upp korrekt innan du plockar bort originalen.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

hur bestämmer man att man ska lägga alla ljudfiler man spelar in i ett projekt i en speciell mapp?

Och sen en till fråga.. Om man tex ska spela in en gitarr loop i cubase, och spelar in genom att loppa en takt tex och så gör man fel hela tiden tills man till slut gör rätt.. då sparas ju alla mina misstag plus den rätta i en fil och då blir ju filen jätte stor. Hur gör man för att undvika detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

hur bestämmer man att man ska lägga alla ljudfiler man spelar in i ett projekt i en speciell mapp?

Och sen en till fråga.. Om man tex ska spela in en gitarr loop i cubase, och spelar in genom att loppa en takt tex och så gör man fel hela tiden tills man till slut gör rätt.. då sparas ju alla mina misstag plus den rätta i en fil och då blir ju filen jätte stor. Hur gör man för att undvika detta?

Skapa en ny katalog för varje nytt projekt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 år senare...

Det kan vara lurigt att rensa via thrash, om filer har samma namn osv.

Ett klockrent sätt är att konsolidera allt i ditt projekt och se till att alla spår startar samtidigt och sedan köra save project to new folder.

Sedan är det bara att slänga den gamla mappen.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...