Jump to content
Annons

MIDI = Komprimeringsmetod?


d3b0v0

Recommended Posts

Hej!

Det här kanske hör mer hemma i ett datorforum men i och med vad jag redan vet vad datorvärlden tycker om den här frågan så vill jag veta vad andra människor som faktiskt använder gränssnittet anser.

Jag pluggar just nu datortecknik på ORU och ett litet avsnitt handlar om MIDI. Nu när jag pluggar på fjolårets tentor så kommer ett sant/falst-påstående:

MIDI är ett gränssnitt och en komprimeringsmetod.

Och i facit är det påståendet sant.

Jag kan inte riktigt hålla med om det här. Jag förstår hur han tänker. MIDI är i grund och botten noter som, när de "packas upp" blir musik med hjälp av ljudkortets samplade ljud (eller FM-synten).

Någon som har några synpunkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MIDI är ett gränssnitt (engelska Interface) det är sant men det är absolut inte en komprimeringsmetod. MIDI står för inget annat än

Musical Instrument Digital Interface. Kan mycket väl liknas med t.ex RS-232. Kunde du inte bara titta här t.ex? http://sv.wikipedia....gital_Interface

 

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI är ett gränssnitt (engelska Interface) det är sant men det är absolut inte en komprimeringsmetod. MIDI står för inget annat än

Musical Instrument Digital Interface. Kan mycket väl liknas med t.ex RS-232. Kunde du inte bara titta här t.ex? http://sv.wikipedia....gital_Interface

 

Jojo, det har jag redan gjort. Men det är mest en tolkningsfråga. Visst kan man se det som en komprimeringsmetod, men jag skulle inte välja att kalla det för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kan man se det som en komprimeringsmetod ?

Säg att du spelar in en dator som spelar upp en midi-fil, då blir det inspelade ljudet mycket större än själva midi-filen. Visst är det långsökt, men jag kan förstå att en lärare i datateknik tänker så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste skilja på MIDI själva interfacet och en fil som innehåller midi information (styrinformation). En midifil är i sig inget annat än en textfil innehållande styrkommandon till en synth eller annan enhet som kan tolka midi-signaler. MIDI används även för att styra ljus på scen etc. Om en lärare i datateknik tänker att MIDI är en komprimeringmetod så ska han/hon inte arbtea som datalärare. Jag har jobbat med MIDI ända sedan det kom t.om utvecklat delar av interface och även utbildat professionellt inom MIDI teknik på 80-talet.

Men skilj nu för guds skull mellan MIDI interfacet och själva filen som innehåller midi-information.

Vill du verkligen lära dig allt om MIDI så ska du läsa det som står på den här sidan http://www.midi.org/aboutmidi/intromidi.pdf

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste skilja på MIDI själva interfacet och en fil som innehåller midi information (styrinformation). En midifil är i sig inget annat än en textfil innehållande styrkommandon till en synth eller annan enhet som kan tolka midi-signaler. MIDI används även för att styra ljus på scen etc. Om en lärare i datateknik tänker att MIDI är en komprimeringmetod så ska han/hon inte arbtea som datalärare. Jag har jobbat med MIDI ända sedan det kom t.om utvecklat delar av interface och även utbildat professionellt inom MIDI teknik på 80-talet.

Men skilj nu för guds skull mellan MIDI interfacet och själva filen som innehåller midi-information.

Vill du verkligen lära dig allt om MIDI så ska du läsa det som står på den här sidan http://www.midi.org/aboutmidi/intromidi.pdf

Tack! Det var ungefär det jag ville höra!

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI är bland annat ett elektriskt gränssnitt, ett protokoll och ett filformat, men komprimeringsmetod blir väldigt långsökt.

MIDI är ungefär lika mycket komprimeringsmetod som ett notblad är en inspelning.

Jag ska inte påstå att jag kan filformatet, men även om det skulle ingå komprimering av filinnehållet i standarden (inte omöjligt), så är jag villig satsa en rejäl summa pengar på att själva komprimeringsmetoden inte heter "MIDI".

Tyvärr är MMA tråkiga nog att inte dela med sig fritt av standarden, man måste köpa en fysisk bok (?!), så jag kan inte överbevisa herr läraren. Verkar vara en pdf på gång som beskriver själva filformatet dock.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI är bland annat ett elektriskt gränssnitt, ett protokoll och ett filformat, men komprimeringsmetod blir väldigt långsökt.

MIDI är ungefär lika mycket komprimeringsmetod som ett notblad är en inspelning.

Jag ska inte påstå att jag kan filformatet, men även om det skulle ingå komprimering av filinnehållet i standarden (inte omöjligt), så är jag villig satsa en rejäl summa pengar på att själva komprimeringsmetoden inte heter "MIDI".

Tyvärr är MMA tråkiga nog att inte dela med sig fritt av standarden, man måste köpa en fysisk bok (?!), så jag kan inte överbevisa herr läraren. Verkar vara en pdf på gång som beskriver själva filformatet dock.

/Andreas

MIDI standarden finns på nätet om du söker.

Nej det ingår ingen komprimering.

Om du spelar en ton så kan i princip fem meddelanden skickas. Ton på (vilken not), ton av, hur hårt anslag det var pitchbend som varierar tonhöjden och ev aftertuch som kan påverka tonen efter att anslaget.

Man kan också skicka kommandon för att styra synthparametrar som filterinställningar ADSR eller annat.

För multisamplade instrument kan man skicka kommandom som väljer olika spelsätt legato, staccato eller snabbt/långsamt leslie på en Hammond etc.

Allt detta är upp till synthen/samplern/ljudgeneratorn att tolka efter av hur programmeraren bestämt. I princip kan det tolkas hur som helst även om det oftast är vad som förväntas

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Säg att du spelar in en dator som spelar upp en midi-fil, då blir det inspelade ljudet mycket större än själva midi-filen. Visst är det långsökt, men jag kan förstå att en lärare i datateknik tänker så.
Men... det inspelade ljudet av vad? Midi-data kan aldrig mätas med inspelat ljud.

Lite som att säga att färgnamnet rött är en komprimerad form av en bild som består av en röd yta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med övriga här d3b0v0.

Jag har själv programmerat en hel del MIDI via WinAPI (Windows, en del low-level).

MIDI är ett gränssnitt, ett protokoll och ett filformat.

Det är absolut ingen komprimeringsmetod, varken via protokoll eller filformat.

Om din lärare framhärdar skulle jag gärna vilja höra motiveringen.

(Behöver ni lite info kan jag lägga upp ytterligare några bra länkar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...