Jump to content
Annons

Renast möjliga signal Elgitarr -> PC?


ztevie

Recommended Posts

Hej!

Har en POD X3 för tillfället, den funkar väl helt ok... Men vill nu testa lite mjukvarugrejer, t.ex. Overloud, Kuassa m.fl. i kombination med Cab Impulse Responses.

Jag har ett Auiophile 2496 som ljudkort i datorn och den funkar jättebra, men jag kan ju inte köra in gitarren direkt i den.

Jag kan ju ratta in ett renast möjliga ljud genom Poden, men frågan är om jag inte får bättre kvalite med något annat?

DI-box, Preamp, externt USB-ljudkort?

Jag vill få gitarrens karaktär så ren som möjligt in i mjukvarustärkaren till ett vettigt pris. Kan någon med erfarenhet säga vad som är bäst, eller kanske om någon tom fått X3:n att leverera ett transparent ljud?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använd "input" 7 och 8 från poden, det är den rena oprocessade signalen!

Se sektion 8-2 i manualen.

MVH / Martin

Åh fan, hur har jag missat det? Jag läste bara på nåt forum att det inte skulle gå att få True Bypass på X3... Men detta ska väl vara just det då, får testa vid tillfälle.

Hör gärna av dig hur du tycker att det går med latencyn via 2496 kortet, jag har ett likadant som jag funderar på att använda för att se om det går att få ner latencyn lite till.

Jag har hittills alltid använt ljudkortets ingångar och drivisar när jag spelar in i Cubase. Har inga märkbara problem med latency. Jag lägger 256 i buffer size, och det funkar utmärkt... Blir välen 5-6 ms i latency, vilket motsvarar några meter i avstånd tror jag? Inte mycket att bråka om, i en situation med riktiga stärkare står man ju också en bit ifrån stärkaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Uppföljning: Har testat lite nu och kommit fram till detta...

Jag kör med SPDIF ut från X3 och in till mitt Audiophile kort. I X3 kan man lägga "dry signal" ut från SPDIF vilket inte går via LIne Out(som jag fattar det).

Som sades ovan går det att använda utgång 7-8 för ren signal via USB, men jag inbillar mig att latencyn ökar då.

Med SPDIF kan jag köra 128 i buffer size utan problem, vilket i Cubase ger en latency på strax över 2 ms på både in och ut. Jag antar att man slipper ett par DA/AD omvandlingar om man kör på detta sätt.

Jag vet ju inte totala latencyn från det att jag slår an en sträng tills jag hör den i monitorerna, men det är inget jag märker av iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon! 🙂

Beställde ett 2496 igår då det visade sig att jag ju hade sålt mitt gamla för ett tag sen. 🤪

Hade inte ens tänkt så långt som att använda S/PDIF istället för de analoga och precis som du säger så bör det ju skala av ett par ms tack vare en sväng mindre omvandling. Tack för det tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen orsak... Kom av en slump på att testa då jag hittade en SPDIF-kabel jag köpt för ett år sedan just i detta syfte, men helt glömt bort.

Problemet är att man får gå in och ändra i AUdiophilens kontrollpanel hela tiden. Av nån anledning måste jag ändra till Internal Xtal om jag t.ex. ska lyssna på youtube utan X3 påslagen. Om jag däremot har X3 på och vst-plugg igång så kan jag både höra gitarren och lyssna på vad som helst på datorn samtidigt... Jag kanske har missat någon inställning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...