Jump to content
Annons

Mac Pro VS Imac 27"


SirThoms

Recommended Posts

Ja frågan är väl knappast ovanlig, men sitter i en lite annorlunda situation. Har fått problem med min Mac Pro Quad Core Intel Xeon 2.8Ghz (mid 2010). Nu får jag byta ut den, men eftersom jag redan bytt ut en mac pro förut med liknande fel (missljud), så funderar jag på att istället byta ut min mac pro mot en iMac 27" och självklart piffa upp den till samma prisklass, vilket då ser ut såhär:

IMAC

3.4GHz Quad-Core Intel Core i7

16GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 4x4GB

2TB Serial ATA Drive

AMD Radeon HD 6970M 2GB GDDR5

Mac Pro

En 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon "Nehalem"-processor

8 GB minne

1 TB hårddisk

ATI Radeon HD 5770 med 1 GB GDDR5

Jobbar i logic och funderar alltså om imacen lever upp till mac pro, vill ju inte gå ner i prestanda för samma pris.

Någon som har bra koll på detta?

Mvh

Thomas

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

iMacen ser ut att prestera bättre på benchmarktestet, dvs ren CPU-kräm i Logic. Dock handlar ju ett datorval som detta kanske inte bara om CPUn. Men kort sagt kan man väl säga att iMacen är en betydligt mer prisvärd dator, särskilt nu då Pro inte uppdaterats på otroligt länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp iMacen är betydligt kraftfullare och du får en fet skärm på köpet, men samtidigt har du problem med diskplatser och så vidare.

Dock kan du själv uppgradera din macpro till en 6core 3.33ghz vilket ger ännu mer prestanda.

LogicBenchmarkChart.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par saker att tänka på med iMac 27". Jag har precis samma rigg som du funderar på där men med 1TB HDD. Många iMac 27" har högljudda hårddiskar men nu är det ju så att i7 fläkten inte är så tyst den heller. Bra att ha med i ekvationen i alla fall. Alla macar jag har haft har varit extremtysta men den här har ett jobbigt surr hela tiden.. Många som har samma problem och det verkar inte vara så att apple är så sugna på att hjälpa till med det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par saker att tänka på med iMac 27". Jag har precis samma rigg som du funderar på där men med 1TB HDD. Många iMac 27" har högljudda hårddiskar men nu är det ju så att i7 fläkten inte är så tyst den heller. Bra att ha med i ekvationen i alla fall. Alla macar jag har haft har varit extremtysta men den här har ett jobbigt surr hela tiden.. Många som har samma problem och det verkar inte vara så att apple är så sugna på att hjälpa till med det heller.

Tack för alla svar, jag har bestämt mig för att byta till imacen.

Låter ju lite trist att 27" låter mer, men den kan ju knappast låta mer än min mac pro? Den har ju dubbelt så många fläktar i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte så att den är högljudd, ett irriterande surr hela tiden.. Har en polare med en i5 i och den är knäpptyst.. Lite frustrerande!

Menar du ungefär som när en plasma tv buzzar? Ett sånt typ av surr? Eller bara CPU fläkten som har "för högt" varvtal?

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae varvtalet är det ju inte. Det är fläktlagret skulle jag tro som är dåligt. Har prövat med SMCfancontrol och det ligger lagom hela tiden tycker jag. Det är inte så att den blir varm och flåsar ur allt som den haft i sig. Fläkten har i helt normalläge en "hög" ljudnivå helt enkelt. Sen är jag ganska petig med sånt här. Mina vänner tycker jag är fjantig men när man sitter och ska spela in någonting blir jag tokig om det inte är helt tyst.

Jag har allt i samma rum, det är väl en av orsakerna till att det blir jobbigt, men hey, vad gör man inte för att behaga frugan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae varvtalet är det ju inte. Det är fläktlagret skulle jag tro som är dåligt. Har prövat med SMCfancontrol och det ligger lagom hela tiden tycker jag. Det är inte så att den blir varm och flåsar ur allt som den haft i sig. Fläkten har i helt normalläge en "hög" ljudnivå helt enkelt. Sen är jag ganska petig med sånt här. Mina vänner tycker jag är fjantig men när man sitter och ska spela in någonting blir jag tokig om det inte är helt tyst.

Jag har allt i samma rum, det är väl en av orsakerna till att det blir jobbigt, men hey, vad gör man inte för att behaga frugan?

Hm ok, nu blir jag fundersam om jag ska gå ner till i5 bara för detta :S.. Om det kan vara värt den prestandaförlusten för en tystare dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabb fråga. Vad är det för missljud i dina Mac Pros och vad är det som orsakar missljuden?

Vill du veta CPU och RAM-minne prestanda kan jag rekommendera Geekbench: http://www.primatelabs.ca/geekbench/mac-benchmarks/.

Det lät som en traktor (i den förra maccen). Kom och gick. Extremt irriterande, lät ut i rummet bredvid, inget som orsakade det, bara kom och gick utan anledning.

Någon som har i7 CPU 4.3Ghz och är nöjd med ljudnivån? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu överdriver du väl ändå? Som en traktor som hördes till rummet bredvid? Kom ljudet ur högtalarna eller datorn? Har aldrig varit med om något liknande trots att jag suttit vid mins 3st Mac Pro stationära.. Nog trodde jag ändå att du menade att fläktljudet eller hårddiskarna fräste lite väl.. Men en traktor!? 😄

Det lät som en traktor (i den förra maccen). Kom och gick. Extremt irriterande, lät ut i rummet bredvid, inget som orsakade det, bara kom och gick utan anledning.

Någon som har i7 CPU 4.3Ghz och är nöjd med ljudnivån? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått ner henne till 34°. Har gjort lite olika test med fläktarna och kört lite olika program (Pro Tools 9 med lite olika instrument pluggar och final cut pro). Det mesta bygger på vilken ljusstyrka man har på skärmen. Kör jag på lägsta så går den ner på 34°. Höjer jag ljusstyrkan går den upp till 40° ungefär. Det tråkiga är att surret alltid är där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu överdriver du väl ändå? Som en traktor som hördes till rummet bredvid? Kom ljudet ur högtalarna eller datorn? Har aldrig varit med om något liknande trots att jag suttit vid mins 3st Mac Pro stationära.. Nog trodde jag ändå att du menade att fläktljudet eller hårddiskarna fräste lite väl.. Men en traktor!? 😄

Hahah, ja jag förstår att du tycker det låter överdrivet om du tolkar det rakt av =D. Transponera upp det några oktaver, och dra ner på ljudnivån, tänk dig en liten micro traktor 😉..

Det påminner faktiskt om ljudet från en traktor, det sa till och med de på apple som fick höra ljudet på en ljudfil. Lite kul när jag använde precis samma förklaring till serviceverstaden månader innan. =)

Ljudet kom från datorn, inte högtalare. Det var alltså inget konstant ljud utan det kom och gick, MISSLJUD och inget annat. Jag är inte så känslig med vanligt surrande från fläktarna i datorn i övrigt. Det är ju mer ett bekvämt susande enligt mig om allt är som det ska.

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått ner henne till 34°. Har gjort lite olika test med fläktarna och kört lite olika program (Pro Tools 9 med lite olika instrument pluggar och final cut pro). Det mesta bygger på vilken ljusstyrka man har på skärmen. Kör jag på lägsta så går den ner på 34°. Höjer jag ljusstyrkan går den upp till 40° ungefär. Det tråkiga är att surret alltid är där.

Är du helt säker på att detta beror på att det är en annan fläkt till i7 än i5 då? Att du inte bara fått ett dåligt exemplar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du helt säker på att detta beror på att det är en annan fläkt till i7 än i5 då? Att du inte bara fått ett dåligt exemplar?

Jo det är troligtvis ett dåligt ex, det är en annan fläkt, det är det, men det är ett väldigt vanligt fel. Man hittar massor om det på nätet tyvärr.. Speciellt Youtube där det finns en hel massa dråpexempel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahah, ja jag förstår att du tycker det låter överdrivet om du tolkar det rakt av =D. Transponera upp det några oktaver, och dra ner på ljudnivån, tänk dig en liten micro traktor 😉..

Det påminner faktiskt om ljudet från en traktor, det sa till och med de på apple som fick höra ljudet på en ljudfil. Lite kul när jag använde precis samma förklaring till serviceverstaden månader innan. =)

Ljudet kom från datorn, inte högtalare. Det var alltså inget konstant ljud utan det kom och gick, MISSLJUD och inget annat. Jag är inte så känslig med vanligt surrande från fläktarna i datorn i övrigt. Det är ju mer ett bekvämt susande enligt mig om allt är som det ska.

Så man hittade inget fel på dina datorer hos serviceverkstaden du lämnade in din/dina datorer?!? Lämnade du in båda dina Mac Pro hos samma verkstad?

I min värld låter det som att ett lager i en fläkt har skurit. Antingen i nätaggregatet eller för CPUn. Har iofs varit med om en CD-ROM lät som en traktor (släden hade fått tuppjuck) också.

Stod dina datorer öppet eller inbäddade i ett skåp eller annan trång miljö kan detta vara en orsak till varför dator låter som ett tröskverk.

Föresten, kan du inte lägga upp ljudet på din "Äpple-traktor" så att man kan höra på hur det låter mer exakt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm ok, nu blir jag fundersam om jag ska gå ner till i5 bara för detta :S.. Om det kan vara värt den prestandaförlusten för en tystare dator.

Nej, välj en i7.

Inget säger att alla i7:or skulle låta som Dippens gör, och spontant känns det hela överdrivet.... In i en Macbutik och jämför annars 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok nu blir jag lite överraskad här. Jag har fortsatt felsöka min Mac Pro själv och jag är faktiskt så gott som 100% säker på att felet hela tiden har suttit i orginal hårddisken i Mac Pro. Känns ju lite småirriterande att man inte kunde räkna ut det tidigare, men ett sånt ljud har jag då aldrig hört komma från en hårddisk, inte service verkstan heller verkar det som.

Hur som helst kommer jag förstås behålla min Mac Pro nu och inte byta ut den. Då har man mått dåligt i en hel månad för en bagatell. Är väl sånt som kan hända. Lättnad hur som helst. =D

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det hårddiskar som bråkar kan det faktiskt vara läge att uppgradera till SSD-diskar som är helt tysta.. Drar mindre ström också vilket innebär att chassifläkten inte jobbar lika mycket..

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar vara armen som håller och flyttar nålen som ger sig först på hårddiskar. Det brukar låta väldigt lustigt när de börjar ge vika..

Ok, lite skumt att HDn inte ska hålla längre än två och en halv månad :S. Min första WD black caviar disk också. Har aldrig haft problem med någon annan HD, aldrig HD krasch eller ens småfel. Har till och med kvar en dator jag byggde på 1900-talet som fortfarande fungerar fint.

Har fått en fruktansvärt dålig start med MAC måste jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står datorn i ett instängt utrymme är det första som ger sig hårddisken som inte mår väl vid höga temperaturer. Det är lätt att byta hårddisk i din Mac Pro och det kostar avsevärt mycket mindre än en ny iMac 27".

Som någon redan sagt, köp en SSD-hårddisk och använd den som systemdisk och nöj din med vanliga 7200 rpm hårddiskar för att spela in och spara allt annat på. Hur många eller stora diskar du köper avgör du själv men värt att nämnas är att ju större hårddisk, ju mer utrymme går till spillo (man bör ha 10 % ledigt) och ju långsammare blir disken när den fylls med information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lite skumt att HDn inte ska hålla längre än två och en halv månad :S. Min första WD black caviar disk också. Har aldrig haft problem med någon annan HD, aldrig HD krasch eller ens småfel. Har till och med kvar en dator jag byggde på 1900-talet som fortfarande fungerar fint.

Har fått en fruktansvärt dålig start med MAC måste jag säga.

Har du ingen garanti på disken? Jag säljer själv elektronik som levebröd, det finns en hel del måndagsex som säljs.. Kolla om du kan få den bytt på garantin..

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Har fått en fruktansvärt dålig start med MAC måste jag säga.

Nu har du fått erfara att det är en myt att MAC ska vara bättre än PC trots att apple tar duktigt betalt för sina burkar. 😑

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...