Jump to content
Annons

otippad

Recommended Posts

Hej!

På mitt ljudkort (Motu) står det "Instrument in".

Rekomenderar ni att plugga in en passiv bas där eller kommer jag tjäna på att skaffa en lajnbox innan i kedjan?

Jag annvänder sedan en basplugg men tycker inte det blir helt hundra och undrar om det kan bero på att jag inte har en lajnbox?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

På mitt ljudkort (Motu) står det "Instrument in".

Rekomenderar ni att plugga in en passiv bas där eller kommer jag tjäna på att skaffa en lajnbox innan i kedjan?

Jag annvänder sedan en basplugg men tycker inte det blir helt hundra och undrar om det kan bero på att jag inte har en lajnbox?

Mvh

Går bra att spela direkt in, då går det utmärkt att eq/mixa sen med inserts osv. kanske prova nån annan inställning eller annan plug. Vilken musik spelar du ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går bra att spela direkt in, då går det utmärkt att eq/mixa sen med inserts osv. kanske prova nån annan inställning eller annan plug. Vilken musik spelar du ?

Okej låter bra 🙂

Jag lirar mest pop och rock. Det låter lite dammig gammal filt, kanske mest beror på gamla strängar eller?

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp - har du en högohmig instrumentingång, så behöver du ingen DI-box.

Dammig filt? Tror nog också på strängarna i så fall. Stränga om den - eller kör nödlösningen att koka strängarna för att få bort allt fett som har samlats upp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Onödigt att skaffa en DI. Använder du den inbyggda cabsen på pluggen så kommer du inte få ett allt för roligt ljud heller. De brukar låta plastiga. Hämta hem cabimpulser för ett roligare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

men kabeln kan även vara en del av problemet. Försök hålla dig till så kort kabel som möjligt.

😆

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu har jag kokat strängarna, lagat en jordkabel och testat alla telekablar.

Kablarna var det stor skillnad emellan! En sänkte allt, en annan dämpa diskanten och en tredje var kanon!

Tack för tipsen, skulle ev kunna slänga upp en före och efter fil sen

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu har jag kokat strängarna, lagat en jordkabel och testat alla telekablar.

Kablarna var det stor skillnad emellan! En sänkte allt, en annan dämpa diskanten och en tredje var kanon!

Tack för tipsen, skulle ev kunna slänga upp en före och efter fil sen

Förklaringen till eventuell ljudskillnad mellan kablarna, kan du läsa lite om här: http://wiki.kontrollrummet.com/Kapacitans_i_audiokabel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...