Jump to content
Annons

SM58 - bild på falsk och äkta


Borghild

Recommended Posts

Jag äger en äkta SM58, men har just köpt en till som tyvärr visade sig vara falsk. (Vill nämna att jag dock inte skyller detta på säljaren utan på min egen oaktsamhet.) Jag tänkte bidra med en bild på de båda mickarna för att vara lite hjälpsam mot andra som undrar över skillnader i utseende mellan den äkta varan och vissa kopior.

(Klicka för högupplöst version.)

post-25265-0-85049900-1317122193_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här kommer en jämförelse! Ni kan ju avstå från att kommentera min sånginsats (luftpuffarna är inte mickarnas fel heller). 😛

Lite snabbt ordnat, men det fick helt enkelt bli två enkla inspelningar av samma sak, gjorda direkt efter varandra med olika mickar.

SM58_jamforelse.mp3

Edit: "Gjorda direkt efter varandra" lät lite som att det handlade om mitt tillvägagångssätt, men det betydde egenligen bara att jag inte väntade en stund och gick och gjorde annat mellan inspelningarna.

Redigerat av Borghild
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem tillverkar dessa falska mikrofoner? Är det ett stort problem generellt?

De tillverkas i Kina och vissa kopior är väldigt välgjorda, så att det är riktigt svårt att se skillnad...

Oktava har också drabbats mycket av kopiering, bl a småmembranaren MK012 och rörmicken MKL2500...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lätt att se skillnad på de där två. :/

Den äkta har en riktig gängad skarv på handtaget va? Den oäkta går inte att öppna, mer än vid gallerkanten?

Jodå, den går att öppna. Den falska har gröna och gula sladdar inuti precis som den äkta. Däremot har den ett klistermärke nedanför där membranet sitter, vilket den äkta inte har.

Den falska väger också mindre, har något större grill (mittlinjen och nederkanten ser också lite olika ut), trycket på utsidan nedanför grillen är mindre och gråare, och handtaget smalnar inte av linjärt utan följer en svag kurva inåt. Det mesta av detta tror jag att man kan se ganska tydligt på bilden när man vet att man ska titta efter det.

Edit: Gjorde ett förtydligande.

Redigerat av Borghild
Link to comment
Dela på andra sajter

De tillverkas i Kina och vissa kopior är väldigt välgjorda, så att det är riktigt svårt att se skillnad...

Oktava har också drabbats mycket av kopiering, bl a småmembranaren MK012 och rörmicken MKL2500...

Vem är det som säljer dem? Har en tvättäkta sm58, men har funderat på att köpa en lite dyrare "sångmikrofon"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är det som säljer dem? Har en tvättäkta sm58, men har funderat på att köpa en lite dyrare "sångmikrofon"?

Det är nog främst på ebay man hittar sådana kopior. Det är ju knappast någon vanlig handlare som vill sälja kopior...

Link to comment
Dela på andra sajter

Borghild. Tusen tack för tråden, och för inspelningen.

Jag undrar lite hur nära mickarna du var när du spelade in?

Trevligt att höra att det blev uppskattat!

Jag var 3-4 cm ifrån. För nära kanske? Det är en ovana jag får jobba med i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog främst på ebay man hittar sådana kopior. Det är ju knappast någon vanlig handlare som vill sälja kopior...

Det finns ingen garanti för att de tagit in original.

En parallell är pikétröjor från Fred Perry och Lacoste eller dunjackor från Moncler.

I en klädbutik här så sålde de falska Fred Perry-pikéer till ordinarie pris 495 resp 595 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog främst på ebay man hittar sådana kopior. Det är ju knappast någon vanlig handlare som vill sälja kopior...

Eller så vet inte handlarna om att de säljer kopior.

Jag köpte en gång en hårddisk via en av sveriges då största "dator e-handlare" (startade här nere i Skåne och var ett tag väldigt stora). I vilket fall, disken var en IBM Deskstar (aka "Deathstar") och krashade efter ett tag. När jag då garantiregistrerade den hos IBM visade det sig att den skulle vara stulen...

Disken hade "förvunnit" via en kapad lastbil nere i Europa men såldes ändå via en seriös handlare här i Sverige.

Den svenska e-handlaren fann det hela synnerligen pinsamt och den ena ägaren körde personligen hem till mig med en ny disk och fick med sig den havererade (jag försöker här INTE påskinna att han skulle varit medveten om diskens historia innan jag och IBM berättade vad som hänt).

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...