Jump to content
Annons

Vilken DAW?


secure

Recommended Posts

Hej! Jag är på jakt efter en ny lösning gällande DAW.

Idag har jag Reason 5 + Record 1.5 (Snart Reason 6). Jag måste säga att jag är lite lätt förälskad i propparnas tänk och hur enkelt programmet är i förhållande till hur j*vla bra allting låter. Nu låter det som att jag bara vill göra reklam men så är inte fallet.

Jag förstår propparnas tanke bakom att ej tillhandahålla stöd för VST i Record/Reason men dock så saknar jag detta. Jag känner mig väldigt begränsad då jag inte kan använda VSTi's och vill hitta en bättre lösning.

Har kollat en del på Reaper 4 men jag känner mig osäker. Pro Tools? Ska man köra Rewire, lämna Propellerheads helt och bara köra VSTi's eller stanna kvar i den låsta trygga tillvaron i Reason?

Finns det någon här på forumet som sitter/ har suttit i samma sits som jag och kan rekommendera något? 🙂

Mycket tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lämna Reason ser jag inte anledningen till. Det är som gjort för att expandera en DAW genom ReWire.

Eftersom dina pluggar är VST bör du stryka Pro Tools som inte kör VST men däremot RTAS. Eftersom VST är en Steinberg-teknik är Cubase ett naturligt och tryggt val. Sedan finns såklart allt ifrån Reaper till FL Studio som har VST-stöd.

Hur stora är dina behov? Prova Reaper, det kostar inget. Jag tror annars att minstingen Cubase Elements skulle passa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag skulle nog prova Reaper om jag var i din sits.

Jag har flera DAWs men R/R är det jag använder mest.

Jag äger Tracktion och Live som jag vid behov kör med R/R rewired.

Inte bara för instrument utan för en del pluggar. Gjorde en tråd om hur jag bland annat jobbar med VST pluggar och kör R/R ;

http://forum.studio....eason-det-gaar/

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar! Cubase har jag testat men jag trivs inte alls att arbeta i det programmet. Jag har ganska stora behov när det kommer till effekter och mixning då jag är lite av en nörd 😛

Jag vill skaffa ett program som ger mig möjligheten att använda alla effekter och instrument som finns tillgängliga (i stort sett). Spelar in många olika typer av musik med olika band men själv gör jag mestadels hip-hop/electro.

Har även sneglat lite på FL men jag känner att det inte är en stand-alone-unit när det kommer till mina behov/krav. Vill ha en allt i ett lösning men det verkar vara dåligt med det på marknaden :/

Ska ladda ner Reaper och se hur det känns. Hör av mig senare om hur det fungerar med ReWire 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase har jag testat men jag trivs inte alls att arbeta i det programmet.
Vilken version har du testat? Är det något speciellt du inte trivs med eller saknar?
Jag har ganska stora behov när det kommer till effekter och mixning då jag är lite av en nörd 😛
Förklara gärna dessa behov.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version har du testat? Är det något speciellt du inte trivs med eller saknar?

Förklara gärna dessa behov.

Kommer inte ihåg vad det var för version men det var några år sedan. Tycker inte om designen och jag blir inte alls inspirerad på samma sätt som jag blir av Reason.

Det jag menar är att jag inte klarar mig med en nedbantad version då jag hela tiden vill utvecklas och anledningen till att jag funderar nu är för att jag känner mig begränsad då jag ej kan använda effekter och instrument från tredje part. Vill t.ex kunna använda Massive från NI när jag gör DnB och så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan utan problem köra VST:s i Pro Tools. Fxpansions VST-wrapper är lösningen =) Jag gillar Pro Tools men om det är något för dig vet jag inte. Testa? =)

Det låter bra.. Tycker dock att det känns lite dyrt för att bara testa och jag personligen brukar aldrig fastna för ett program om det är en DEMO då jag vill sätta mig in i det ordentligt innan jag kan avgöra. Använder du Pro Tools själv? Isf hur tycker du att det fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är att jag inte klarar mig med en nedbantad version då jag hela tiden vill utvecklas och anledningen till att jag funderar nu är för att jag känner mig begränsad då jag ej kan använda effekter och instrument från tredje part. Vill t.ex kunna använda Massive från NI när jag gör DnB och så 🙂
Cubase Elements är inte nedbantad på det sättet. Självklart kan du använda effekter och instrument såsom Massive. Det finns 48 audiospår och plats för 16 olika VST-instrument och det räcker väl långt när du sätter det i system med Reason.

Här kan du jämföra Cubaseversioner.

Har du tittat på Sonar då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra.. Tycker dock att det känns lite dyrt för att bara testa och jag personligen brukar aldrig fastna för ett program om det är en DEMO då jag vill sätta mig in i det ordentligt innan jag kan avgöra. Använder du Pro Tools själv? Isf hur tycker du att det fungerar?

Ja det är ju dyrt för att testa helt klart. Jag har kört Pro Tools sen 2006 tror jag och är väldigt nöjd. Jag fick nog av att sitta och bara spela gitarr hemma i vrån och beslutade mig för att se om det är någon DAW som skulle passa mig och researchade ett bra tag och sen tog jag och köpte Pro Tools för att det verkade ha ett gränssnitt och arbetssätt som jag kände att jag skulle kunna arbeta i. Om det funkar för dig så vet jag inte. Finns du i Stockholm så är du välkommen över om du vill se lite snabbt hur det fungerar.

Jag tycker inte att en wrapper är bra lösning. Det gör att det går, men inte effektivt eller fritt från problem.

Ofan. Har du haft mycket problematik med den? Har nog kanske haft någon plugg som jag fått installera om efter jag patchat Pro Tools om jag inte missminner mig men inga konstiga problem vad jag kan komma på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du haft mycket problematik med den?
Den stökade en hel del under PT LE 6. 😱

Hur det är med PT9 kan jag inte säga, jag övergav Pro Tools efter v7 men det ska tilläggas att det var av andra skäl än VST-wrappern.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag rekommenderar att du kikar på PreSonus Studio One

billigare än cubase och är lättare samt bättre då skall veta stå jag köpt cubase 6 själv men efter att ha testa Studio One så tvivlar jag på mitt köp då jag nu föredrar studio One.

och priser på studio One professional är mycket billigare .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...