Jump to content
Annons

Isolera baslåda (subwoofer) så bra som möjligt?


Terror

Recommended Posts

Tråden kan vara felplacerad, då får mod gärna flytta på den.

Jag flyttar från radhus till lägenhet om en vecka eller 2 och har kommit till insikt att jag ej kommer kunna kräma på med varken min subwoofer till studion eller subwoofern till mitt 5.1 system till TV:n utan att störa grannen på våningen under mig. Finns det något jag kan ställa högtalaren på för att isolera effektivt? Eller gäller det helt enkelt att skruva ner volymen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du inte bygger om rummet och ljudisolerar ordentligt med ett flytande rum i rummet, så kommer det tyvärr bara att bli marginell skillnad, vad du än gör. 🙁

Du kan få bort en del stomljud genom att ställa suben på absorbenter, typ Gramma från Auralex eller något liknande, men utan riktig ljudisolering av rummet så gör det inte alls den skillnad som du (och grannen) troligen är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Jag har hört att man ställt stereohögtalare av golvmodell på frigolit och fått det bättre när grannen under klagat. Det hörs ju ändå förstås, men det kan hjälpa en del, bättre än att inte försöka alls. Vissa golv kan ju leda bastonerna rent enormt så det låter som att grannen ovanpå spelar mkt högre än han gör, det kanske inte är mer än vanlig tv-volym. Med en rejäl bit frigolit kan det bli en hel del mindre basbomp ner till grannen.

Har du tur är grannen döv...

Edit: Kommer ihåg att jag gjort det själv, det funkade ganska bra.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Frigolit hjälper inte lika mycket som aborsorbenter, eftersom det är för stumt, men visst kan det ha viss effekt mot stomljuden.

En budgetvariant är att klippa sönder polyeten-liggunderlag i lagom stora bitar och lägga det i kanske 4-5 lager under högtalaren.

En annan lösning till juste pris, är svenska Sonic Design, som har dämpfötter för olika viktklasser på högtalaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...