Jump to content
Annons

Yllet tipsar: Marknadsföring, bloggar och recensioner


Jon Rinneby

Recommended Posts

toyt_liten.JPG

Turn off your television

Hemsida

Spotify

Facebook

Hur gör man egentligen för att synas?

Intresset brukar vara tämligen svalt för forumisternas egna band, men jag tar ändå tillfället i akt och berättar lite om Turn off your televisions debutplatta, med förhoppningen att det kanske kan hjälpa andra band eller artister.

För några veckor sedan färdigställde vi vår debutplatta och gjorde diverse utskick till bloggar och tidningar. Responsen blev väldigt positiv och helt klart över förväntan. Inte för att vi på något sätt tvivlade på skivan, utan för att vi fortfarande trots allt är ganska okända utanför Skånes gränser.

Hur som helst så blev det ganska snart recension i Sydsvenskan, Skånska Dagbladet, Gaffa och flertalet andra svenska och amerikanska bloggar.

Såhär såg vårt pressutskick ut:

Turn off your television är ett tre man starkt band från Malmö med influenser i 60- 70- och 90-talet. Inspirerade av artister som Sparklehorse, Grand archives, Luna och Belle och Sebastian beskrivs deras musik ofta som mjuk melodisk pop med enkla och minnesvärda refränger.

eller

Turn off your television is a three man band from Sweden with influences in the 60s, 70s and the 90s. Inspired by the likes of Sparklehorse, Grand archives, Luna and Belle and Sebastian many people describe their music as soft melodic pop with simple and memorable hooks.

Tydligen fick det folk att nappa och för er som är intresserade av att läsa mer finns recensionerna och bloggarna nedan.

Varför fick vi så mycket respons på kort tid?

Till att börja med så tror jag att det är oerhört viktigt att ha ett pressutskick/biografi som lockar till lyssning. Detta är steg ett. Man ska med andra ord akta sig för att skriva saker som: Vår musik är svårdefinierad... eller vi spelar musik som inte lämnar många oberörda... etc. Lyft istället fram det som gör just er intressanta. Varför ska man lyssna på er? Kortfattat, det räcker med några rader. Vill läsaren veta mer hör han eller hon av sig. Vidare så är det av största vikt att inte skicka ut massmail, utan istället vara personlig och ta fasta på något som varje blogg eller tidning gillar att skriva om. På detta sätt ökar ni chansen att de kanske lyssnar på just er musik, eftersom ni riktar er direkt till dom.

Att slänga med lite trevliga citat är heller inte dumt. Ett fel många gör är att bifoga sina ljudfiler, något som sällan är särskilt uppskattat. Direktlänka då hellre till musiken på er hemsida, myspace, bandcamp eller liknande. Dessutom är det trevligt om ni kan länka till en zipfil med lite högupplösta bandbilder och övrigt info som inte får plats i mailet. Allt för att underlätta för bloggaren eller tidningarna.

Här finns en bra sida med tips på hur man kan skriva ihop en bandbio. Även Blindmen lär ut handfasta och matnyttiga tips om marknadsföring. Jag har dessutom sammanställt en lista med musikbloggar och tidningar som kanske kan vara av intresse: Musikbloggar och tidningar

Lämna gärna en kommentar om du har synpunkter, och vi blir såklart jätteglada om du gillar vår facebooksida och tackar därmed för er tid.

Recensioner och bloggar om Turn off your television

Sydsvenskan

Skope Magazine

Skånska Dagbladet

Gaffa

Meadow music

Rockfoto

Heroes of indie music

Crashing Symbols

Swedes please

520

Recent music heroes

Kentuckyseven

Skivgrisen

Musik och mer

Lyssningsknark

Esau

Musikfeber

Lyckliga hundar

Upsweden

Stockholmspop

Oslo indie office

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grymt!

Tusen tack för att ni delade med er. Sån här kunskap är guld värd.

Er facebook-sida är gillad.

Mvh

Chris

Tack så mycket, det värmer. Jag kommer säkerligen uppdatera sidan allteftersom nya tankar och idéer växer fram.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg & läsvärt. Och... intressant. När vi släppte HVB's första skiva var det inte många tidningar som var intresserade. Kanske har lite med genré att göra men i första hand ville de ha ett fysiskt ex, annars var de inte med helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg & läsvärt. Och... intressant. När vi släppte HVB's första skiva var det inte många tidningar som var intresserade. Kanske har lite med genré att göra men i första hand ville de ha ett fysiskt ex, annars var de inte med helt enkelt.

Trevligt att du tar dig tig att svara, det uppskattas. Ang. fysiska ex så verkar det överlag inte särskilt populärt längre, bara allmusic som krävt det såhär långt.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det går bra för er!

Har ni haft några mål/ambitioner, och har dom uppfyllts?

...Min tanke är om målet var/är att tex bli hörda, eller kända, eller skriva världens bästa låtar, eller få ett större antal spelningar, tjäna pengar, kasta TV-apparater från hotellrummen.

...Jag själv tycker jag har lyckats när jag skrivit en bra låt. Men jag har inga planer att bli artist, eller förväntan att leva på musiken (det går väl knappast idag). Men ibland verkar det på forumet som att tjäna pengar är ett mål som är större än "konsten" (hoppas att ingen börjar skälla på mig nu).

Jag sorteras nog som låtskrivare. Kul hobby.

(Er hemsidelänk funkade inte igår när jag testade.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det går bra för er!

Har ni haft några mål/ambitioner, och har dom uppfyllts?

...Min tanke är om målet var/är att tex bli hörda, eller kända, eller skriva världens bästa låtar, eller få ett större antal spelningar, tjäna pengar, kasta TV-apparater från hotellrummen.

...Jag själv tycker jag har lyckats när jag skrivit en bra låt. Men jag har inga planer att bli artist, eller förväntan att leva på musiken (det går väl knappast idag). Men ibland verkar det på forumet som att tjäna pengar är ett mål som är större än "konsten" (hoppas att ingen börjar skälla på mig nu).

Jag sorteras nog som låtskrivare. Kul hobby.

(Er hemsidelänk funkade inte igår när jag testade.)

Målet har aldrig varit att tjäna pengar, bara skriva låtar och ha roligt, komma ut och spela och få fina recensioner. Så svaret blir väl ja... vi är på god väg att uppfylla våra mål så att säga. Och är det någon som har rätt att slänga ut Tv:n genom hotellfönstret så är det väl ändå vi 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

...Beskriv gärna er låtskrivarprocess. Jammar ni ihop låtarna, eller är det en som sitter och skriver merparten? (För mig sker processen, melodi+text, under typ promenader.) Text eller melodi först? Eller samtidigt? På piano, gitarr...?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Beskriv gärna er låtskrivarprocess. Jammar ni ihop låtarna, eller är det en som sitter och skriver merparten? (För mig sker processen, melodi+text, under typ promenader.) Text eller melodi först? Eller samtidigt? På piano, gitarr...?

Ja fast nu är vi ju inne på ett helt annat ämne iofs. Men för att svara på din fråga lite kort: Jag kommer ofta till replokalen med en låtidé som är mer eller mindre färdig, som vi sedan arbetar igenom till ett gemensamt slutresultat. Man märker ganska snart om låten funkar eller inte, vi har slutat att jobba med låtar som känns halvdana redan från början. Det måste kännas rätt med en gång.

Tillbaka till huvudrubriken.

Med vänliga hälsningar

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ämne, det finns olika sätt att nå ut, och det är väl oftast här som de flesta kör fast med att komma ut med sin musik.

Jag gjorde själv en del misstag med marknadsföring, när jag fick kontrakt på en cd via A Different Drum i USA.

Det blev lite recensioner på olika nischade synt internet sidor, och genom skivbolagets kundkrets, men inte mer än så, och egentligen var det ju upp till mig att göra reklam för den.

Problemet som uppstår är att man ska göra musiken mixa m.m, skriva om den på en blogg, hemsida , ha ett kontaktnät , veta vart man ska skicka musiken och infon om den.

Allt detta tar en väldig massa kraft, framför allt efter det att man gjort klart en skiva, och tror att man kan luta sig tillbaka och att all promotiom sköter sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ämne, det finns olika sätt att nå ut, och det är väl oftast här som de flesta kör fast med att komma ut med sin musik.

Jag gjorde själv en del misstag med marknadsföring, när jag fick kontrakt på en cd via A Different Drum i USA.

Det blev lite recensioner på olika nischade synt internet sidor, och genom skivbolagets kundkrets, men inte mer än så, och egentligen var det ju upp till mig att göra reklam för den.

Problemet som uppstår är att man ska göra musiken mixa m.m, skriva om den på en blogg, hemsida , ha ett kontaktnät , veta vart man ska skicka musiken och infon om den.

Allt detta tar en väldig massa kraft, framför allt efter det att man gjort klart en skiva, och tror att man kan luta sig tillbaka och att all promotiom sköter sig själv.

Tackar. Det kan inte understrykas nog hur viktigt det är att inte luta sig tillbaka och tro att allt ska sköta sig själv när man släppt en platta, som du så riktigt skriver. Det kan mycket väl vara ett heltidsjobb att marknadsföra sig och sin musik, i alla fall under några veckors tid innan det börjar rulla på av sig själv (om man har tur). Att vidare vara aktiv på bloggar och dylikt är a och o.

Det underlättar såklart oerhört om man är intresserad (och har tid) av marknadsförning 🙂 Låt dock inte detta avskräcka er utan tro på det ni gör, var drivna och kreativa så går det säkert vägen.

Fortsätt att fylla på med kloka tankar och idéer.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...