Jump to content
Annons

Tjäna pengar på sin musik


SuperViza

Recommended Posts

Annons

Det kommer alltid att finnas mer eller mindre seriösa aktörer när det gäller osignad musik. Mitt tips är att sno ihop en enkel hemsida, kanske bjuda på en mp3:a som smakprov och sedan sälja sina skivor via mail, på sina spelningar m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Garion (oregistrerad)

se nedan, Mela.se..

Det kostar 399kr/år alt. 499kr/år beroende på hur man vill betala.

Jag känner personligen några av banden som är med där nu (Bland annat In Memory Of Me) och de har bara haft positiva saker att säga om sidan.

Jag har dessutom köpt musik från sidan själv för att testa lite, fungerar klockrent.

Gå in på www.mela.se och tryck sedan på (i) - knappen för information.

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

se nedan, Mela.se..

Det kostar 399kr/år alt. 499kr/år beroende på hur man vill betala.

Jag känner personligen några av banden som är med där nu (Bland annat In Memory Of Me) och de har bara haft positiva saker att säga om sidan.

Jag har dessutom köpt musik från sidan själv för att testa lite, fungerar klockrent.

Gå in på www.mela.se och tryck sedan på (i) - knappen för information.

//Fredrik

Hej och välkommen till forumet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kostar 399kr/år alt. 499kr/år beroende på hur man vill betala.

Det var förresten en prissänkning som heter duga, i höstas var det väl 1800 spänn man fick punga ut med? 😄

Hur går affärerna då, hur många träffar har ni på sidan per dag?

Har du någon statistik på hur mycket dina kunder drar in?

Förresten är det lite synd att man måste registrera ett konto innan man kan läsa avtalet, men det kanske är nödvändigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Garion (oregistrerad)

Prissänkning kommer väl av att sidan har fått mogna och att artisterna har fått säga sitt om vad de vill ha och hur mycket det får kosta.

När det gäller statistik så har jag ingen sådan vara sig för artistsidorna (Jag är inte själv medlem i något band) eller för Mela i stort, det kanske man kan fråga Johan Hallin på Mela AB om?

Jag har ingen aning om vad artisterna på sidan har dragit in, däremot så vet jag att vissa av grupperna har nått upp till 500kr (som är gränsen för utbetalningar) och fått pengarna insatta på sina konton.

Kollade runt lite på sidan och hittade artistavtalet, man måste inte vara inloggad:

http://www.mela.se/artist/mela/doc/artistContract

Link to comment
Dela på andra sajter

Garion (oregistrerad)

haha, man skulle kunna tro det va? 🙂

Faktum är att jag inte är Johan Hallin, då hade jag skrivit det. Tror inte han vill arbeta under något psydonym. Däremot så är jag en stark annhängare till sidor liknande Mela eftersom jar är rätt trött på skivbolag och deras sätt att lura artister på pengar.

Fredrik Olsson heter jag och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nu tar mela.se inget alls för att bli medlem! De tar 10% av beloppet istället (och så går tydligen en del av pengarna till STIM/NCB).

Verkar rätt så ok tror jag...

Man måste dock ha tjänat ihop 500kr innan man får ut nåt, och det motsvarar ju 147 låtar (man får 3:40 av de 6 kr som låtarna kostar), så det kan ju ta ett tag... 🙂

Men man lär ju inte kunna förlora nåt på att va med där iallafall...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget måste att tjäna pengar på sin musik?

håller med dig. bra musik skall vara gratis. Men om vi tänker så.. Ja, då blir alla artister fattiga och då lär vi inte höra så mkt bra musik ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd med demoradio.se att man måste köpa ett års medlemskap i förväg, det är rena skiten om jag får vara uppriktig. Man borde kunna köpa en månad, eller 3 månader för att testa på tjänsten innan man bestämmer sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget måste att tjäna pengar på sin musik?

håller med dig. bra musik skall vara gratis. Men om vi tänker så.. Ja, då blir alla artister fattiga och då lär vi inte höra så mkt bra musik ändå

Varför inte? Några av de bästa artister jag har hört släpper sin musik gratis.

Edit: Var det inte en artikell om sådana här bolag i Studio för ett tag sedan. Har för mig att det fanns en hel drös som ansågs bra ( amerikanska då ).

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget måste att tjäna pengar på sin musik?

håller med dig. bra musik skall vara gratis. Men om vi tänker så.. Ja, då blir alla artister fattiga och då lär vi inte höra så mkt bra musik ändå

Varför inte? Några av de bästa artister jag har hört släpper sin musik gratis.

Edit: Var det inte en artikell om sådana här bolag i Studio för ett tag sedan. Har för mig att det fanns en hel drös som ansågs bra ( amerikanska då ).

jo det är ju klart.. håller med dig, man har hört mkt bra saker som är gratis. Men det jag ville mena var det att det skulle bli mkt mindre musik om alla jobba helt gratis.. Fast visst , då kanske det bara är "eliten" som kör sina grejer för att dom tror på sin musik och inte för pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte? Några av de bästa artister jag har hört släpper sin musik gratis.

Syftar du på mig nu Pluffo?! haha, skoja bara.

Varför inte? Jag tycker ni gör musik i samma klass som de mesta inom eran genré. Frågan är var ni hämtar er drivkraft ifrån. Det kan ju vara så att gratismusik låter som den låter eftersom artisterna drivs av drömmen om kosing och snabba bilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är för fri (elektronisk) musik. Funderar på att starta en orginisation. "Fritt Ljud Till Folket" Eller "Fri sprit åt alla" nej nu blev det fel.. nämen ärligt har haft tankar på att starta nåt projekt på halvskoj där man jobbar för att fåut fri elektronisk musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är för fri (elektronisk) musik. Funderar på att starta en orginisation. "Fritt Ljud Till Folket" Eller "Fri sprit åt alla" nej nu blev det fel.. nämen ärligt har haft tankar på att starta nåt projekt på halvskoj där man jobbar för att fåut fri elektronisk musik.

Varför just elektronisk musik?

Och hur hade du tänkt gå till väga?

Utöva påtryckningar på alla artister om att inte gå till skivbolagen med deras material utan istället släppa det fritt?

Eller är det en militant organisation?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är för fri (elektronisk) musik. Funderar på att starta en orginisation. "Fritt Ljud Till Folket" Eller "Fri sprit åt alla" nej nu blev det fel.. nämen ärligt har haft tankar på att starta nåt projekt på halvskoj där man jobbar för att fåut fri elektronisk musik.

Varför just elektronisk musik?

Och hur hade du tänkt gå till väga?

Utöva påtryckningar på alla artister om att inte gå till skivbolagen med deras material utan istället släppa det fritt?

Eller är det en militant organisation?

😄

just för att mitt hjärta råka ligga där.. Men visst allt borde vara gratis:P

Nja, jag vet inte jag bara spåna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjohopp!

CDbaby.com är ett utmärkt alternativ, tror jag!

Man registrerar en skiva för 350 spänn (engångsavgift)

Skickar 5 ex på kommission.. Sen finns en tilläggstjänst

som är gratis har jag för mig, å sälja musiken digitalt.

Företaget tar några procent i provision och man säljer

då sina låtar på typ kazaa, itunes, napster å massa fler!

låter ju bra iaf! nån som testat??

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...