Jump to content
Annons

Enkel akustikbehandling av hemmastudio


Ludwig Koz

Recommended Posts

Hej!

Har länge funderat på att införskaffa ett par lite dyrare monitorer, men eftersom att jag vill kunna använda dess funktion fullt ut har jag funderat på en enklare akustikbehandling av rummet. (Studion används enbart som mix/kontrollrum.)

Jag kan dessvärre inte göra några drastiska förändringar av rummet då jag bor hemma och detta är mitt sovrum. Det jag hade i åtanke är att få bort det värsta, flutter, efterklang etc. Kan inte särskilt mycket om ämnet i sig, men har läst igenom Claes wiki och förstått det huvudsakliga.

Rummet är rektangulärt, ett fönster på ena kortsidan och ett på långsidan.

Mått (uppskattningsvis), långsida: 5-6 m. kortsida: 3 m. takhöjd: 2,5 m.

Länkar några exempel på diverse absorbenter jag har kikat på, så får ni sedan avgöra om dessa uppfyller sitt syfte eller om det är bortkastade pengar. Jag har en budget på max 5000 kr.

Basstraps

Hofa Basstrap

Hofa Basstrap Baby

T.Akustik SA-2

Absorbenter

Hofa Absorber

Acoustic Pro Spectrum

Ska tillägga att jag varken kommer att införskaffa en sub eller monitorer vars frekvenskurva går lägre än till 40-45hz. Vet dock inte om denna information är till någon nytta. Jag producerar dansmusik, och behöver kunna ha någorlunda koll på låga frekvenser.

Tack på förhand!

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska tillägga att jag enbart kommer att använda en liten del av rummet, lite mindre än hälften av rummets yta. Skrivbord kommer att placeras på ena långsidan precis intill kortsidan. Det jag undrar över är om detta kommer att ställa till stora problem i och med akustikbehandlingen.

Hade inte tillgång till något bra skissprogram, så jag ritade upp en snabb skiss så att ni förstår lite bättre. (Ber om ursäkt för att skissen ser förjäklig ut.)

SKISS

Tryck på "skip to end". Sträcket som går tvärs över rummet är bara för att markera att ytan till vänster om sträcket ska behandlas.

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...