Jump to content
Annons

Sennheiser E906 vs. E606?


red_house_painter

Recommended Posts

Ska inom kort beställa grejer och ska bygga in en stärkare i en isobox jag bygger. Tänkte därför hänga in 2st mikrofoner i den som alltid finns. (har en stärkare med 2X10" och en 6" på den stärkaren (mickar därför en av 10orna och 6an)

Stärkaren är inget jag ska flytta på så denna typ av mickvariant är att föredra då det är lite platsbrist.

Har ägt en 906a tidigare men aldrig jämfört med en 606a. Är det stor skillnad på dem eller någon alls? Vet att man har boost hit och dit på 906an men vet inte om jag kommer behöva de grejerna. Hade jag bara köpt en hade jag slagiot till på 906 men nu ska jag köpa 2 så det blir åtminstone en tusenlapp extra vi pratar om.

Finns det annars någon annan kul mick man kan ha på förstärkare i isobox som är som denna typ? Sm57or har jag annars mängder av. En sm56a hade vart skoj ifs men svårare att få tag i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Har aldrig jämfört,

Skillnad är ju att 906 täcker upp till 18 kHz medans 606 tar 15kHz.

Använder dom bara live och då 906 vilket jag tyckte var ett bra lyft mot sm57 men du hade ju redan använd båda...

Annars har jag fått rekommenderat md421 men den är ju ytterligare lite dyrare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Både jag som spelar Fender/Fender och polaren som spelar Gibson/Marshall,Mesa mm testade E606 till att micka stärkare förut. Hur vi än höll på tyckte vi att Red Box eller SM57 var bättre. Ingen av oss köpte nån E606. När vi däremot testade E906 var det solklart hur jävla bra den är, skåpar ut SM57 skitenkelt. Lika bra på stärkare som till virvel. På stärkare hänger man den i sladden mot tyget bara, stativ onödigt. Att hålla på och sikta olika som med SM57 behövs inte heller, det låter bra direkt. Absolut inte värt att snåla på mellanskillnaden. Köp!

Fast nu har jag en konding jag gillar ännu mer: Audio Technica AE3000... Så små och så fu#¤ing bra! Bäst av allt på gitarrstärkare. Och virvel med....

http://www.thomann.de/se/audio_technica_ae_3000.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Måste få ställa en fråga i detta ämne. Hade tänkt micka ut gitarren i PA:t och då har jag tittat på just E906an och Audio Technica AE3000. Är inte så jätte påläst när det gäller mikrofoner utan detta är ett nytt område för mig, så frågan kanske är puckad??

Vad jag förstår så är dessa två olika mikrofoner där den ena är dynamisk (E906) och den andra är en kondensator mick (AE3000). Om jag köper en AE3000 kommer jag inte få mera "spill" från dom andra instrumenten in i en AE3000 än i en E906??? Replokalen är ganska liten och grejerna står ganska tajt, men jag vill samtidigt ha det bästa alternativet av dessa två. Den är i första hand tänkt att användas för live bruk och vi spelar hård rock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att E906 i så fall passar bättre, om ni skall köra live alltså. E906 kan du bara låta "hänga" i kabeln framför högtalaren.

E906 är supercardioid, vilket gör att den plockar upp mindre runtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste få ställa en fråga i detta ämne. Hade tänkt micka ut gitarren i PA:t och då har jag tittat på just E906an och Audio Technica AE3000. Är inte så jätte påläst när det gäller mikrofoner utan detta är ett nytt område för mig, så frågan kanske är puckad??

Vad jag förstår så är dessa två olika mikrofoner där den ena är dynamisk (E906) och den andra är en kondensator mick (AE3000). Om jag köper en AE3000 kommer jag inte få mera "spill" från dom andra instrumenten in i en AE3000 än i en E906??? Replokalen är ganska liten och grejerna står ganska tajt, men jag vill samtidigt ha det bästa alternativet av dessa två. Den är i första hand tänkt att användas för live bruk och vi spelar hård rock.

Jag har bägge, brukar spela in gitarren i studio med AE3000, men live har jag inte testat den... Skulle kunna göra det för skojs skull nästa lördag, då ska jag spela live.

Har du AE3000 nära tyget på stärkaren tror jag inte det är nån fara att andra instrument läcker in, då stärkaren är en så stark ljudkälla. AE3000 kan nog ge lite mer bottenfläsk än E906. Bägge tål virvelns höga output. AE3000 har en 10 db pad jag brukar använda när jag spelar in med Joemeek channelstrippen, annars blir signalen för stark även med micpreampen på noll.

E906 har ett filter som kan antingen skära lite topp, kan vara bra på en vass gitarr? och en diskantboost som kan vara snyggt på virveltrumma.

E906 är som sagt bra pga att man inte behöver nåt stativ. Kanske är AE3000 ömtåligare i livesammanhang? Och dyrare är den ju.

Du kommer garanterat inte att bli besviken på en E906 till utmickning. Den funkar super även till inspelning av elgitarr.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dom snabba svaren. Ok, rekommendationen är att köpa en E906 för live bruk. En fundering till, kommer jag att bli mer nöjd med en E906 än en SM57a, är det sådan skillnad?? provade att micka med SM57 på repet i förra veckan och kände att jag kunde vara utan, alltså jag trodde att det skulle bli ett bättre ljud i lokalen än vad det vart. Bytte till en Sennheiser någonting, vet inte vad den har för beteckning men det är en dynamisk sångmikrofon och genast vart det mycket bättre i mina öron. Mycket funderingar blir det och visst skulle man kunna prova sig fram men det blir så dj*vla dyrt i förlängningen. Samtidigt vill jag ha det bästa alternativet och ha lite bättre ljud än den andra gitarristen som linar från toppen vilket jag tycker låter, eehhhh, inte så bra, men det tycker han.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikrofoner är rätt subjektivt, sen påverkar ju hur lokalen är och hur du spelar. Så det finns aldrig garantier.

Men om du bytt och kört en onämnd Sennheiser sångmik och fått enligt ditt tycke bättre resultat så är väl det bra? Kör på med det eller köp en annan mick. E906 är ju ingen vansinnigt dyr mick heller men den är väl beprövad. De tidigare modellerna e409 och 509 kan ju finnas begagnat. likaså den modell jag själv kör Beyer Dynamics M-88TG.

Dessa är rätt lika skulle jag säga. Så du kan ju allts se vad Vend och Blocket har i sina gömmor....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...