Jump to content
Annons

Ny låt av mig: "Where No Monsters Go" (Youtube-länk)


Erik dP

Recommended Posts

Till våra norska vänner:

http://www.youtube.com/watch?v=ldy0vVkC2y4

Musik/lyrik/utförande av mig själv.

(Jag antar att detta var rätt avdelning att lägga det?)

Tech-avdelningen: Inspelat på Ipod med MultiTrack DAW (från Harmonicdog). Inga effekter eller autotune. En Variax-elgitarr på akustisk "Martin D12-28"-ljudinställning. Lång AT riktmick för sång (småmembrans batteridriven kondensator). Stålgalge med nylonstrumpa som puffskydd (handhållen).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snygga oväntade ackord på refrängen. Sången lite sisådär, hade du inga lurar?

...Tackar för kommentar - och för att du tog dig tid att lyssna.

Jag brukar börja med melodiskapandet + lyrik, och sedan får ackorden följa detta.

...Jag gör så gott jag kan med sången. Använde ett par slutna lurar där bara ena luren funkade (medhörningen var rätt dålig). Jag spelade in på min Ipod utan att fixa till sura/falska toner i efterhand. Jag anser egentligen inte att jag kan sjunga eller spela, utan att jag är låtskrivare. (Du har bättre röst och spelförmåga än jag.)

Jag har märkt att inspelningar med editering/mixning kan ta rätt lång tid, så jag försöker numera bara fånga idéerna på min Ipod. Jag skriver hellre låtar än att spela in dom. Det är sällan det är helt tyst här hemma så jag sjöng in det ngn timme innan jag gick till jobbet. Inte så mycket tid till utvärdering och övning med andra ord.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Nöt på med sången så blir det bättre. Det är kul för egen del även om det inte blir nån värdshit. Jag har en j-a vrång röst som gärna, mot min vilja, legat någre cent för lågt på många ord. Men efter långt nötande verkar det gå bättre. Jag har inte så jag kan rätta till nåt i efterhand. Det går ändå. En del låtar får man sjunga 500 ggr innan det blir någorlunda. Din låt kanske du skulle kunna få nån etablerad artist att sjunga, men då får du nog finslipa ditt eget framförandet lite. Du sjunger bättre mot slutet än i början...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...