Jump to content
Annons

Glapp som låter som reverb


Joelbille

Recommended Posts

Hej på er.

Jag sitter här med en dassigt egenlödd kabel från min macbook ut till mina monitorer, och lyssnar på ett spännande fenomen. Den illa lödda kabeln ger upphov till någon slags glapp, som ofta tar sig uttryck i att det blir som ett litet reverb på allt ljud, det låter lite som att bandet står och spelar i ett större klassrum. Dessutom är volymen generellt lägre. Har upplevt det förr med hörlurar som börjar bli slitna och sladden börjar skavas.

Nån som känner igen sig, och framför allt, nån som fattar hur det funkar?

Har även vart med om ett par hörlurar som pajade så att allt lät som kört genom en phaser, och nästan hel utsläckning av sången. Antar att det uppstod nån slags fasfel, kan det vara samma historia här?

Sorry om jag postar i fel avdelning...

/Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att du sa det själv, nämligen fasfel. Att volymen blir lägre är definitivt ett tecken på det. Det som du upplever som ett stort reverb är troligen bara det reverb som redan finns på inspelningen som hörs mycket tydligare när en stor del av (hela?) monosignalen försvinner.

(Är dock ingen expert på det där.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, en extrem enkel MS avkodare kan man göra när man drar ut högtalarpluggen lite på ett vanligt mini telejack. är lite för full för att tänka ut det nu men har skrivit det förut men om man korsar jord med nån signal eller nåt liknande blir det en utsläckning av allt som är i mono vilket är då sången, bas och kick, virvel för det mesta. Kvar har du oftast överhäng, gtr och verb. Massa verb alltid. kul att lyssna på.

Btw om folk undra kan man faktiskt bli berusad på 3.5or, gött krök.

Link to comment
Dela på andra sajter

men om man korsar jord med nån signal eller nåt liknande blir det en utsläckning av allt som är i mono vilket är då sången, bas och kick, virvel för det mesta. Kvar har du oftast överhäng, gtr och verb. Massa verb alltid. kul att lyssna på.

Koppla signalsidan på både vänster och höger som signal och jord, om man drar ut teleproppen lite tappar man jorden och den ena signalen hamnar som jord. Det som blir kvar är skillnaden mellan höger och vänster. Gammalt surroundfusk faktiskt man kunde ljuga ihop en bakkanal på så sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Förlåt för fett sent svar.

Mycket intressant! Att monosignalen försvinner skulle förklara varför det ofta bara är vissa instrument som får reverb, om torrsignalen är i mono och reverbet i stereo. Det är inte direkt ett problem, får bara ta och löda den där sladden ordentligt nån dag.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...