Jump to content
Annons

Pc:n 30 Ă„r, hurra!


peterT

Recommended Posts

Annons

Oavsett vilken som var först sÄ borde alla fira det med att ha flaggan pÄ halv stÄng.

Nej för 17! Om inte datorer fanns; TĂ€nk sĂ„ mycket trassel, problem och kostnader vi hade gĂ„tt miste om... 😉

SkĂ€mt Ă„sido, sĂ„ Ă€r datorn ett vĂ€rdefullt och flexibelt verktyg i alla studios (utom Nilssons, förstĂ„s... 😉), frĂ„n enklaste hemstudion till största proffsstudion.

SjĂ€lv började jag anvĂ€nda dator till att skapa musik med, i mitten av 80-talet, nĂ€r Ataris fantastiska 520ST med inbyggt Midi-interface - och Steinbergs Pro24, kom ut. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skÀmtade lite bara. Datorn o interner Àr det bÀsta som hÀnt typ sen korven uppfanns. Jag har ju datorer i alla mina inspelningsgrejer jag med ocksÄ ju..ph34r.gif.

Och datorerna var bÀttre nÀr de drevs med magnetofonband.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Amigan var vÀl det som först liknade nÄt vettigt överhuvudtaget. Först med multitasking tror jag men atarin var bra grejor oxÄ. PC pÄ den tiden var ju mest en dos promt fortfarande. Mac var inte sÄ mycket att hÀnga i julgranen dÄ heller.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjĂ€lv började jag anvĂ€nda dator till att skapa musik med, i mitten av 80-talet, nĂ€r Ataris fantastiska 520ST med inbyggt Midi-interface - och Steinbergs Pro24, kom ut. 🙂

Atari var grymt bra, jag körde Cubase 3 pÄ en Mega ST med 2MB RAM Ànda fram till 2001. Hade Midex+ och en grym HDD med, pÄ hela 30MB. Fast det gick bra för Cubase's .all-filer var inte sÄ stora. Men HDD:n lÀt som ett flygplan. Jag började dock med C64 och Pro16 i mitten pÄ 80-talet. Har nog kvar cartridgen nÄgonstans ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Oavsett vilken som var först sÄ borde alla fira det med att ha flaggan pÄ halv stÄng.

Kör pĂ„ Nilsson med din anti data image :rolleyes: Vi vet alla du innerst inne Ă€lskar dem. 😑

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Oavsett vilken som var först sÄ borde alla fira det med att ha flaggan pÄ halv stÄng.

Utan datorn sa hade du inte kunnat skriva dina anti-electromusik inlaegg, sa pa saett och vis kanske vi borde fira med halv stang. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjĂ€lv började jag anvĂ€nda dator till att skapa musik med, i mitten av 80-talet, nĂ€r Ataris fantastiska 520ST med inbyggt Midi-interface - och Steinbergs Pro24, kom ut. 🙂

Ojoj, min gamla Atari. Vet inte om jag nĂ„gonsin blivit lika produktiv igen som nĂ€r jag hade min Atari 1040STFM (med en crackad version av Cubase 1.0) och min lilla porta (Tascam 464) synkad till den via JLCooper PPS-100. (Kan ocksĂ„ vara sĂ„ att mina krav höjts en aning tillsammans med mina skrupler) 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

(med en crackad version av Cubase 1.0)

Fanns det crackade versioner redan da? Jisses...

Jag koerde med en liknande setup, men det var typ -94-95. Runt -99 koepte jag vst 5.0 och det var typ hur stort som helst.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu har jag dribblat in mig helt.. 😼. Hur som helst ang pc, nĂ„n mer Ă€n jag som kör Windows 95? Buggarna har blivit lite fĂ€rre pĂ„ senare Ă„ren.

Menar du Nilsson pĂ„ nyktraste (fullaste) allvar att du kör windows 95 ? 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀr jag skulle köpa min första hÄrddisk, efter att ha kört enbart med disketter ett par Är, sÄ tÀnkte jag köpa en pÄ 50MB. Programmen till Atari var ju sÄ pyttesmÄ, sÄ det rÀckte vÀldigt lÄngt. 50MB-diskarna var slut sÄ jag fick köpa en enormt stor pÄ 120MB istÀllet. Den tog aldrig slut trots att jag hade mÄnga stora program (med den tidens mÄtt mÀtt) - inte förrÀn jag skaffade Falcon och började spela in audio pÄ hÄrddisk och skaffade en riktigt gigantisk disk pÄ hela 1GB...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Menar du Nilsson pĂ„ nyktraste (fullaste) allvar att du kör windows 95 ? 😳

Nej, det Àr bara fÄnerier jag ljuger ur mig ibland. Jag har Windows Vista i laptopen. Men hade jag Windows 95 kanske det vore det samma för musikskapandet, det enda jag anvÀnder datorn till Àr att rippa cd till mp3 och ladda upp lÄtar pÄ nÀtet. Och att surfa runt pÄ diverse forum. Jo, jag har börjat göra enkla viddjor i Movie Maker Live.

Till inspelning har jag en Tascam 2488 mkll. en 24 kanal portastudio som spelar in i 24 bit. I den finns nÀstan allt vad jag vill göra ang musik. Allt moderna DAW har som fÀrdiga gitarrkomp, trummor osv Àr helt ointressant för mig. Runt portan har jag et gÀng fina mickar, en Mico stereopreamp, en nyss köpte stereo multilbandskompressor, En TC finalizer, sÄna sÀljs fortfarande för 25000 fast det finns DAWar. Tre par lurar, hörlursförstÀrkare, Event Monitorer, prodipe sub. Sen har jag tvÄ live PA-n ocksÄ.

NÀr jag gör nÄt med datorn blir det alltid nÄt skit, nÄnting som hÀnger sig, allt bara försvinner fast man inte rört nÄnting, det man gjort 10.000 gr förr funkar plötsligt inte, osv. Om jag i studion skulle behöva jÀvlas lika mycket, och dessutom sköta allt med musklick skulle jag nog hellre skita i hela grejen med egen studio. Dessutom Àr jag sÄ trög i skallen ang datorer att jag inte har nÄt val, jag fattar inte ett skit ens av demoprogrammen till reaper, den bilden kunde lika gÀrna vara nÄt ur en rysk avhandling om nervgifter. Allt verkar vara sÄ jÀvla tungrott. Med det jag har nu jobbar jag fruktansvÀrt fort för att vara mig. Jag lÀgger ner ca 5 %av tiden pÄ att mixtra i menyer pÄ portan. NÀstan all tid gÄr Ät till att antingen spela in eller mixa, det Àr nÀstan bÀttre o enklare att sköta fram back sjÀlv pÄ den hÀr Àn om jag hade en anstÀlld tekniker. Med DAW har jag förstÄtt att det gÄr Ät vÀldigt mycket tid till att "titta" pÄ skÀrmen och ljuden. Det gör aldrig jag, jag bara lyssnar pÄ ljuden, förutom nÀr jag mastrar.

Hade jag haft bekanta som anvÀnde DAW kanske det varit annorlunda, men de jag kÀnner som skaffat Dawprogram som Cubase har samtliga gett upp efter nÄt halvÄr, de har aldrig lyckats spela in en enda sekund. NÄgra spelkompisar har enlare modeller av portor, de fattar sig inte ens pÄ dem. De spelar inte in övehuvud taget...

SÄ jag gör allt utan dator och det Àr ett sÀtt som passar mig. Lagringen av ljud Àr den samma, sÄ en DAW presterar ingen bÀttre ljudkvalitet. Jag Àr bara intresserad av att spela in riktiga ljud med mikrofoner. FÀrdiga komp som gjorts i tex Californien Àr helt ointressanta för mig.

Laptopen jag har nu Àr festlig. Efter flera Är sÄ gÄr det plötsligt inte att se bilderna pÄ Blocket. SÄ mysiga sjÀlvÀndringar har jag alltid haft i mina datorer, det beror sÀkert pÄ att jag Àr idiot. Men det Àr bara att gilla lÀget. Jag Àlskar musik och att spela in det, datorer Àr mer ett nödvÀndigt ont som ofta gör mig sÄ förbannad sÄ ini helvete. Och att vara förbannad och försöka göra musik gÄr inte. Nu har jag kommit sÄ pass lÄngt med det hÀr ocksÄ att jag vet att DAW inte Àr nÄt krav. Mycket bra musik har spelats in pÄ 24 kanals rullbandare, porta Àr samma sak fast bÀttre ljud o enklare redigering.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mycket av problematiken med att spela in, och som vi diskuterar hĂ€r, Ă€r de samma för mig som för er med datorer och DAW. Lite lustigt att lilla datorlösa jag kan hĂ€mta sĂ„ mycket i detta forum, tackar alla för allt de delat med sig hĂ€r. Alla Ă€r sĂ„ snĂ€lla...đŸ„°

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Amigan var vÀl det som först liknade nÄt vettigt överhuvudtaget. Först med multitasking tror jag

Word word word wooord!

men atarin var bra grejor oxÄ.

Hmm..

PC pÄ den tiden var ju mest en dos promt fortfarande. Mac var inte sÄ mycket att hÀnga i julgranen dÄ heller.

Word word word word wooord! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De e du inte ensam om kan jag tala om för dig.. Heheh. Fyfan! 😄

Det Àr nog en och annan till, förutom mig, som skulle kunna producera mer och bÀttre musik via en portastudio, eftersom man slipper de stÀndiga avbrotten, att man mÄste sitta och jÀvlas med sÄnt man inte fattar nÄt av och hatar. All denna skit slipper man med en Tascam 2488 mkll. Men ordet portastudio Àr för evigt förknippat med leksaks kassettapparater som bara brusade. Jahg kan sÀga att jag spelade in ett popgÀng hÀr i trakten. De var jÀkligt nöjda, men senare skaffade de datorer o cubase o mickar och gjorde nya inspelningar. Allt blev mest skit, inte en fÀrdig lÄt. Jag Àr nu ombedd att spela in deras nÀsta grej med. Grejen Àr att sÄ bra bandet spelar, sÄ lÄter det nÀr jag spelar in, plus lite bÀttre ÀndÄ. Ingen i hela vÀrlden kan fÄ dem att lÄta bÀttre bara för att de har Cubase. Det Àr kul för mig. Men att en modern digitalporta ska ses som nÄt bÀttre Àn en kassettporta, sÄ blir det nog aldrig. BÄde musiker och musiklyssnare tror att det Àr datorn som fixar biffen, inte orkestern plus ljudteknikern. Att vissa av mina prylar Àr lika datoricerade som en laptop Àr inte heller nÄt som Àr lönt att berÀtta för de som redan vet allt. Huvudsaken alla Àr nöjda med sitt.

En gÄng nÀr jag spelade med mitt enmansband, jag kör egeninspelade bakgrunder med Àkta elbas gitarrer o handgjorda trumkomp, allt inspelat kanal för kanal, inget frÄn internet, sÄ sa ett fruntimmer:

" Guu vad bra det lÄter om dig, som en hel orkester"

"Tack för det sa jag"

"Ja, det Àr sÄ otroligt bra nÀr man som du gör kör med chip"

"VadÄ chip?" sa jag.

"Ja du kör ju med ett datachip, och det blir ju bÀst dÄ" sa hon.

Den sanning som mÄnga vet Àr den rÀtta sanningen ang musik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

BÄde musiker och musiklyssnare tror att det Àr datorn som fixar biffen, inte orkestern plus ljudteknikern.

Vilka musiker dÄ? Finns vÀl knappast nÄgon som tror det. Nybörjare? Ja kanske det. De brukar tro att bara man har ett bÀttre instrument sÄ kommer allt att lÄta bÀttre. Men det stadiet passerar man ganska snabbt. En sketen Telecaster gör inte bra musik. :rolleyes: Musiklyssnare? Ja vissa gör sÀkert det.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...