Jump to content
Annons

Röjig partyrock


Shadows

Recommended Posts

Ok här kommer ett litet utkast till en ny låt som jag sitter och jobbar på. Började på den i söndags med idén att göra en röjig rocklåt och det känns som att jag kommit en bit på väg iaf. Det enda som ligger nu är gitarr och mina halvkassa trummor så låten är långt ifrån färdig. Anledningen till att jag ändå postar här är att jag gärna skulle vilja ha lite tips om själva trummorna. Jag är verkligen ingen trummis och det känns som att det skulle kunna bli så oerhört mycket bättre. Volymen är inte helt 100% över hela trumspåret det är inget ni behöver tänka på för jag har inte satt mig ner och fixat riktigt med det utan det jag tänker på mest är själva trumspelet. Jag hör att det kan bli bättre men inte vad som kan bli bättre, är ju ingen trummis som sagt. Skulle va jättebra ifall man kunde få lite ideér och så. Kommentarer på gitarrerna är ju förstås också välkomna 😆 Ljudet är inte det bästa direkt men det är smällar man får ta. Det är ju demo ju.

Låten hittar ni på http://www.angelfire.com/folk/shadows3/

Ladda ner: "Låtbakgrund"

Ha det

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lindebergmusic (oregistrerad)

Det bästa är om du lär dig själv vad som passar när du programmerar trummor!

Lyssna noga på hur trumkompen och fillen är uppbyggda i den musiken du lyssnar på. Ett bra sätt att lära sig trumtänket kan vara att spela in en cover på en låt du gillar och försök att göra trummorna så likt som möjligt. Efter det kan du lite om tänket bakom det som funkar och inte.

Det är slitsamt men det är värt det! Tänk också på att less is more. Det behöver inte hända nya fräcka grejer hela tiden för att det ska bli intressant att lyssna på. En rak smakfull fyrtakt med en grej eller ett fill på rätta stället är ofta överlägset effektsökeri.

Allt enligt min mening iaf. Hoppas du kan ta till dig nåt! ?

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra sätt att lära sig trumtänket kan vara att spela in en cover på en låt du gillar och försök att göra trummorna så likt som möjligt. Efter det kan du lite om tänket bakom det som funkar och inte.

Hela ditt inlägg var bra men det här var extremt bra! Tackar ska följa ditt råd. Grymt bra idé varför har jag inte tänkt på det förut?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Ett bra sätt att lära sig trumtänket kan vara att spela in en cover på en låt du gillar och försök att göra trummorna så likt som möjligt. Efter det kan du lite om tänket bakom det som funkar och inte.

Hela ditt inlägg var bra men det här var extremt bra! Tackar ska följa ditt råd. Grymt bra idé varför har jag inte tänkt på det förut?

🙂

Ah, skuggan har jag allt saknat litegranna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra sätt att lära sig trumtänket kan vara att spela in en cover på en låt du gillar och försök att göra trummorna så likt som möjligt. Efter det kan du lite om tänket bakom det som funkar och inte.

Hela ditt inlägg var bra men det här var extremt bra! Tackar ska följa ditt råd. Grymt bra idé varför har jag inte tänkt på det förut?

🙂

Ah, skuggan har jag allt saknat litegranna.

Du skulle fyllt i:

För att du e cp kanske?

Så hade det varit fulländat 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast handlar det om hur pass synkroniserad du är i dina armar och ben när du spelar riktiga trummor och när du får 'hänget' i kompet.. det är rätt så jäkla stor skillnad jämfört med att programmera trummor...

Men att tänka dels på anslag, (dynamik ) rytmisk synkronisering mellan de enskilda slagen samt hur man 'känner' in låten i förväg är ett tips jag kan ge

tänk dessutom på att alla slag är individuella.. en trummis får 4 gånger så mycket gjort som någon annan på samma tid 🙂

tänk dig ett 4/4:a komp där högerhanden/trumstocken spelar accentuerat på 1 och 4 på hihaten (2 och 3 med lägre velocity), vänsterarmen/trumstocken spelar

på virveln på 3 och eventuellt spökslag, nästan ohörbar velocity, på 2 och 4 samtidigt är virvelns slag är tidsförskjutna ( senare ) mot hihaten och bastrumman passar i låtar som inte är för snabba... gör du tvärtom kommer rytmen att driva på låten... och det handlar om relativt små tidsförskjutningar...

Skuggan: Om jag hinner ikväll ska jag programmera några (midi)exempel åt dig

p.s I små datorhögtalare var det bara pukorna som lät lite stelopererade..men annars tycker jag det var rätt bra fart i trummorna.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Demoniqus: Ska testa det du pratar om. Känns som att det blir en hel del pill innan man får in känslan för när man ska låta virveln sacka o.s.v. men det är väl bara att jobba på det antar jag. Det vore jättekul ifall du hinner med att lägga upp några exempel sen det tackar vi för!

Kul att du inte tyckte det var alltför illa ändå hehe får se över pukorna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En grej man kan göra är att använda samplade trumkomp, finns många som har gjort det, t.e.x... (nästan) alla! Nej, men kan vara ett bra

sätt att komma igång då trumprogramering annars kan vara ganska effektiv kreativitetsdödande om man tvingas sitta ett antal timmar (minuter)

o hålla på med trumprogramering bara för att kunna börja med resten av låten! Dock lärorikt så tycker man det är kul kör på! Att rytmkvantisera

vissa delar ex hihihat samt helt kvantisera andra som ex ettor (baskaggen på 1:an) kan vara effektiva hjälpmedel i o skapa ett sväng! När du

sedan fått till en takt du är nöjd med kan du utifrån denna göra alternativa trumtakter du därfefter kan alternera emellan! Ex att du kopierar till

2 nya trumtakter varav i ena så flyttar du ett virvelslag "1mm" i editfönstret o lägger till/tar bort ett baskaggeslag, i annan byter du ut hihaten

mot en ridecymbal, lägger till en crash o ändrar volymen på en virvel o.s.v. En annan klassiker är att kombinera trummaskin o riktiga trummor

(ex samplat groove) på så vis att dom förhöja varandras sväng samt att se bas-instrumentets rytm mindre som del av de andra instrumenten

och mer (helt) som integrerad del av trumkompet!

F.ö. är ju Groove A*gent nog världens bästa... metronom! Cubase metronom-ljud blir man galen av!

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det likna något. Shadows använder elgitarren... 😲

Det blir lite skräpigt med krashen eftersom den ringer lika högt varje gång. Försök att nyansera den lite eller använd gärna mer än en om du har fler samplingar så att det blir lite olika klang i dem. Om man krashar två gånger snabbt efter varandra så, brukade jag gärna använda kanske jag skall säga, två olika krashcymbaler för att få lite mer nyans.

Samma med hihatten. Att hålla den precis i samma halvöppna läge hela låten igenom blir lätt lite enformigt. Testa att växla med att stänga den lite mer i partier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det likna något. Shadows använder elgitarren... 😉

Det blir lite skräpigt med krashen eftersom den ringer lika högt varje gång. Försök att nyansera den lite eller använd gärna mer än en om du har fler samplingar så att det blir lite olika klang i dem. Om man krashar två gånger snabbt efter varandra så, brukade jag gärna använda kanske jag skall säga, två olika krashcymbaler för att få lite mer nyans.

Samma med hihatten. Att hålla den precis i samma halvöppna läge hela låten igenom blir lätt lite enformigt. Testa att växla med att stänga den lite mer i partier.

Danke!

Jo jag vet att det blir en "aning" 😉 enformigt och jag har allt några fler samplingar någonstans. Det blir väl helt enkelt till att gräva upp dem och försöka få till ett lite mer nyanserat spel. En sak jag funderade på vore att köra på tre crashar och panorera dem vänster/center/höger. Kanske kan bli fräckt man får väl testa. Ska sätta mig ner nu och försöka pilla lite med det. Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

tänk dig ett 4/4:a komp där högerhanden/trumstocken spelar accentuerat på 1 och 4 på hihaten (2 och 3 med lägre velocity), vänsterarmen/trumstocken spelar

på virveln på 3 och eventuellt spökslag, nästan ohörbar velocity, på 2 och 4 samtidigt är virvelns slag är tidsförskjutna ( senare ) mot hihaten och bastrumman passar i låtar som inte är för snabba... gör du tvärtom kommer rytmen att driva på låten... och det handlar om relativt små tidsförskjutningar...

...tror det svänger bättre i 4/4-takt om accentueringen med hi-haten ligger 1:an och 3:an. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tänk dig ett 4/4:a komp där högerhanden/trumstocken spelar accentuerat på 1 och 4 på hihaten (2 och 3 med lägre velocity), vänsterarmen/trumstocken spelar

på virveln på 3 och eventuellt spökslag, nästan ohörbar velocity, på 2 och 4 samtidigt är virvelns slag är tidsförskjutna ( senare ) mot hihaten och bastrumman passar i låtar som inte är för snabba... gör du tvärtom kommer rytmen att driva på låten... och det handlar om relativt små tidsförskjutningar...

...tror det svänger bättre i 4/4-takt om accentueringen med hi-haten ligger 1:an och 3:an. 😉

Där håller jag med 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En grej man kan göra är att använda samplade trumkomp, finns många som har gjort det, t.e.x... (nästan) alla! Nej, men kan vara ett bra

sätt att komma igång då trumprogramering annars kan vara ganska effektiv kreativitetsdödande om man tvingas sitta ett antal timmar (minuter)

o hålla på med trumprogramering bara för att kunna börja med resten av låten! Dock lärorikt så tycker man det är kul kör på! Att rytmkvantisera

vissa delar ex hihihat samt helt kvantisera andra som ex ettor (baskaggen på 1:an) kan vara effektiva hjälpmedel i o skapa ett sväng! När du

sedan fått till en takt du är nöjd med kan du utifrån denna göra alternativa trumtakter du därfefter kan alternera emellan! Ex att du kopierar till

2 nya trumtakter varav i ena så flyttar du ett virvelslag "1mm" i editfönstret o lägger till/tar bort ett baskaggeslag, i annan byter du ut hihaten

mot en ridecymbal, lägger till en crash o ändrar volymen på en virvel o.s.v. En annan klassiker är att kombinera trummaskin o riktiga trummor

(ex samplat groove) på så vis att dom förhöja varandras sväng samt att se bas-instrumentets rytm mindre som del av de andra instrumenten

och mer (helt) som integrerad del av trumkompet!

F.ö. är ju Groove A*gent nog världens bästa... metronom! Cubase metronom-ljud blir man galen av!

Mvh A*

Jo det kan säkert funka med samplade trumkomp men grejen är den att det känns som att det kan vara bra att lära sig trumprogrammerande. Det ger ju trots allt större möjligheter att kunna få det "precis" som man vill ha det. Rytmkvantisera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lagt upp två olika versioner på låten nu. Jag vet inte varför antingen så var låten för dålig eller så tröttnade jag bara på den men jag gillade den verkligen inte längre. Skulle va kul att få höra ifall ni håller med mig. Har därför lagt upp båda versionerna på samma adress ( www.angelfire.com/folk/shadows3/ ) "Låtgrund" och "Ny version" respektive. Skulle va kul att höra vilken version ni gillar bäst. Rent låtmässigt då förstås.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan meddela för er som är intresserade att jag håller på att göra en guide för hur man får en trummprogrammering att låta verklig och realistikt. Kommer i pdf format. Och för er som är intresserade av hur jag spelar in min metallgitarr så kommer även en guide om hur jag gör det också. Gör även ett metall gitarr refill som är multisamplat med olika anslag och dämpningar, men den saken kommer djöjja ett litet tag iaf.

Allt med steg för steg intruktioner och "viktigt att tänka på" notiser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kan säkert funka med samplade trumkomp men grejen är den att det känns som att det kan vara bra att lära sig trumprogrammerande.

Det ger ju trots allt större möjligheter att kunna få det "precis" som man vill ha det. Rytmkvantisera?

- Trummprogrammeringen är faktiskt bra, det blir inte så himla mycket bättre om man inte lägger ner tid som en galning och kör med ngt

galet GigaByteBibliotek à la FXpansion BFD eller DFH Superior

Kör du Cubase? Innan A* förklarar groove-kvantisering, gör du hårdrock vanligtvis? Trummprogrammering och hårdrock är inte kompatibla

med varandra så i så fall är det bättre att du lär dig lägga på samplade grooves istället. Det är otroligt enkelt o ungefär det enklaste man

kan göra i Cubase** och går att få (i stort sett) precis som man vill ha och ljuda samtidigt oändligt mycket bättre än midi-trummor som ju

mest låter bra i electronica och kanske modern R&B och så. Att ha midi-trummor i hårdrock är motsvarighet till att ha midi-elgitarrer spelade

på en sampler i samma hårdrock och tror faktiskt inte någon har det!(?) Det man kan använda miditrummorna till är att lägga till lite detaljer

som kanske exempelvis en crash på någon 1:a här och där.

** Eller vilket program du nu använder dig utav - dom är ungefär likvärdiga allihopa!

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...