Jump to content
Annons

Röjig partyrock


Shadows

Recommended Posts

Hej!

Ja, såtillvida man räknar in Limp Biscuit & Linkin park i "hårdrock" men ej ens dom har ju bara midi-trummor utan dessutom riktiga trummor!

Hårdrock med sonika en kille på scen som står och knappar på sin MPC4000 - Mena man kan ju teoretiskt göra hårdrock utan elgittarrer... elle 🙂?

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Ja, såtillvida man inte räknar in Limp Biscuit & Linkin park i "hårdrock" men ej ens dom har ju bara midi-trummor utan dessutom riktiga trummor!

Hahaha varför tog du det exemplet då?

"Det går kanske om man räknar Limp Biscuit som hårdrock. Fast de har ju riktiga trummor."

Hahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

Iaf innan den här diskussionen blir för oseriös. Det känns lite som att du är oseriös A* mannen. Jag kanske läser dig fel och isåfall skulle du kunna förklara varför det är omöjligt att programmera metaltrummor.

En tanke som slog mig. När du säger samplade trummor. Du menar väl hela slingor då och inte bara enstaka trummor samplade eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Okej erkännA* är bortgjord samt har uppenbarligen noll koll uti detta 😮! Men, okej coolt... fast vänta lite Meshuggah spelandes live har dom en...

datormaskin på scen istället för en trummis då, elle?

Mvh A*

Dom spelar aldrig låten War live pga att den skrevs av gitarristerna till trummisen i födelsedagspresent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vänta nu lite med och börja häcklA* samt missförstå allt som skrivs! Samplade trumgrooves går extremt fort att göra musik med och låter

absurt bra medan programmerde trummor i bästa fall kan låta lika bra(?) men tar då 100ggr längre tid att få till såå... det är bara att välja!

Helt ärligt lät ju dom trummorna (Meshuggahs v.s.) ej heller särskilt bra, enligt A*, verkliga måhända men inte bra med sväng och så!

Kanske kom in fel om man nu uppenbarligen verkligen vill programmeras trummor och så kommA* och håller på o säger att detta alls inte

vara bra och så blir man förnärmad! Känns bara som det är i helt fel ände o börja med midi-trummor när man ska lära sig att producera - i

synnerhet till hårdrock**! När man har bemästrat audio-trummor då kanske man kan börja med midi-trummor, att man börjar med det enklaste

får ett bra resultat och sedan prövar det som är betydligt svårare! Mena det kan ju kanske tillföra ngt nytt att ha midi-trummor uti hårdrock och

bli hur bra somhelst och om man inte prövar får man ju heller aldrig veta så på det sättet är det ju coolt!

** Linkin Park, Frankie Goes To Hollywood, Depeche Mode m.fl. ;!)

Mvh A*

(A* trodde ju faktiskt i sin enfald att eftersom alla hårdrocksband har en trummis på scen så kunna man lika gärna använda honom även

i studion men utvecklingen kan uppenbarligen ha gått vidare (bakåt?) även där!(?))

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vänta nu lite med och börja häcklA* samt missförstå allt som skrivs! Samplade trumgrooves går extremt fort att göra musik med och låter

absurt bra medan programmerde trummor i bästa fall kan låta lika bra(?) men tar då 100ggr längre tid att få till såå... det är bara att välja!

Helt ärligt lät ju dom trummorna heller inte särskilt bra, enligt A*, verkliga måhända men inte bra med sväng och så!

Mvh A*

Min mening är inte att häckla dig på något sätt och du har säkert rätt i att samplade trumgrooves kan vara alldeles underbart bra att arbeta med. Saken är iaf den att jag gärna vill lära mig att programmera bra trummor dels för att det känns roligare + att man lär sig lite om trummor i allmänhet samt att jag inte har samplade trumgrooves i olika tempo till de genrer jag vill göra musik i.

Huvudsyftet igen dock:

HAR LAGT UPP TVÅ VERSIONER AV LÅTEN NU

Den gamla heter "Låtgrund" och den nya heter "Ny version"

Ny version har enligt mig bättre ljudbild och snyggare trummor även om de saknar mycket variation. Jag gillar den bättre men det kan bero på att jag tröttnat på den första. Kunde va kul att få lite feedback ifall ni håller med mig.

http://www.angelfire.com/folk/shadows3/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vänta nu lite med och börja häcklA* samt missförstå allt som skrivs! Samplade trumgrooves går extremt fort att göra musik med och låter

absurt bra medan programmerde trummor i bästa fall kan låta lika bra(?) men tar då 100ggr längre tid att få till såå... det är bara att välja!

Helt ärligt lät ju dom trummorna (Meshuggahs v.s.) ej heller särskilt bra, enligt A*, verkliga måhända men inte bra med sväng och så!

Kanske kom in fel om man nu uppenbarligen verkligen vill programmeras trummor och så kommA* och håller på o säger att detta alls inte

vara bra och så blir man förnärmad! Känns bara som det är i helt fel ände o börja med programmerade trummor - i synnerhet till hårdrock**!

** Linkin Park, Frankie Goes To Hollywood, Depeche Mode m.fl. ;!)

Mvh A*

Du vet att man kan göra egna grooves va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo men det blir ju inte samma grej! Du vet att man kan spela elgitarr även på en sampler, va?

Mvh A*

Ja men vad är lättast att få realistiskt? Programmerade trummor eller gitarr? Vilken jämförelse. Och det är ju bara Din fantasi som sätter stopp för hur en programmering kan låta. Är du noga och gör ett eget groove som låter bra, varför är det fel? Vad säger att det är sämre? Visst det kanske är mer tidskrävande men det är roligare, mer flexibelt, lättare att mixa ditt EGET sound osv osv. Och precis som shadows sa så lär det ju en att få en uppfattning och en bild av hur trummisen VERKLIGEN spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, det har du helt rätt i! Det är alltid svårt när man pratar via text, sorry om A* framstått som dryg eller flummig eller nåt!

Vad A* egentligen ville ha sagt var bara att när man bemästrat audio-trummor då kan man kan börja med midi-trummor.

Men det är ju inte lag på det utan ville bara att man skulle få glädjen av att det låter bra så fort som möjligt via att man börjar

med det enklaste och därefter prövar det som (enligt A*) är betydligt svårare! Mena det kan ju kanske tillföra ngt helt nytt att

ha midi-trummor uti hårdrock och bli hur bra somhelst och om man inte prövar får man ju heller aldrig veta så på det sättet

är det ju coolt! Meshuggah låter ju ex alltid bra även om just A* är lite allergisk mot midi-trummor som vill låta som riktiga trummor,

hur bra dom än må vara! Men ifall man som sagt börjar se det som ngt nytt och/eller ett sätt att lära sig då blir det hela med ens

ngt helt annat o ngt som fakriskt ävan kan vara att föredra! Mamma mia - midi-trummor uti hårdrock 😮!

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...