Jump to content
Annons

Installera Nexus 2 på PC med Cubase 5


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis köpt Nexus två och skall installera det på min PC med Cubase 5. Jag la de i VST-mappen som jag gjort med alla andra VST instrument men när jag öppnar Cubase så finns den inte där. Cubase kände dock av att jag installerat den för jag var att aktivera Nexus 2 med eLicenser och det gick bra.

Vad kan vara fel?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm ok. Kan kolla imorgon. Det finns en pluginlista som man kan trycka på uppdatera.

Men om

Programmet hittat pluggen och att det ändå inte fungerar vet jag ej.

Jag hitta det och uppdaterade men det hjälpte inte... Kan jag ha lagt den i fel mapp? Från början vill ju Nexus att man ska lägga den i Progam x86\reFX\Nexus. Jag la den i Cubase egna VST-mapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla i inställningar, där kan du ange vilka mappar Cubase ska kolla för att alla plugins ska laddas in. Kika så att mappen du installerat i finns med i listan, eller så lägger du till den.

Uppdatera sen som du gjorde innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla i inställningar, där kan du ange vilka mappar Cubase ska kolla för att alla plugins ska laddas in. Kika så att mappen du installerat i finns med i listan, eller så lägger du till den.

Uppdatera sen som du gjorde innan.

Jo men jag har ju lagt den i samma mapp som alla VST, nämligen VSTPlugins. Där ligger nexus.dll med alla andra dll-filer till min VST-pluggar

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju uppdatera men även nåt annat i samma fönster som du beskrev att du gjort innan, minns inte namnet bara.

Kolla att den finns i listan och välj Update Plugin Information...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju uppdatera men även nåt annat i samma fönster som du beskrev att du gjort innan, minns inte namnet bara.

Kolla att den finns i listan och välj Update Plugin Information...

Ok ska prova det. Men man ska väl installera plugg i VSTPlugins-mappen? Eller tänker jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg dem var du vill, bara du hänvisar till den mappen.

Tror det är 2 mappar som är med från början.

Okej jag provade att installera om den o lägga den i "default"-mappen som anges i installationen. Hur hänvisar jag till den nu då?

Jag fattar inte att de kan vara så svårt att installera en synt. Har aldrig haft probelm tidigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Default-mappen är inte AUTOMATISKT den mapp som Cubase känner igen, det är en mapp som tillverkarna av syntar och plugins lägger in som standard, typ Program/VSTPlugins eller Program/Cubase/VSTPlugins osv. Heter då din Cubasemapp "Cubase 5" så hittar den ju inte eftersom det inte stämmer.

Kolla i inställningarna någonstans så hittar du där du kan lägga till mappar som Cubase ska kolla innan det startar.

Vad använder du för mapp till de plugins som redan funkar då? Varför inte installera där på en gång, det brukar jag göra.

Sen om du har 64 bitars Windows och Cubase så är det ju krångel igen då det är en Program Files(x86)-mapp och en Program Files-mapp där den senare används av 64-bits applikationer.

Det ska inte vara lätt inte...

Kolla iallafall att du har följt ALLA instruktioner vid installationen.

Vilket windows kör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Default-mappen är inte AUTOMATISKT den mapp som Cubase känner igen, det är en mapp som tillverkarna av syntar och plugins lägger in som standard, typ Program/VSTPlugins eller Program/Cubase/VSTPlugins osv. Heter då din Cubasemapp "Cubase 5" så hittar den ju inte eftersom det inte stämmer.

Kolla i inställningarna någonstans så hittar du där du kan lägga till mappar som Cubase ska kolla innan det startar.

Vad använder du för mapp till de plugins som redan funkar då? Varför inte installera där på en gång, det brukar jag göra.

Sen om du har 64 bitars Windows och Cubase så är det ju krångel igen då det är en Program Files(x86)-mapp och en Program Files-mapp där den senare används av 64-bits applikationer.

Det ska inte vara lätt inte...

Kolla iallafall att du har följt ALLA instruktioner vid installationen.

Vilket windows kör du?

Jag vet faktiskt att default-mappen inte automatiskt är den mapp som Cubase känner igen, jag la den där för att testa i och med att det andra inte fungerade.

Jag brukar alltid lägga alla VSTs i C:\Program (x86)\Steinberg\Cubase 5\VST Plugins\ - Där ligger alla mina andra syntar. Installerade t ex. Sylenth1 där för ett tag sen och det fungerade fint. Men det gör det inte med Nexus....

Jag kör Windows 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

En regel med Win 7 jag har är att alltid högerklicka på installationsfilen och välja Kör som administratör för att ha alla behörigheter när man installerar. Läste något om det förut. En del säger att det inte är bra pga virus men får man ett virus in i ett musikprogram när man gör så vid installation så kanske man ska dra ur internetkabeln... 🤪

Det låter skumt iallafall att du inte får igång den...lite svårt när man inte sitter framför datorn ifråga...

Du väljer tex ett instrumentspår och kollar i rull-listen efter Nexus och det står "missing plugin!!!"??

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du väljer tex ett instrumentspår och kollar i rull-listen efter Nexus och det står "missing plugin!!!"??

Det gjorde det förut när den låg i VSTPlugins-mappen om jag tryckte på F11 och fick upp VST Instruments. Men om jag valde Instrument Track så fanns den inte ens med i listan..

Jag har bara ett konto på min dator så de borde ju vara administratörskontot..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är inte administratör bara för att det finns ett konto tydligen vad jag har läst.

Du kan ju prova att avinstallera/installera igen och göra som jag sa men vet inte om det räcker...

Kört både Update och Update Plugin Information i rutan jag beskrev tidigare?

Laddat in ljuden från filen du får med?

Bara chansar nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...