Jump to content
Annons

jagharenbramick

Medlem
  • Antal inlägg

    9
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Hej! Hoppas någon här har någon idé om vad som kan vara felet. Sitter i Cubase 6 på en macbook och ett Focusrite saffire 14. Problemet är kort sagt att när jag spelar in via midi (oavsett vilket instrument jag väljer) ändras tonhöjden lite då och då och ibland får det instrumentet jag spelar med annan pitch än det redan förinspelade midispåret. Min senaste teori är att det är min klaviatur som spöjar med någon pitch. Men förstår inte riktigt hur detta skulle kunna hända. Har uppdaterat det mesta i programväg vad jag vet och har aldrig varit med om detta förr. Vad tror ni?
  2. Hmm ok. Kan kolla imorgon. Det finns en pluginlista som man kan trycka på uppdatera. Men om Programmet hittat pluggen och att det ändå inte fungerar vet jag ej.
  3. Gjorde sån kör på 2 pers som blev ganska bra. Vi ställde upp ett stereopar u87 och förflyttade oss vid varje tagning. Krävdes väl 150 tagningar och bra reverb.
  4. Testat att uppdatera pluglistan? Du hittar den annars i övre menyn någonstans.
  5. Ni verkar mest vara postivia. Och det har jag också alltid varit. Suttit mycket med Pro tools och Logic de senaste åren även om jag föredragit Cubase arbetssätt och det är framförallt när man går in och pillar i stretchfunktionerna som jag tycker inte Cubase håller måttet och börjar låta trasigt fort. Pitch-korrigeringen var inte heller en hit ljudmässigt tycker jag. Angående att jag saknat funktioner så har du rätt i att det funnits funktioner som jag aldrig behövt använda. Men däremot inte vissa saker som jag hade behövt använda för flera år sedan. Vissa av dessa har dock tillkommit i och med 5an och 6an. Min huvudsakliga tes är lite att Cubase borde förbättra själva funktionernas kvalitet - som redan är ganska fiffiga arbetsmässigt. Men jag verkar vara den enda som stör mig på detta - så jag får väl helt enkelt emigrera till Apple-land eller så. :-)
  6. Cubase har alltid varit ett hjärteprogram för mig för det trevliga gränssnittet och bra midieditering (där jag fortfarande tycker Steinberg lyckas bäst). Uppdaterade för några månader sedan från Cubase 4 till Cubase 6 och det fanns en del fiffiga grejer. T.ex. den skojiga pitchkorrigeringen osv. På senaste tiden har jag dock börjat ifrågasätta hur lång tid det egentligen tagit för Cubase att bli ett ok program. Och har dom ens lyckats idag? Tycker deras funktioner börjar gå åt rätt håll men allt låter ju för taskigt egentligen. Ljudet trasas sönder hur man än gör och inte ens har Steinberg vett att slänga med annat än demos på lite acceptabla instrument när deras kunder hostar upp tusentals kronor. Nu när jag börjat få lite kommersiella uppdrag vågar jag inte lita på att Cubase kommer ge mig lika mycket tillbaks som jag haft tålamod att vänta på att programmet någon gång ska blomma ut. Ni vinner Logic! Tyvärr! Så. Detta är ett forum - ingen blogg. Vad tycker ni om Cubase ljudmässigt och utvecklingsmässigt? (Den här gången orkar jag inte få en avhandling på 500 sidor i ansiktet som förra gången jag startade en tråd. Men säg gärna emot om ni inte håller med. Och motivera gärna. ;-)
  7. Ja så kan det nog vara. Ska kolla upp det där. Tack
  8. Hej! Testade sökning i forumet men hittade inget bra svar. Eller så var det bara jag som var slarvig! Är det någon här som har koll på vilka riktvärden det finns beträffande ljudvolym till reklamfilm? Alltså för tv-möbeln. Hört någonstans att det inte är bara är att pumpa upp hur som helst och se glad ut. 4 decibel under 0 har jag hört någonstans men det finns så mycket myter om allt möjligt i världen. Vore väldigt tacksam för svar. Ok; man kan ju fega ur och dra ner volymen väldigt mycket - men det är ju inte därför jag är här ;-) /David
  9. har inte läst genom alla inlägg så jag vet inte om det jag skriver har någon relevans men: Drar man ner för många "obehagliga fekvenser"* i syfte att det ska låta som ett nybonat golv blir resultatet oftast att mastern inte låter så stark. Min teori är att de "obehagliga fekvenserna" brukar vara väldigt viktiga för att mastern ska sjunga bra i en helt vanlig stereoanläggning som normalt är så hårt eqad. När jag mastrar brukar jag börja med en lätt waves Rcomp för att ta bort de värsta pikarna, vill jag få yttligare kompressorpump brukar jag köra waves SSL-kompressorn och avsluta med lite L2. På så sätt bygger jag sakta upp en volymtrappa. * = De där fekvenserna i övre mellan som svider i öronen.
×
×
  • Skapa ny...