Jump to content
Annons

DB Technologies MS 82


pirateKING

Recommended Posts

Annons

Det är nog en ganska bra livemixer till mindre galej. Ett minus är att det saknar svepbar mid i eq-delen, det finns bara bas o diskant med fasta värden. Vill man "ljusa upp" en dov mansröst så brukar den eq-ratt de här bara kallar high gå en bit ovanför den lilla diskant som finns i rösten, och som man vill spetsa. På min likaledes billiga Soundcraft livemixer har jag svepbar mid, på sångkanalen ställer jag svepet på 3,5 khz sen boostar jag det lite. Inte alla tänker på att man kan använda en midkontroll för att höja diskanten på en röst, men så är det. Den lilla Mackie jag hade förut var likt den här oxå i avsaknad av svepbar mid, då var det hopplöst med min murriga röst. Men har man en ljusare yngre röst än min funkar säkert detta bord bra. Eller kanske i en studio med bara två kanaler in på ljudkortet, här kan du sätta upp flera mikroner runt trummorna som du först kopplar inj i denna mixer, blandar lagom i mixern, sen spelar du in de två stereospår du får ur den här.

Jag ändrade Googlingen ett par ggr, när jag skrev mixer ms82 dök den upp. Den har nog inte byggt i nån stor upplaga, då skulle man hitta mer om den.

http://www.musicpoint.it/ms82.htm

Hoppas jag inte bara skrev självklarheter. Jag vet flera sångare i min närhet som inte fattar det där med svepbar mid fast jag försöker förklara för dem. De fortsätter sjunga med så dov röst att det låter som om diskanterna i topplådorna är sönder, ☺️

Edit: Ser att den har en knapp för att slå på fantommatning till kondensatormickar. Det är ju bra, sitter väl på nästan alla mixrar iofs.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...