Jump to content
Annons

Hur kan detta bli bÀttre mixat?

Bunkert

Recommended Posts

Hej!

Jag Àr musiker/slagverkare egentligen och har inget att göra bakom reglarna. Har spelat in ca 10st skivor i diverse studios i Sverige; Gamla Europa Studios i Sundbyberg, Studios 301 som har blivit en skola, Nilento i Göteborg, Mahogny Studios hos Martin von Schmalensee som proddat massa Kent album m.m. Den coolaste jag har spelat in i Àr vÀl ÀndÄ Abbey Road i London. Har samlat pÄ mig massa erfarenhet och lÀrt mig lite genom att sitta med pÄ diverse mixningar och tycka till. Men jag kan egentligen ingenting, förutom hur jag vill placera mina egna mikrofoner.

Nu hÄller jag ÀndÄ pÄ och ska spela in, har köpt pÄ mig en massa dyr utrustning utan att veta hur jag hanterar den. Well, hÀr kommer tvÄ lÄtar av det som kommer bli första skivan jag spelar in.

Det Àr mitt eget band Free Peaces, som spelar i den egna genren "Fri improviserad pop". Ingenting av lÄtarna Àr bestÀmt pÄ förhand, melodier, texter, ackord, rytmer och komp bestÀms i stunden, i samma sekund som lÄten blir till.

HÀr Àr tvÄ lÄtar vi spelade in i min studio.

Jag hade gjort en mix jag var nöjd med pÄ dem, nu i efterhand sÄ plockade jag bort kompressorer, EQ etc.

Och för varje plug in jag plockade bort sÄ lÀt det bÀttre. Det slutade med att att det bara Àr reverb pÄ lÄt nr1 "I wanna go". Ingen EQ eller nÄnting. Bara lite balans med reglarna i logic.

Och pÄ lÄt nr2 "Worry now" Àr det verkligen inget gjort, inte ens reverb.

Laddade upp varje lÄt i tvÄ kvalitéer.

En aif 24bit 44,1kHz samt en mp3.

http://www.berndalen.se/nyheter/I_wanna_go.aif

http://www.berndalen.se/nyheter/Worry_now.aif

VAD SKA JAG GÖRA MED LÅTARNA?

Vad jag Àn gör sÄ lÄter det typ sÀmre eller inte bÀttre.

Finns det standardmooves, eller vad sÀger era öron?

LÄter det redan bra? Inte? Varför i sÄ fall?

Det enligt mig mest problematiska med studioinspelninen Àr att saxen lÄter för mycket rum.

PÄ I_wanna_go.aif gick det att ha output 1-2 pÄ max, jag kunde ocksÄ dra upp reglarna rÀtt mycket,

fick en hög utgÄngsvolym, det Àr rÀtt smooth spel pÄ den, inte sÄ mycket tvÀra kast och peakar.

Worry_now.aif Àr mer fylld av dynamiska kontraster, dÀr fick jag har output 1-2 mycket

lÀgre, annars distade det nÀr de starka slagen kom. Kompression sÀger ni?!

Men det lÄter ju sÄ illa! Jag kör bara Logics inbyggda saker Àn sÄlÀnge.

SÄ hÀr sÄg mixern ut ögonblicket dÄ jag fotade den:

Skrmavbild2011-07-11kl220657.png

Dela pÄ andra sajter

Annons

Det dĂ€r lĂ€t ju riktigt bra! 🙂 Det enda jag tror gĂ„r att göra bĂ€ttre Ă€r att det skulle behöva minskas lite mid pĂ„ sĂ„ngen pĂ„ "I wanna go". Är osĂ€ker pĂ„ exakt var det behöver minskas, men 500 Hz och 2-4 kHz brukar vara rĂ€tt vanliga problemomrĂ„den. Dessutom Ă€r jag faktiskt inte ens sĂ€ker pĂ„ att reverbet behövs. Det fĂ„r lĂ„tarna att lĂ„ta ganska olika, och det kanske inte Ă€r vad man Ă€r ute efter om man vill ge ut dem pĂ„ samma release. Du kan möjligtvis testa att lĂ€gga ett delay pĂ„ sĂ„ngen, men jag tror inte att reverbet behövs.

PÄ "Worry now" kan jag faktiskt inte höra nÄgonting som behöver förÀndras, lÄter helt okej som den Àr!

(Off topic: Jag Ă€r ocksĂ„ frĂ„n BollnĂ€s! Du jobbade pĂ„ GĂ€rdesskolan nĂ€r jag gick dĂ€r. Tack för fina showerna pĂ„ julshowen och sommarshowen!😉

Dela pÄ andra sajter

Grejjerna Àr bra inspelade tycker jag.

Lite EQ för att lyfta fram stommen i varje instrument gör aldrig skada.

SÄngen kÀnns lite instÀngd i toppen men trots det ett jÀkla bra jobb av sÄngerskan. Det sticker inte ivÀg en massa i dynamik.

Hon Àr duktig.

Bas kan gÀrna fÄ lite mer botten sÄ att den tillsammans med baskaggen, kan flytta lite mer partiklar i luften sÄ att sÀga.

Saxofonen Àr ju magisk skulle jag vilja pÄstÄ!

Rummet fÄr den att lÄta som hÀmtad ur filmusiken av Vangelis i Blade runner!!!

Över lag sĂ„ sĂ„ tycker jag det saknas lite rumsseparation mellan instrumenten.

Detta mÄste ju vara inspelat live!? Placera ut instrumenten efter rummet och skapa lite luft i mixen pÄ det sÀttet.

Bra jobbat!

Piiiz!

/Cruncharn'

Dela pÄ andra sajter

Innan jag scrollade ner sÄ det första jag reagerade pÄ var panoreringen/stereobredden. Och det fick man ju bekrÀftat nÀr man sÄg den.

LĂ„ter vĂ€ldigt instĂ€ngt! Sen Ă€r tjejen rejĂ€lt sur hĂ€r & dĂ€r. Fast DET kan vara skit samma, det var ju inte det du frĂ„gade efter 😉!

Dela pÄ andra sajter

Intressant musik 🙂

Det jag har att tillÀgga Àr att jag tycker det slÄr över, tror det Àr gitarren nÀr den har lite kraftigare anslag. Hörde 4-5 stÀllen dÀr det blir digital dist. Lyssnade pÄ "I Wanna Go".

Redigerat av Freddy
Dela pÄ andra sajter

Det dĂ€r lĂ€t ju riktigt bra! 🙂 Det enda jag tror gĂ„r att göra bĂ€ttre Ă€r att det skulle behöva minskas lite mid pĂ„ sĂ„ngen pĂ„ "I wanna go". Är osĂ€ker pĂ„ exakt var det behöver minskas, men 500 Hz och 2-4 kHz brukar vara rĂ€tt vanliga problemomrĂ„den. Dessutom Ă€r jag faktiskt inte ens sĂ€ker pĂ„ att reverbet behövs. Det fĂ„r lĂ„tarna att lĂ„ta ganska olika, och det kanske inte Ă€r vad man Ă€r ute efter om man vill ge ut dem pĂ„ samma release. Du kan möjligtvis testa att lĂ€gga ett delay pĂ„ sĂ„ngen, men jag tror inte att reverbet behövs.

PÄ "Worry now" kan jag faktiskt inte höra nÄgonting som behöver förÀndras, lÄter helt okej som den Àr!

(Off topic: Jag Ă€r ocksĂ„ frĂ„n BollnĂ€s! Du jobbade pĂ„ GĂ€rdesskolan nĂ€r jag gick dĂ€r. Tack för fina showerna pĂ„ julshowen och sommarshowen!😉

Hej!

Kul att du gillar det! 🙂

SÀnkte ett uns pÄ sÄngen nu, det blev nice, tog faktiskt bort lite av Neumann-bummlet. Den Àr en runt 50Är gammal U67 hon sjunger i.

SÀnkte ocksÄ en smula vid 2900, det fanns nÄgot jobbigt dÀr vid sololyssning, men i mixen var det mer subtilt.

Ska prova minska ned pÄ reverbet. Bra idé. Jag har fastnat lite i det dÀr stora pÄ den lÄten.

(OT: Shit vad roligt det hade varit att se de dÀr showerna igen. De borde finnas pÄ film va?

Skicka ett PM om du vet nÄn man kan kopiera av!)

Dela pÄ andra sajter

Fantastiskt lÀcker musik och ett bra grundsound.

Jag hade nog försökt fÄ lite mer stereobredd och djup i ljudbilden fast ÀndÄ försöka behÄlla mycket av den "intima" kÀnslan som tycker passar lÄtarna vÀldigt bra . BehÄlla trummor och gitarr lÄngt fram i mixen och flytta tillbaka sÄngen och saxen lite grand. Delay och ett lite större rum pÄ saxen skulle nog fÄ bort lite instÀngdhet som jag nu upplever den. Panorera ut sax och gitarr en aning.

HÀrlig musik! / Björn

Redigerat av wellness music
Dela pÄ andra sajter

Grejjerna Àr bra inspelade tycker jag.

Lite EQ för att lyfta fram stommen i varje instrument gör aldrig skada.

SÄngen kÀnns lite instÀngd i toppen men trots det ett jÀkla bra jobb av sÄngerskan. Det sticker inte ivÀg en massa i dynamik.

Hon Àr duktig.

Bas kan gÀrna fÄ lite mer botten sÄ att den tillsammans med baskaggen, kan flytta lite mer partiklar i luften sÄ att sÀga.

Saxofonen Àr ju magisk skulle jag vilja pÄstÄ!

Rummet fÄr den att lÄta som hÀmtad ur filmusiken av Vangelis i Blade runner!!!

Över lag sĂ„ sĂ„ tycker jag det saknas lite rumsseparation mellan instrumenten.

Detta mÄste ju vara inspelat live!? Placera ut instrumenten efter rummet och skapa lite luft i mixen pÄ det sÀttet.

Bra jobbat!

Piiiz!

/Cruncharn'

Tack Cruncher!

SÄ sant, ska smyga lite pÄ EQn pÄ varje instrument. Men det var bÀst att fÄ tips utifrÄn en helt ren inspelning.

Ja, sĂ„ngerskan Ă€r verkligen grym 🙂 En favorit. InstĂ€ngt i toppen, hur uttrycker man det i siffror?

Ska se över basen. Har faktiskt ingen sub. Det mÄste ÄtgÀrdas.

Kul att du gillar saxen 🙂

Yes, sÄ sant, inspelat live. GitarrförstÀrkaren stÄr i ett annat rum.

Alla fyra musiker stÄr i samma.

Ska ladda upp en film frÄn inspelningen strax.

Dela pÄ andra sajter

Intressant musik 🙂

Det jag har att tillÀgga Àr att jag tycker det slÄr över, tror det Àr gitarren nÀr den har lite kraftigare anslag. Hörde 4-5 stÀllen dÀr det blir digital dist. Lyssnade pÄ "I Wanna Go".

Ja, jag har ocksĂ„ mĂ€rkt det. Är det en kompressor som trycker ner de topparna som gĂ€ller för att bli kvitt att det slĂ„r över pĂ„ dessa stĂ€llen?

Eller automatisering av volymen?

Dela pÄ andra sajter

Innan jag scrollade ner sÄ det första jag reagerade pÄ var panoreringen/stereobredden. Och det fick man ju bekrÀftat nÀr man sÄg den.

LĂ„ter vĂ€ldigt instĂ€ngt! Sen Ă€r tjejen rejĂ€lt sur hĂ€r & dĂ€r. Fast DET kan vara skit samma, det var ju inte det du frĂ„gade efter 😉!

Jag vet inte om alla hajjade det. Men lÄtarna Àr helt improviserade.

NÀr första gitarackordet tas pÄ lÄten som efterÄt fick namnet "I wanna go" sÄ vet ingen av oss fyra avd som ska hÀnda. Den enda riktlinjen vi hade var att lÄtens tema skulle vara "Platsen dit man lÀngtar".

PÄ "Worry now" sÄ kollar jag pÄ gitarristen och rÀknar jag in. 1 2 3 4

Han bara slÀngde sig pÄ ett ostinato, och sen kommer resten av sig sjÀlvt.

SÄngerskan hittar ju pÄ texten medan hon sjunger, och melodin,

det gör ju vi andra ocksÄ. Och dÄ fÄr man rÀkna med lite skönhetsflÀckar.

Det Ă€r inte musik som ska vara perfekt. Det Ă€r ju nĂ€stan omöjligt, men vi lyckas Ă€ndĂ„ tillrĂ€ckligt bra tycker jag. Det blir ju lĂ„tar 🙂

Dela pÄ andra sajter

Fantastiskt lÀcker musik och ett bra grundsound.

Jag hade nog försökt fÄ lite mer stereobredd och djup i ljudbilden fast ÀndÄ försöka behÄlla mycket av den "intima" kÀnslan som tycker passar lÄtarna vÀldigt bra . BehÄlla trummor och gitarr lÄngt fram i mixen och flytta tillbaka sÄngen och saxen lite grand. Delay och ett lite större rum pÄ saxen skulle nog fÄ bort lite instÀngdhet som jag nu upplever den. Panorera ut sax och gitarr en aning.

HÀrlig musik! / Björn

Ska verkligen se över placeringen av alla i mixen.

Bra tips dÀr Björn och ni andra som nÀmnt det.

JÀklar viket grymt forum detta Àr. STORT TACK TILL ALLA! Jag kommer lÀgga ut en ny mix ikvÀll pÄ bÄda lÄtarna.

HÄller pÄ att ladda upp en film frÄn inspelningstillfÀllet, sÄ kan ni se exakt hur vi stÄr i rummet.

Den Àr stor, sÄ det tar ett tag.

Det sitter 10-15 pers pÄ golvet i studion med hörlurar. De lyssnar pÄ main-mixen och önskar ocksÄ teman för alla lÄtar. UtifrÄn deras önskningar spelade/komponerade/improviserade vi fram 33st lÄtar under 3st sessions i slutet av april i Är.

Dela pÄ andra sajter

Det blir ju lĂ„tar 🙂

det blir riktigt bra - har bara lyssnat pÄ första lÄten Àn

flytta tillbaka saxen nÄgot (alltsÄ sÀnk den nÄgot) - tror rummet kommer mÀrkas mindre dÄ ocksÄ

sen kolla att det inte slÄr över - om man tittar pÄ master resp out1/2 sÄ verkar du dra pÄ rÀtt ordentligt och det slÄr rött

tyckte mig kunna höra det nÄn gÄng i början

i övrigt tycker jag det var mycket skön stÀmning - jag vet inte om du har hunnit minska reverbet redan i den version jag hörde men jag tyckte iaf inte det var för mycket

kunde snarare tÀnka mig mer rymd - men det hÀnger ju förstÄs pÄ hur den rymden lÄter

edit: worry now kunde nog mÄ bra av lite effekt pÄ sÄngen sÄ den matchar förra lÄten

och som andra nÀmnt innan: testa att flytta ut vissa detaljer höger/vÀnster lite mer

saxen lite bakÄt Àven hÀr eftersom rummet hörs Ànnu mer

iom att det Àr mer transienter hÀr sÄ behövs det lite kompression pÄ vissa delar - förmodligen slagverket bla - för att fÄ upp volymen i samma nivÄ som förra

som helhet skulle detta vart skitkul att mixa 🙂

Redigerat av Demonproducenten
Dela pÄ andra sajter

Ja, jag har ocksĂ„ mĂ€rkt det. Är det en kompressor som trycker ner de topparna som gĂ€ller för att bli kvitt att det slĂ„r över pĂ„ dessa stĂ€llen?

Eller automatisering av volymen?

BÄda sÀtten fungerar, men en lÀtt kompressor kanske vore enklast. Du vill fortfarande ha kvar mycket dynamik i gitarren inom denna genre.

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för fler fina tips!

NÀr ni sÀger "flytta bak" i mixen, menar ni dÄ lÀgre volym, eller mer reverb?

Bredda mixen, flytta ut i bredd, Àr vÀl gissningsvis bredare panorering?!

Att man flyttar ut instrumenten lÀngre till höger och vÀnster.

HÀr Àr en film av inspelningen av "I wanna go". Lite intro först med "Worry now" som bakgrundsmusik. GitarrförstÀrkaren stÄr innanför glasvÀggen i rummet bakom gitarristen.

http://www.berndalen.se/nyheter/free_peaces.mov

Mikrofoner:

SĂ„ng: Gammal Neumann U67, eller var det en U87? Ska kolla...

Sax: Jörgen Thuresson

Git: En till gammaml Neumann stormembranare, lite mindre Àn U67.

Perc: Gamla Pearl pÄ överhÀng, AKG D112 pÄ bastrumma, nÀrmickat med DPA 4090 pÄ resten.

Preamps:

Crane Song Flamingo

Crane Song Spider

Edit: LĂ„nade gammelfinmickarna av en kollega. Ska kolla upp exakt vad det var.

Redigerat av Bunkert
Dela pÄ andra sajter

Tack för fler fina tips!

NÀr ni sÀger "flytta bak" i mixen, menar ni dÄ lÀgre volym, eller mer reverb?

Bredda mixen, flytta ut i bredd, Àr vÀl gissningsvis bredare panorering?!

Att man flyttar ut instrumenten lÀngre till höger och vÀnster.

bakÄt menar jag i första hand att sÀnka volymen

det ligger redan ett naturligt reverb som nog inte gifter sig sÄ bra med ytterligare ett - dÀremot ett svepande delay som nÄn förslog kan funka fint

bredda Àr höger vÀnster ja

Dela pÄ andra sajter

HĂ€r kommer de nya mixarna.

Bara i upplösning 24bit 44,1kHz, skippade mp3.

http://www.berndalen.se/nyheter/I_Wanna_Go_2.aif

http://www.berndalen.se/nyheter/Worry_Now_2.aif

Lite svÄrt att AB-lyssna mot gamla mixen, eftersom de nya mixarna har lÀgre volym.

Det blev lite sÄ för att undvika peakar.

Hur fÄr jag upp volymen ytterligare?

Behövs det?

Det Àr vÀl sÄnt som görs sen i mastringen?

Men för att göra en ordentlig lyssningskopia sÄ hade det vÀl varit bra med en mer normal volymnivÄ?!

ÅtgĂ€rdade saker:

1. För att fÄ bort överstyrning/digital dist, sÄ drog jag ned pÄ diverse reglar samt lade en lÀtt kompressor pÄ ett par av kanalerna för att ta ned topparna.

2. Har sett över panoreringen i sidled. Jag ville bÄde ha bredden och kÀrnan i mitten pÄ sax och gitarr, sÄ jag dubblerade dem. En sax ligger lÄngt ut till vÀnster och en till sax ligger nÀrmare mitten och har ett svagt delay.

Samma sak har jag gjort med gitarren, fast utan extra effekter. Han har ju en del redan frÄn början.

Tyckte det blev ett fetare sound sÄ.

3. Har ocksÄ sett över panoreringen i ljupled, alltsÄ volymen. Tror jag har lite svagare sÄng och sax nu.

4. Jag EQade de basigaste trummorna, för att fÄ fram lite flÀsk i botten. Det ser ganska fult ut pÄ kurvan, men instrumenten tÄl den behandligen tycker jag.

Tamburinerna fick sitt lyft endast med komprimering. Virvel och OH lÀt bra som det gjorde.

De dÀr Pearlmickarna Àr grymma! Synd att de inte gÄr att fÄ tag pÄ...

Tycker det Àr bra mycket mer tryck i trumpaketet nu.

5. Lade ett delay pÄ saxen som föreslagits. Hade rÀtt svÄrt att hitta Delay som inte lÀt cirkus.

Postar en bild pÄ det jag valde, drog i alla möjliga spakar till det lÀt ok. Det blev coolt att delayet hörs mest efter en stark ton pÄ saxen följt av paus. I övrigt sÄ kÀnns det som det limmade ihop saxen rumsligt med det andra.

HÀr Àr mixen pÄ "Worry Now".

Jag gjorde den först.

Skrmavbild2011-07-12kl190924.png

Fortsatte med "I Wanna Go" och insÄg att jag inte behövde sÄ mycket reverb som jag hade innan.

Fast det var nice det ocksÄ.

Skrmavbild2011-07-12kl192922.png

HÀr Àr delayet:

Skrmavbild2011-07-12kl190903.png

Jag har impulsfiler frÄn Bricasti M7 pÄ en hÄrddisk, som jag tyvÀrr inte hade i studion idag.

Skulle vilja byta ut reverben jag har mot nÄgra frÄn Bricastibiblioteket. De lÄter ruskigt bra.

Var inte riktigt nöjd med de jag valde idag.

Vad sÀgs om dessa mixar?

Har hunnit bli lite blind under dagens lyssnande och rattande.

Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tycker inte riktigt instrumenten sitter ihop, dom Àr liksom lite var för sig.

Sedan gillar jag inte att sÄngen Àr pannad, gillar personligen att ha sÄngen i mitten om det inte finns ett bra skÀl till att göra annat.

LÄter bra som grund men det spelar lite för sig sjÀlvt.

Dela pÄ andra sajter

har tyvÀrr inget att tillföra dÄ det gÀller hur du ska mixa det hÀr. DÀremot vill jag sÀga att jag uppskattar musiken oerhört mycket. Kanonbra! Lycka till och hoppas att det löser sig med mixandet ocksÄ.

Dela pÄ andra sajter

Tycker inte riktigt instrumenten sitter ihop, dom Àr liksom lite var för sig.

LÄter bra som grund men det spelar lite för sig sjÀlvt.

Förslag pÄ ÄtgÀrd?

Sedan gillar jag inte att sÄngen Àr pannad, gillar personligen att ha sÄngen i mitten om det inte finns ett bra skÀl till att göra annat.

Det Àr inte pannad, som du kan se pÄ skÀrmavbilden. Möjligtvis lÀcker sÄngen in i nÄgon annan mick som Àr pannad?! Hur mÄnga % Ät höger eller vÀnster tycker du att det ligger?

Dela pÄ andra sajter

har tyvÀrr inte möjlighet att köra aif i min laptop

HÀr kommer mp3 pÄ de nya mixarna:

Dela pÄ andra sajter

Vad roligt att musiken gillas!

Har ar lite gamla latar:

http://freepeaces.bandcamp.com/album/session-1

Ar pa turne i Irland nu. Ingen hit att mixa i lurar, men jag tycker mig ha gjort en hel del forbattringar.

Daligt med kraftfull WiFi har pa alla bed&breakfasts. Men ikvall ar vi i Dublin, sa da kommer ett par nya

mixar upp.

Kommentera garna om jag ar pa ratt vag eller har mixat bort mig...

Dela pÄ andra sajter

What happend?

Har forumet legat nere i nÄgra dagar, eller har jag bara haft konstigt internet pÄ Irland?

Well. Here is comes:

I Wanna Go

24bit 44,ikHz

http://www.berndalen.se/nyheter/Mix/I_Wanna_Go_5.aif

mp3

Worry Now

24bit 44,ikHz

http://www.berndalen.se/nyheter/Mix/Worry_Now_6.aif

mp3

Is this it?

Eller har jag mixat bort mig?

Kommentarer?

• Gilla 1
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.