Jump to content
Annons

Neutralt/ofärgat ljud!?


Martin

Recommended Posts

Annons
5. Om ni fick byta ut något för max 3000-4000 kr i mitt system, vad skulle ni byta/köpa till då?

Jag skulle investera i ett par beggade aktiva studiomonitorer. Stereon kan vara bra att ha kvar som referenslyssning.

Jag skulle absolut INTE köpa begagnade monitorer eftersom högtalare/monitorer är en färskvara... iså fall ska de bara vara max 1 år gamla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill göra det bästa möjliga av det systemet jag har till förfogande för att få en maximalt neutral och ofärgad ljudbild. Har precis gett mig in i det här med mixning/produktion, för några månader sen var jag bara en dum fyllegitarrist som körde maxxad BAS och Diskant på allt jag kunde hitta och inte förstog någonting 🙂

Mitt system ser ut så här. 😆

setup.jpg

Nu till frågorna.

1. Min Receiver, SONY STR-DE445 hur mycket tror ni den färgar ljudet? Har stängt av precis allt "Surround-kraffs" och ställt bas/diskant till 0. Har försökt fått tag på en "frekvenskurva"? från Sonys hemsida. Men hittade tyvärr ingen. Någon med några teorier eller tips?

2. Mina Jamo Studio 180, hur mycket färgar de ljudet? Och varför i helvete heter de "Studio"? Jamo har väl aldrig byggt studio-monitorer!? Utöver det så blev Mellanregister högtalaren sönderpetad förra helgen. Jag har satt mig framför högtalarna och lyssnat och bara hört en liten knappt märkbar skillnad. Vilket tyder på att antingen färgar Receivern bort mycket av mellanregistret eller så används bara inte den högtalarn (Mid) så mycket? Nu blev det lite grötigt, men svara på det ni känner för 🙂

3. Subwoofer? Vad jag har förstått så ska man helst inte använda Sub när man mixxar/mastrar? Men hur som helst, Jamo Studio Högtalarna har inte riktigt den där djupa botten (40 hz- 80hz). Så jag kör Subben på ganska låg volym så den bara får hjälpa till och peta till lite fylligare bas i ljudbilden. Jag låter den inte göra hela ljudbilden basig, den får bara vara där i bakgrunden och bygga upp basen lite. Vad har ni för teorier ang detta? Ska jag mixxa med subben på eller ska jag inte? Ska också påminna om att det inte är någon Musik subb, det är en subb som följer med i flera av Sony's hemmabio system. Men jag kör den på "Music Mode" Vilket gör att den inte går ner så djupt och är en aningen snabbare.

4. Nu när ni fått en bild av vad jag har för system. Kan ni ljudtekniksugglor ge mig några tips som jag bör tänka på när jag mixxar i det här systet? Tips som är lite mer specifika för just mitt system.

5. Om ni fick byta ut något för max 3000-4000 kr i mitt system, vad skulle ni byta/köpa till då?

det bästa du kan göra är att spela in det du gör ta det till en annan stereo och lyssna jämför i olika sytem så kan du lära dig hur högtalarna låter

Link to comment
Dela på andra sajter

Behåll jamohögtalarna och subben 😆 och lägg eventuella pengar på nåt roligare.

Ett nytt instrument kanske?

MEN, som tidigare sagts i tråden, lyssna på dina låtar i andra system och lär dig hur du ska kompensera din hemmastereo.

Jobba med spektrumanalysator och kanske HarBal, funkar för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

det bästa du kan göra är att spela in det du gör ta det till en annan stereo och lyssna jämför i olika sytem så kan du lära dig hur högtalarna låter

Ok, har tyvärr bara en gammal Pioneer mini HIFI receiver tillgodo, 25 x 25 RMS på den. Värt att plugga in mina jamo i den? Skulle väl knappast orka driva de.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tyvärr inte så stor möjlighet att lyssna i andra system, men hur funkar spektrumanlysatatorer? och HarBal?

HarBal analyserar din låt och hjälper dig eq:a den bättre.

Mer info och demoversion hittar du här.

edit: och här.

En spektrumanalysator visar hur din mix "ser ut".

Jag gissar att dina jamos+sub (och även phillipslurarna) har en lätt överdriven basåtergivning. En snabb titt i analysatorn (glöm inte att jämföra med en platta du gillar/efterstävar att låta som) visar om du behöver justera. Till exempel.

Att lyssna i andra system behöver inte vara krångligt. Ladda din walkman med dels din mix, dels en låt i samma stil du tycker låter bra - jämför och notera skillnaderna.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har tyvärr inte så stor möjlighet att lyssna i andra system, men hur funkar spektrumanlysatatorer? och HarBal?

HarBal analyserar din låt och hjälper dig eq:a den bättre.

Mer info och demoversion hittar du här.

En spektrumanalysator visar hur din mix "ser ut".

Jag gissar att dina jamos+sub (och även phillipslurarna) har en lätt överdriven basåtergivning. En snabb titt i analysatorn (glöm inte att jämföra med en platta du gillar/efterstävar att låta som) visar om du behöver justera. Till exempel.

Att lyssna i andra system behöver inte vara krångligt. Ladda din walkman med dels din mix, dels en låt i samma stil du tycker låter bra - jämför och notera skillnaderna.

Ok, se på fan! 🙂

Jag ska genast testa 🙂

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller skaffa en annan hobby! 🙂

Skämt åsido, du kommer alltid att undra hur din mix egentligen blev.

Koppla ur subben i varje fall. Den gör nog ingen glad.

Även om du jämför med plattor som du gillar (som någon föreslog), så har du ju ingen aning hur dessa låter egentligen.

Om du ska byta ut något så är det definitivt högtalarna. Släng subben och köp Ino Audio PiP som byggsats (kostar 3500 pix). Då har du lyft din lyssing med ett par tusen procent. Dessutom går de frekvensrakt ner till 35Hz, vilket förmodligen är lägre än vad Sony subbasen går.

Recievern kan vara helt ok. Den är säkert inte sämre än många förstärkare som man hittar i aktiva monitorer.

Du får måla högtalarlådorna själv, men det är inte så svårt. Om du inte ör bra på att löda själv, så har du säkert någon polare som kan hjälpa dig med att få ihop delningsfiltret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska byta ut något så är det definitivt högtalarna. Släng subben och köp Ino Audio PiP som byggsats (kostar 3500 pix). Då har du lyft din lyssing med ett par tusen procent. Dessutom går de frekvensrakt ner till 35Hz...

Hmm detta lät ju intressant.

Nån annan som testat dessa monitorer? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du jämför med plattor som du gillar (som någon föreslog), så har du ju ingen aning hur dessa låter egentligen.

Det är väl bara att lyssna? 🙂

Jaja, du förstår nog vad jag menar... Jag antar att du vill göra skäl för ditt namn? 🙂🙂

Ang. Ino Audio. Sök här på forumet, det har nog skrivits om dem förr. Det finns en intervju med mannen bakom dessa i Novembernumret av MM (Nov. 2004).

EDIT: Jag var just inne på ett annat forum (vstforum) där finns det ett helt gäng trådar om Ino Audio.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Volymen på basen kan man ju alltid ändra på i slutet. Det är inte så viktigt i råmixarna.

Viktigare att få en god uppfattning om vad som trängs i mellanregister och diskant. Och som sagt att lyssna i olika system; Bilstereon, hos kompisar etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabbar Vässa er nu, sno inte min vackra tråd 😄

Jag har både elektriker och snickrare till hands så jag behöver nog inte göra speciellt mycket, jag ska lägga namnet på minnet.

Ingen annan som kan svara på mina andra frågor(1-5)? 🙂

Om du läser mina inlägg igen så ser du att jag svarat på frågor 1-3 samt 5.

Jag förtydligar:

1. Recievern är inte svagaste länken. Den är nog helt ok.

2. Jamo har alltid byggt skithögtalare och dina är nog inget undantag. Du skriver att du petat sönder ett mellanregister. Då ska du ju passa på att byta tycker jag

3. Släng subben

5. Köp Ino Audio byggsats

På fråga 4 har jag inget bra svar. Jag skulle hitta på något annat med min tid än att förska få till en mix i dina (trasiga?) högtalare. 😉

Chilone: Du redigerade ditt inlägg för en timme sedan drygt. Var det summan 2-3000 kr som du ändrade då? Jag har för mig att det stod 3-4000 kr först... Jag kan ha fel för mig dock.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jo, Jamo är ju inget att sträva efter. Desutom kan jag läcka ut med lite hemlig information om att de andra högtalarkonerna också är lite sönderpetade, men inte så de låter dåligt. Men du har fortfarande ingen teori varför de heter Studio 180? Skulle vara kul att veta 😏

De heter Studio 180 för att det lät som ett coolt namn vid tillfället och för att de trodde att de skulle sälja på det. Jag tror inte att de haft något annat syfte bakom namnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan här är väl snarast vad som funkar...?

Blir dina mixar bra med det du har nu, så är det väl ingen dramatisk brådska att köpa studiomonitorer.

Jag vet att det finns många här som gör utomordentliga mixar med vanliga "hemmastereos", och jag körde länge så själv innan jag skaffade mina monitorer. Tror faktiskt inte att det i första hand är monitorerna som gjort att mina mixar blivit bättre på sistone, utan snarare all den kunskap jag tagit till mig från folk på det här forumet! Även om monitorerna självklart hjälpt till i och med att ljudet är mycket tydligare och mer detaljerat. Men jag måste fortfarande referenslyssna i vanliga stereon och ute i bilen innan jag vet om mixen är bra eller inte!

När det gäller subben har jag hört sägas att det är väldigt svårt att få till ljudet bra med en sub om man inte har ett akustiskt behandlat rum. Däremot kan den vara bra att ha för att koppla på nån gång ibland så att man hör vad som händer "därnere"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Behåll jamohögtalarna och subben 😉 och lägg eventuella pengar på nåt roligare.

Ett nytt instrument kanske?

MEN, som tidigare sagts i tråden, lyssna på dina låtar i andra system och lär dig hur du ska kompensera din hemmastereo.

Jobba med spektrumanalysator och kanske HarBal, funkar för mig.

Jag är helt inne på din linje. Lyssna på musik du gillar och jämför med din egen. Hur är nivåerna?, är instrumenten tydliga?, är det för mycket bas och för lite diskant? Eller är det kanske tvärtom? Att köpa ett par "studiomonitorer" är inte alltid lösningen på alla problem. Hitta vad du tycker är de stora bristerna och lägg pengarna där. Kanske du är i större behov av bra trumljud, en schysst mikrofon o.s.v.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle investera i ett par beggade aktiva studiomonitorer. Stereon kan vara bra att ha kvar som referenslyssning.

Jag skulle absolut INTE köpa begagnade monitorer eftersom högtalare/monitorer är en färskvara... iså fall ska de bara vara max 1 år gamla!

Ok, vad brukar du göra med dina högtalare efter ett år, byta element på dom? 😠

Edit: städade upp i citat-träsket

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle investera i ett par beggade aktiva studiomonitorer. Stereon kan vara bra att ha kvar som referenslyssning.

Jag skulle absolut INTE köpa begagnade monitorer eftersom högtalare/monitorer är en färskvara... iså fall ska de bara vara max 1 år gamla!

Ok, vad brukar du göra med dina högtalare efter ett år, byta element på dom? 😉

Edit: städade upp i citat-träsket

Nix, jag slänger dem o köper nya! 🙂

Nej, men att köpa ett par beggade högtalare vet man inte hur mkt stryk dom har fått tåla tidigare. Elementen kan vara spruckna och sedan limmade och har hållt kanske under tiden när man lyssnar på dem. Sen när man kommer hem kan de spricka igen! Många kör vårdslöst med sina monitorer nämligen.

Visst, jag kanske tog i lite att de har gått sönder efter ett år , men jag skulle absolut inte köpa gamla monitorer... 🙂

Däremot en ny förstärkare eller ett ljudkort kanske jag skulle köpa beggat 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Behåll jamohögtalarna och subben 😠 och lägg eventuella pengar på nåt roligare.

Ett nytt instrument kanske?

MEN, som tidigare sagts i tråden, lyssna på dina låtar i andra system och lär dig hur du ska kompensera din hemmastereo.

Jobba med spektrumanalysator och kanske HarBal, funkar för mig.

Jag är helt inne på din linje. Lyssna på musik du gillar och jämför med din egen. Hur är nivåerna?, är instrumenten tydliga?, är det för mycket bas och för lite diskant? Eller är det kanske tvärtom? Att köpa ett par "studiomonitorer" är inte alltid lösningen på alla problem. Hitta vad du tycker är de stora bristerna och lägg pengarna där. Kanske du är i större behov av bra trumljud, en schysst mikrofon o.s.v.

/Majken

Då får jag sälla mig till kören och komma med ytterligare ett tips : Be någon ljudtekniker komma förbi och rigga upp mätutrustning för att mäta exakt hur galet det eventuellt låter. Du kan alltid kompensera lite grann med EQ på din stärkare , du kan hitta en bättre plats för dina "monitorer" , få hjälp med att ställa in subben optimalt , kompensera en aning ditt trasiga vänstra mellanregister. Jamo 180 Studio kostar 44 Euro styck , ett nytt mellanregister kan inte gå på många kronor. Köp ett nytt innan du mäter upp. Det går absolut att åstadkomma en bra mix även med högtalare som de flesta rynkar näsan åt.

Du kanske känner till dina högtalare väl ? Har levt med dom i åratal ? Bra ! då har du halva inne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...