Bunkert Postat 28 juni 2011 AnmĂ€l Dela Postat 28 juni 2011 Dokumenterade egentligen detta test av slutsteg till ett HiFiforum, men tĂ€nkte att det kunde passa hĂ€r ocksĂ„. SĂ„ jag kopierar in lyssningsreportaget hit. TĂ€nk vad fantastiskt mycket information som vi kanske inte ens hör, just för att vi sitter inne pĂ„ ett inte helt optimalt slutsteg. Sen Ă€r det i och för sig inte sĂ€kert att alla vill sĂ€rskĂ„da inspelningen med klinisk millimeterprecition... HĂ„ll tillgodo! Slutsteg: Meridian 557 Stereo 2x200W Inter-M R500+ Stereo 2x170W 2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W 2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W (Modifierade) Integrerad förstĂ€rkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W Musik: LĂ„t: Jenny Wren Album: Chaos And Creation In The Backyard Artist: Paul McCartney LĂ„t: Lill-Ossian Album: So Very Mats Artist: Mats Ăberg Trio LĂ„t: Ravel: Daphnis Et ChloĂ« - Part 1: Introduction Album: Ravel: Bolero, Daphis Et ChloĂ«, Alborada Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus LĂ„t: Ravel: Daphnis Et ChloĂ« - Part 1: ModĂ©rĂ© Album: Ravel: Bolero, Daphis Et ChloĂ«, Alborada Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus LĂ„t: Don't Stop 'Til You Get Enough Album: Off The Wall Artist: Michael Jackson LĂ„t: Unison Album: Vespertine Artist: Björk Upprinnelsen till detta test Ă€r att jag för ett par Ă„r sedan tog hem mina tvĂ„ Inter-M R500+ frĂ„n min inspelningsstudio för att jĂ€mföra dem mot mitt Meridian 557 stereoslutsteg som jag har i anlĂ€ggningen hemma. Jag kommer ihĂ„g att jag tyckte att det lĂ€t bĂ€ttre med de tvĂ„ bryggkopplade slutstegen som monoblock. Mina tvĂ„ Inter-M R500+ Ă„kte i alla fall tillbaka till studion, delvis för att jag inte ville sprĂ€cka min Meridianrigg, delvis för att de, hur löjligt det Ă€n lĂ„ter, enligt min smak Ă€r fruktansvĂ€rt fula. Lyssningspanel: Har tvĂ„ yrkesmusiker med mig i lyssningssoffan. En saxofonist och en pianist. Elin Larsson och Adam Forkelid. SjĂ€lv Ă€r jag slagverkare till yrket. SĂ„ sex st erfarna öron ska komma fram till det ultimata ljudet idag. TEST Del 1: HĂ€r skall avgöras vilken Inter-M set up som spelar bĂ€st. Inter-M spelade bra back then, men kan de bli bĂ€ttre? Har lĂ„nat hem tvĂ„ modifierade Inter-M R500+ av Intelligent Sound i KungsĂ€ngen/Stockholm. Har inte full koll pĂ„ vad de gjort med dem, men jag vet att de Ă€r dĂ€mpade med smĂ„ gummigrejer hĂ€r och var. Ström, signal och högtalarkabel Ă€r fastlödda direkt pĂ„ korten, bridge mode knappen Ă€r borta. Eventuellt Ă€r mer gjort med dem, t.ex. utbytt internkablage. Jag kör med samma typ av signal- och högtalarkabel i alla kombinationer. Högtalare: Magnepan MG 1.6 Det hĂ€r Ă€r min referens-set-up, som jag spelat pĂ„ ett antal Ă„r: CD: Meridian 507 FörförstĂ€rkare: Meridian 507 Slutsteg: Meridian 557 Nu kör vi! CD: Meridian 507 FörförstĂ€rkare: Meridian 507 Slutsteg: Inter-M R500+ Stereo 2x170W Ok, det hĂ€r lĂ„ter faktiskt bĂ€tttre Ă€n Meridiansteget. Lite lustigt att ett slutsteg för dryga 5000kr lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n ett med nypris 24000kr. Sammanfattningsvis lĂ„ter det lite klarare, man kan sĂ€ga att man har stĂ€dat bort lite damm mellan tonerna i musiken. Det lĂ„ter klarare, renare och lite mer utkristalliserat Ă€n med Meridian 557. En smula tystare bakgrund. Mer svĂ€rta i fonden. CD: Meridian 507 FörförstĂ€rkare: Meridian 507 Slutsteg: 2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W Herre jösses! Allt som förbĂ€ttrades vid bytet frĂ„n Meridian 557 till Inter-M R500+ blir det nu vĂ€ldigt mycket mer av. Mer av det goda. Det Ă€r en vĂ€ldigt stor skillnad pĂ„ ett och tvĂ„ Inter-M. 2st i bridge mode ger ett vansinnigt lyft till musiken. CD: Meridian 507 FörförstĂ€rkare: Meridian 507 Slutsteg: 2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W (Modifierade) Till en början gillar vi inte de modifierade stegen alls. Favorit Ă€r tvĂ„ st omodifierade Inter-M i bridge mode. Vi lyssnar vidare runt runt pĂ„ de tre olika Inter-M-alternativen och kommer till en annan insikt. Ska strax förklara varför. De modifierade stegen Ă€r faktiskt överlĂ€gsna. Det största "steget" (ha ha) sker nĂ€r vi gĂ„r över frĂ„n ett steg i stereo mode till tvĂ„ i bridge mode, nĂ€sta steg upp till de modifierade stegen Ă€r inte lika stort, men nĂ€r kvĂ€llen Ă€r över har vi insett att det inte finns nĂ„gon Ă„tervĂ€ndo Ă€r Ă€ven det steget Ă€r taget. Med nĂ„gra fĂ„ undantag. Nedan kommer en mer utförlig beskrivning av vad som hĂ€nder pĂ„ olika lĂ„tar: Jag rĂ€knar nu bort första alternativet och koncentrerar mig pĂ„ Inter-M i original i bridge mode samt Modifierade Inter-M i bridge mode. LĂ„t: Jenny Wren Album: Chaos And Creation In The Backyard Artist: Paul McCartney Genom lyssnade via mitt Meridian 557 har jag inte förstĂ„tt hur den hĂ€r lĂ„ten faktiskt Ă€r mastrad. Det hĂ€r har verkligen varit en favoritlĂ„t genom Ă„ren, jag har hört den sĂ€kert 100 gĂ„nger. Har haft den som en av mina "bĂ€sta ljud lĂ„tar". Genom de modifierade Inter-M stegen hör jag att toppen Ă€r vĂ€ldigt hissad. Allt glitter Ă€r liksom framlyft alldeles för mycket. Det ligger en massa kompression pĂ„ gitarrerna och sĂ„ngen. LĂ„ten Ă€r alldeles för tillspetsad i mastringen, eller till och med i mixen. Uppenbarligen behöves detta för att fĂ„ musiken att trĂ€nga ut ut mitt Meridian 557. I de moddande Inter-M stegen finns inga hinder, de spelar allt som finns pĂ„ skivan, AVSLĂJADE! De hĂ€r stegen tar fram ALLT. Plötsligt lĂ„ter inte skivan bra lĂ€ngre. HĂ€r lĂ„ter Inter-M i original bĂ€st. Vi tĂ€nkte att vi inte gillade de modifierade, men insĂ„g snart att det var inspelningen det var fel pĂ„. Golvpukan som kommer in efter ett tag hörs vĂ€ldigt mycket bĂ€ttre med de modifierade stegen. Den kommer liksom inte ut ur högtalarna med de omodifierade stegen. LĂ„t: Lill-Ossian Album: So Very Mats Artist: Mats Ăberg Trio Adam kĂ€nde till vilken studio den hĂ€r skivan Ă€r inspelad i och till och med vilken flygel Mats Ăberg spelar pĂ„. Adam Ă€r sjĂ€lv inte alls förtjust i varken modellen eller just det exemplaret. Jag kan sjĂ€lv inte bedöma olika flyglar, men Adam menade att med Inter-M i original sĂ„ slipper han höra mer av det han inte gillar. SĂ„ dĂ€rför gillade han Inter-M i original pĂ„ den hĂ€r lĂ„ten. Med de modifierade sĂ„ gick det inte att gömma sig för nĂ„gonting. LĂ„t: Ravel: Daphnis Et ChloĂ« - Part 1: Introduction Album: Ravel: Bolero, Daphis Et ChloĂ«, Alborada Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus LĂ„t: Ravel: Daphnis Et ChloĂ« - Part 1: ModĂ©rĂ© Album: Ravel: Bolero, Daphis Et ChloĂ«, Alborada Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus Nu snackar vi bra inspelning. OcksĂ„ med en extrem dynamik. I de flesta ljudanlĂ€ggningarna hörs de första 30 sekunderna inte alls. Det Ă€r sĂ„ sjukt tyst spelat, under 3-4min stiger dynamiken till extrem nivĂ„. SĂ€kert över 100pers i orkestern. Ett fantastiskt stycke. De modifierade Inter-M stegen lyfter fram kören lĂ„ngt innan vi ens kunde höra den med Inter-M i original. Det blir ett helt nytt musikstycke med de modifierade stegen. Och det Ă€r alltsĂ„ inte en generell dB nivĂ„ jag pratar om. Den hĂ€r musiken innehĂ„ller sĂ„ otroligt mycket detaljer. Visst, det Ă€r fortfarande 16bit/44,1kHz pĂ„ en CD, men den hĂ€r musiken har en sĂ„n sanslös upplösning. Nu förstĂ„r jag vad modifieringen gör med stegen. LĂ„t: Don't Stop 'Til You Get Enough Album: Off The Wall Artist: Michael Jackson HĂ€r Ă€r det lika tydligt. Instrument som man knappt hört ser nu dagens ljus genom de modifierade stegen. Speciellt fĂ„r hela percussionpaketet en helt annan karaktĂ€r. Klart, brilliant och tydligt med massa luft mellan instrumenten. LĂ„t: Unison Album: Vespertine Artist: Björk HĂ€r har vi en av Elins absoluta favoritlĂ„tar. Hon sĂ€ger att med Inter-M stegen i original sĂ„ drabbade lĂ„ten henne inte. Men med de modifierade stegen sĂ„ blev hon helt omsluten av musiken. Det fanns ingen som helst möjlighet att inte totalt översköljas av den. Jag hĂ„ller med. Den totala nĂ€rvaro som de modifierade stegen gav till musiken var förbluffande. Det hĂ€r en verkligen en underbar inspelning. VĂ€ldigt fint producerad ocksĂ„. MĂ€ngder av detaljer i en perfekt avvĂ€gd balans. De modifierade stegen lyfter fram verkligen alla detaljer i exakt den blend som det med största sannorlikhet Ă€r tĂ€nkt. Nu finns ingen Ă„tervĂ€ndo lĂ€ngre. Har man hört den hĂ€r musiken sĂ„ hĂ€r sĂ„ bara mĂ„ste man helt enkelt fortsĂ€tta med det. Slutsats TEST Del 1: Jag hade verkligen ingen aning om att det skulle vara en sĂ„n hĂ€r otrolig skillnad pĂ„ olika slutsteg. Jag Ă€r ocksĂ„ mĂ€kta impad av modifieringen mĂ„ste jag sĂ€ga. Mina elektriska kunskaper Ă€r verkligen minimala. Jag kan verkligen ingenting om sĂ„nt. Jag kan som sagt inte förklara vad som skett med dem, men jag, och mina lyssningskollegor kan verkligen höra. Jag Ă€r övertygad om att de hĂ€r stegen utklassar vÀÀÀldigt dyra saker. Men en dĂ„lig inspelning avslöjas tyvĂ€rr. Det Ă€r vĂ€l det enda minus jag kan komma pĂ„. Ett annat minus Ă€r att Inter-M stegen fortfarande Ă€r vldigt fula. Men det bryr jag mig inte om lĂ€ngre. TEST Del 2a: CD: Meridian 507 Integrerad förstĂ€rkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W I denna del av testet jĂ€mförs dels slutsteget Bladelius Tyr II Novitas (Topprankad i HiFi&Musik Maj 2011) mot alla tre Inter-M varianter, och som bonus "TEST Del 2b" Ă€ven Bladelius Tyr II Novitas DA-omvandlare (HĂ€mtad frĂ„n CD-spelaren Bladelius Freja III) mot DA-omvandlaren i CD-spelaren Meridian 507 (Topptestad i HiFi&Musik April 2003) Upp till bevis. Ăntligen!!! Jag lĂ€ste topprecensionen av Bladelius Tyr II Novitas i HiFi&Musik majnummer mĂ„nga gĂ„nger om. Den fick högsta betyg pĂ„ allt. 10, 10, 10 ,10! Svensktillverkad produkt dessutom. Jag tog hem ett exemplar pĂ„ öppet köp frĂ„n Reference Audio i Stockholm. HĂ€r hade vi förstĂ€rkaren som skulle byta ut hela min anlĂ€ggning. Till och med en bra RIAA hade denna multimaskin. Min idĂ© var att sĂ€lja allt utom vinylspelaren, koppla in den i Bladelius fina RIAA och köra CD-skivorna i min MacBook Pro och spela genom USB-kabel till Bladelius D/A-omvandlare. Inte en enda traditionell signalkabel skulle behövas. Men. Vilket totalt magplask. VĂ€ldigt vĂ€ldigt trĂ„kigt. Jag hoppas verkligen att den hĂ€r förstĂ€rkaren och samtliga andra förstĂ€rkare i testet i majnumret av HiFi&Musik spelar i en helt annan division. Annars har jag fullstĂ€dndigt tappat förtroendet för allt vad denna tidning har att skriva framöver. Jag lĂ€t enligt instruktion Bladelius Tyr II Novitas stĂ„ inkopplad i inte en timme som var sagt, utan för att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan ca tre timmar innan anvĂ€ndning. LĂ„t: Jenny Wren Album: Chaos And Creation In The Backyard Artist: Paul McCartney Ludd ludd ludd. Den överdrivna briljans som blev aldeles för pĂ„taglig med de modifierade stegen Ă€r fullstĂ€ndigt bortblĂ„st. Den hĂ€r nedgraderingen Ă€r skrattretande. Pinsam, jag saknar ord. Fast Ă„ andra sidan, som bakgrundsmusikl lĂ„ter det inte alls illla. Men nĂ„gon ljudupplevelse tror jag inte vi kommer kunna tala om med detta steg. LĂ„t: Lill-Ossian Album: So Very Mats Artist: Mats Ăberg Trio Den ej tillfredstĂ€llande flygeln Ă€r ett minne blott. Visserligen till den hĂ€r inspelningens fördel. Det lĂ„ter mjukt och instrumenten limmar ihop bra. Men allt lĂ„ter nu som bakgrundsmusik med resultat att man slutar lyssna. LĂ„t: Ravel: Daphnis Et ChloĂ« - Part 1: Introduction Album: Ravel: Bolero, Daphis Et ChloĂ«, Alborada Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus LĂ„t: Ravel: Daphnis Et ChloĂ« - Part 1: ModĂ©rĂ© Album: Ravel: Bolero, Daphis Et ChloĂ«, Alborada Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus Den Ă€r ingen mening att lyssna pĂ„ den hĂ€r musiken med den hĂ€r förstĂ€rkaren. LĂ„t: Don't Stop 'Til You Get Enough Album: Off The Wall Artist: Michael Jackson Enligt Reference Audio ska den hĂ€r förstĂ€rkaren inte ha nĂ„gra som helst problem att driva ett par Magnepan MG 1.6. Det kanske den inte har heller, Ă€ndĂ„ lĂ„ter det verkligen som Tyr II Novitas inte orkar över huvud taget. Var Ă€r punchen? Var Ă€r svĂ€nget? Var Ă€r dynamiken? Slagverken lĂ„ter som helt andra instrument, man kan höra rytmerna men inte höra klangen i de olika slagverksinstrumeneten. Dynamiken Ă€r ocksĂ„ borta. Luften mellan instrumenten likasĂ„. Det blir en enda sĂ„s av allt. LĂ„t: Unison Album: Vespertine Artist: Björk Visst visst, det "lĂ„ter bra". Men nĂ„gon musikupplevelse kan man inte tala om. Slutsats TEST Del 2a: Den hĂ€r förstĂ€rkaren lĂ„ter som den ser ut. En vĂ€ldigt snygg polerad perfekt yta. En möbel som man gĂ€rna vill ha framme. Den Ă€r snygg. Slick. Men hur Ă€r det innanför en perfekt yta? Finns dĂ€r nĂ„got innehĂ„ll? Vi var vĂ€ldigt överens alla tre. I det hĂ€r fallet gör det inte det. I alla fall inget intressant innehĂ„ll. Vill man ha en snygg pryl som fĂ„r allt att "lĂ„ta bra" sĂ„ Ă€r det hĂ€r förstĂ€rkaren som man ska köpa. Mjukt, luddigt, behagligt. Har du middag eller mingel hemma och slĂ„r pĂ„ stereon sĂ„ kommer musiken du spelar inte irritera nĂ„gon, alla kanter Ă€r borta, all dynamik, allt liv. Kvar Ă€r nĂ„got som faktiskt alla gillar. Och dĂ„ menar jag vanligt folk, mĂ€nniskor som inte Ă€r det minsta intresserade av att fĂ„ en ljudupplevelse. MĂ€nniskor som bara vill att det ska "lĂ„ta bra" d.v.s inte störa, inte sticka ut. Musikintresserade mĂ€nniskor som har ett liveband som spelar mingelmusik pĂ„ sin fest, hellre Ă€n bjuder sina gĂ€ster pĂ„ en konsert dĂ€r man verkligen lyssnar pĂ„ musiken och bryr sig. Ha ha. LĂ€ste just igenom vad jag skrivit om "andra mĂ€nniskor". Ta det med en nypa salt. Men vad som kvarstĂ„r Ă€r att den hĂ€r förstĂ€rkaren verkligen inte lĂ„ter bra varken i mina eller mina medlyssnares öron. Slutsats TEST Del 1 och 2a: Jag kommer att köpa de modifierade Inter-M slutstegen. Jag frĂ„gar mig sjĂ€lv varför inte butikerna i stan sĂ€ljer Inter-M stegen. Jag vet bara att de gĂ„r att köpa pĂ„ www.svalander.se av www.intelligentsound.se Men jag listar ut svaret pĂ„ frĂ„gan ganska snabbt. Det skule stjĂ€lpa marknaden. Punkt slut. Och hur stĂ„r sig egentligen Bladelius mot övriga produkter? Jag vill verkligen ocksĂ„ att vĂ„ra inhemska produkter ska stĂ„ sig bra. Vid nĂ€rmare eftertanke, Ă€r inte Bladelius lite vĂ€l representerade i tidningen HiFi&Musik? KĂ€nner att nĂ„got Ă€r lite uppenbart att man hyllar sina egna... TEST Del 2b: USB: MacBook Pro Integrerad förstĂ€rkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W CD: Meridian 507 Integrerad förstĂ€rkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W Nu ska vi se vad som hĂ€nt pĂ„ Ă„tta Ă„r: DA-omvandlaren i Bladelius Tyr II Novitas frĂ„n CD-spelaren Bladelius Freja III (Topprankad i HiFi&Musik Maj 2011) vs. DA-omvandlaren i CD-spelaren Meridian 507 (Topptestad i HiFi&Musik April 2003) Ok. Man hör vad som gĂ€ller direkt. Klarare, öppnare, tydligare, renare upplösning. Inte sĂ„ extrem skillnad som pĂ„ stegen, men Ă€ndĂ„ verkligen hörbar.Jag blev faktiskt lite besviken igen. Jag ville sĂ„ gĂ€rna byta ut min Meridian 507. Mest för jag haft den lĂ€nge och att det hade varit roligt med nĂ„got nytt. Men den lĂ„ter uppenbarligen fortfarande bra. Slutsats TEST Del 2b: Jag behĂ„ller mina grejer. Summering Japp det var allt. Hoppas fler Ă€n jag, Elin och Adam kan glĂ€djas Ă„t detta. Bifogar lite text ur recensionen av Meridian 507 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 29 juni 2011 AnmÀl Dela Postat 29 juni 2011 hur kalibrerade ni ljudnivÄn? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 29 juni 2011 AnmÀl Dela Postat 29 juni 2011 Du har inte lÀst Bob Katz bok om mastering va? NÀr man mastrar bör man anvÀnda principen att det ska "lÄta sÄ bra som möjligt för sÄ mÄnga som möjligt". Den som utför masteringen gör det med de typer av stereoanlÀggningar som Àr vanligast i Ätanke. Den som har mastrat ex.vis Paul McCartneys skiva Àr nog mycket vÀl medveten om att det inte kommer att lÄta helt okej i en high-end anlÀggning, men eftersom majoriteten av dem som kommer att lyssna inte har en sÄn anlÀggning kan man tyvÀrr inte tÀnka pÄ det. För jag tror vÀl inte att du tycker att det ska lÄta sÀmre för alla som inte har "top of the line"-utrustning? Oavsett vad man tycker om det Àr det inte dem som Àr vanligast ute i stugorna. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 29 juni 2011 AnmĂ€l Dela Postat 29 juni 2011 đ wow det frodas verkligen konstiga inlĂ€gg idag 2 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Bunkert Postat 29 juni 2011 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 29 juni 2011 hur kalibrerade ni ljudnivÄn? Vi lyssnade igenom alla kombinationer och kom tillsammans fram till hur volymen skulle justeras för respektive slutsteg för ljudnivÄn skulle samma. Vi hade ingen decibelmÀtare. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Bunkert Postat 29 juni 2011 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 29 juni 2011 Du har inte lÀst Bob Katz bok om mastering va? NÀr man mastrar bör man anvÀnda principen att det ska "lÄta sÄ bra som möjligt för sÄ mÄnga som möjligt". Den som utför masteringen gör det med de typer av stereoanlÀggningar som Àr vanligast i Ätanke. Den som har mastrat ex.vis Paul McCartneys skiva Àr nog mycket vÀl medveten om att det inte kommer att lÄta helt okej i en high-end anlÀggning, men eftersom majoriteten av dem som kommer att lyssna inte har en sÄn anlÀggning kan man tyvÀrr inte tÀnka pÄ det. För jag tror vÀl inte att du tycker att det ska lÄta sÀmre för alla som inte har "top of the line"-utrustning? Oavsett vad man tycker om det Àr det inte dem som Àr vanligast ute i stugorna. Klart att man vill kunna mixa och mastra Àven för bil, ipod etc. Man vill vÀl kunna producera ljud bÄde för slott och koja! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 29 juni 2011 AnmĂ€l Dela Postat 29 juni 2011 Vill flika in att det Ă€r svĂ„rt att ta hĂ€nsyn till specifika lyssningssituationer nĂ€r man mastrar. Vill man lĂ„ta bra i slott och koja mĂ„ste man bĂ€dda för det tidigare Ă€n sĂ„. En djup bas kommer inte fram i mobilen, inte heller extrem stereobreddning. DĂ€remot bör man ta hĂ€nsyn till det media materialet ska göras tillgĂ€ngligt pĂ„. Ăr det mp3, vinyl eller kanske DVD? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 juni 2011 AnmÀl Dela Postat 29 juni 2011 Vi lyssnade igenom alla kombinationer och kom tillsammans fram till hur volymen skulle justeras för respektive slutsteg för ljudnivÄn skulle samma. Vi hade ingen decibelmÀtare. Att göra rÀttvisande testlyssningar Àr inte lÀtt - och utan mÀtning av ljudnivÄn sÄ blir det dessvÀrre omöjligt att lita pÄ sina öron. Problemet Àr att örat Àr vÀldigt lÀttlurat. Det rÀcker med 0.5dB eller rentav mindre skillnad mellan tvÄ testobjekt för att man omedvetet uppfattar det starkare som "bÀttre" - och det Àr vÀldigt svÄrt Àven för nÄgon med mycket trÀnade öron att avgöra vilket som verkligen Àr rÀtt bedömning. DÀrför behöver man alltid mÀta med dB-mÀtare för att verifiera att det verkligen Àr precis samma nivÄ. Om det dessutom tar mer Àn nÄgra fÄ sekunder att vÀxla mellan olika uppsÀttningar, sÄ har det korta hörselminnet försvunnit och man kan inte lita pÄ sina omdömen alls, utan ett jÀmförande test mÄste utföras med A/B-switch om man ska kunna rÀkna med att göra en rÀttvis bedömning av eventuella skillnader. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 29 juni 2011 AnmÀl Dela Postat 29 juni 2011 Om du bor i lgh, vad sÀger grannarna om det hela ? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 29 juni 2011 AnmÀl Dela Postat 29 juni 2011 Jag tycker att detta Àr intressant och ett jÀttebra initiativ frÄn Bunkert & Co. Jag skulle nog ha gjort testet pÄ samma sÀtt sjÀlv eftersom upplevd lyssningsnivÄ Àr det som borde vara referens. NÄgot som tyvÀrr inte gÄr att mÀta med nÄgot instrument. Viss felvisning fÄr man nog alltid rÀkna med dÄ det Àr musik och levande mÀnniskor inblandade i testet. HÀlsningar / Björn Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 29 juni 2011 AnmĂ€l Dela Postat 29 juni 2011 eftersom upplevd lyssningsnivĂ„ Ă€r det som borde vara referens. NĂ„got som tyvĂ€rr inte gĂ„r att mĂ€ta med nĂ„got instrument. Viss felvisning fĂ„r man nog alltid rĂ€kna med dĂ„ det Ă€r musik och levande mĂ€nniskor inblandade i testet. đ tomtarnas vaktparad? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 29 juni 2011 AnmĂ€l Dela Postat 29 juni 2011 đ tomtarnas vaktparad? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.