Jump to content
Annons

Slutsteg


Bunkert

Recommended Posts

Dokumenterade egentligen detta test av slutsteg till ett HiFiforum, men tÀnkte att det kunde passa hÀr ocksÄ. SÄ jag kopierar in lyssningsreportaget hit. TÀnk vad fantastiskt mycket information som vi kanske inte ens hör, just för att vi sitter inne pÄ ett inte helt optimalt slutsteg.

Sen Àr det i och för sig inte sÀkert att alla vill sÀrskÄda inspelningen med klinisk millimeterprecition...

HĂ„ll tillgodo!

IMG_1154.jpg

Slutsteg:

Meridian 557 Stereo 2x200W

Inter-M R500+ Stereo 2x170W

2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W

2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W (Modifierade)

Integrerad förstÀrkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

Musik:

LĂ„t: Jenny Wren

Album: Chaos And Creation In The Backyard

Artist: Paul McCartney

LĂ„t: Lill-Ossian

Album: So Very Mats

Artist: Mats Öberg Trio

LÄt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Introduction

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

LÄt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Modéré

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

LĂ„t: Don't Stop 'Til You Get Enough

Album: Off The Wall

Artist: Michael Jackson

LĂ„t: Unison

Album: Vespertine

Artist: Björk

Upprinnelsen

till detta test Àr att jag för ett par Är sedan tog hem mina tvÄ Inter-M R500+ frÄn min inspelningsstudio för att jÀmföra dem mot mitt Meridian 557 stereoslutsteg som jag har i anlÀggningen hemma.

Jag kommer ihÄg att jag tyckte att det lÀt bÀttre med de tvÄ bryggkopplade slutstegen som monoblock.

Mina tvÄ Inter-M R500+ Äkte i alla fall tillbaka till studion, delvis för att jag inte ville sprÀcka min Meridianrigg,

delvis för att de, hur löjligt det Àn lÄter, enligt min smak Àr fruktansvÀrt fula.

Lyssningspanel:

Har tvÄ yrkesmusiker med mig i lyssningssoffan. En saxofonist och en pianist. Elin Larsson och Adam Forkelid.

SjÀlv Àr jag slagverkare till yrket. SÄ sex st erfarna öron ska komma fram till det ultimata ljudet idag.

TEST Del 1:

HÀr skall avgöras vilken Inter-M set up som spelar bÀst.

Inter-M spelade bra back then, men kan de bli bÀttre?

Har lÄnat hem tvÄ modifierade Inter-M R500+ av Intelligent Sound i KungsÀngen/Stockholm.

Har inte full koll pÄ vad de gjort med dem, men jag vet att de Àr dÀmpade med smÄ gummigrejer

hÀr och var. Ström, signal och högtalarkabel Àr fastlödda direkt pÄ korten, bridge mode knappen Àr borta.

Eventuellt Àr mer gjort med dem, t.ex. utbytt internkablage.

Jag kör med samma typ av signal- och högtalarkabel i alla kombinationer.

Högtalare: Magnepan MG 1.6

Det hÀr Àr min referens-set-up, som jag spelat pÄ ett antal Är:

CD: Meridian 507

FörförstÀrkare: Meridian 507

Slutsteg: Meridian 557

Nu kör vi!

CD: Meridian 507

FörförstÀrkare: Meridian 507

Slutsteg: Inter-M R500+ Stereo 2x170W

Ok, det hÀr lÄter faktiskt bÀtttre Àn Meridiansteget. Lite lustigt att ett slutsteg för dryga 5000kr lÄter

bÀttre Àn ett med nypris 24000kr. Sammanfattningsvis lÄter det lite klarare, man kan sÀga att man har

stÀdat bort lite damm mellan tonerna i musiken. Det lÄter klarare, renare och lite mer utkristalliserat Àn

med Meridian 557. En smula tystare bakgrund. Mer svÀrta i fonden.

CD: Meridian 507

FörförstÀrkare: Meridian 507

Slutsteg: 2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W

Herre jösses!

Allt som förbÀttrades vid bytet frÄn Meridian 557 till Inter-M R500+ blir det nu vÀldigt mycket mer av.

Mer av det goda. Det Àr en vÀldigt stor skillnad pÄ ett och tvÄ Inter-M. 2st i bridge mode ger ett vansinnigt lyft

till musiken.

CD: Meridian 507

FörförstÀrkare: Meridian 507

Slutsteg: 2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W (Modifierade)

Till en början gillar vi inte de modifierade stegen alls. Favorit Àr tvÄ st omodifierade Inter-M i bridge mode.

Vi lyssnar vidare runt runt pÄ de tre olika Inter-M-alternativen och kommer till en annan insikt. Ska strax

förklara varför.

De modifierade stegen Àr faktiskt överlÀgsna. Det största "steget" (ha ha) sker nÀr vi gÄr över frÄn ett steg i stereo

mode till tvÄ i bridge mode, nÀsta steg upp till de modifierade stegen Àr inte lika stort, men nÀr kvÀllen Àr över har

vi insett att det inte finns nÄgon ÄtervÀndo Àr Àven det steget Àr taget. Med nÄgra fÄ undantag.

Nedan kommer en mer utförlig beskrivning av vad som hÀnder pÄ olika lÄtar:

Jag rÀknar nu bort första alternativet och koncentrerar mig pÄ Inter-M i original i bridge mode samt Modifierade Inter-M i bridge mode.

LĂ„t: Jenny Wren

Album: Chaos And Creation In The Backyard

Artist: Paul McCartney

Genom lyssnade via mitt Meridian 557 har jag inte förstÄtt hur den hÀr lÄten faktiskt Àr mastrad.

Det hÀr har verkligen varit en favoritlÄt genom Ären, jag har hört den sÀkert 100 gÄnger.

Har haft den som en av mina "bÀsta ljud lÄtar".

Genom de modifierade Inter-M stegen hör jag att toppen Àr vÀldigt hissad. Allt glitter Àr liksom framlyft alldeles för mycket.

Det ligger en massa kompression pÄ gitarrerna och sÄngen. LÄten Àr alldeles för tillspetsad i mastringen, eller till och med i mixen.

Uppenbarligen behöves detta för att fÄ musiken att trÀnga ut ut mitt Meridian 557. I de moddande Inter-M stegen finns inga hinder,

de spelar allt som finns pĂ„ skivan, AVSLÖJADE! De hĂ€r stegen tar fram ALLT. Plötsligt lĂ„ter inte skivan bra lĂ€ngre.

HÀr lÄter Inter-M i original bÀst. Vi tÀnkte att vi inte gillade de modifierade, men insÄg snart att det var inspelningen det var fel pÄ.

Golvpukan som kommer in efter ett tag hörs vÀldigt mycket bÀttre med de modifierade stegen. Den kommer liksom inte ut ur högtalarna

med de omodifierade stegen.

LĂ„t: Lill-Ossian

Album: So Very Mats

Artist: Mats Öberg Trio

Adam kĂ€nde till vilken studio den hĂ€r skivan Ă€r inspelad i och till och med vilken flygel Mats Öberg spelar pĂ„. Adam Ă€r sjĂ€lv

inte alls förtjust i varken modellen eller just det exemplaret. Jag kan sjÀlv inte bedöma olika flyglar, men Adam menade att

med Inter-M i original sÄ slipper han höra mer av det han inte gillar. SÄ dÀrför gillade han Inter-M i original pÄ den hÀr lÄten.

Med de modifierade sÄ gick det inte att gömma sig för nÄgonting.

LÄt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Introduction

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

LÄt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Modéré

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Nu snackar vi bra inspelning. OcksÄ med en extrem dynamik. I de flesta ljudanlÀggningarna hörs de första 30 sekunderna inte alls.

Det Àr sÄ sjukt tyst spelat, under 3-4min stiger dynamiken till extrem nivÄ. SÀkert över 100pers i orkestern. Ett fantastiskt stycke.

De modifierade Inter-M stegen lyfter fram kören lÄngt innan vi ens kunde höra den med Inter-M i original. Det blir ett helt nytt musikstycke

med de modifierade stegen. Och det Àr alltsÄ inte en generell dB nivÄ jag pratar om. Den hÀr musiken innehÄller sÄ otroligt mycket detaljer. Visst,

det Àr fortfarande 16bit/44,1kHz pÄ en CD, men den hÀr musiken har en sÄn sanslös upplösning. Nu förstÄr jag vad modifieringen gör med stegen.

LĂ„t: Don't Stop 'Til You Get Enough

Album: Off The Wall

Artist: Michael Jackson

HÀr Àr det lika tydligt. Instrument som man knappt hört ser nu dagens ljus genom de modifierade stegen. Speciellt fÄr hela percussionpaketet en

helt annan karaktÀr. Klart, brilliant och tydligt med massa luft mellan instrumenten.

LĂ„t: Unison

Album: Vespertine

Artist: Björk

HÀr har vi en av Elins absoluta favoritlÄtar. Hon sÀger att med Inter-M stegen i original sÄ drabbade lÄten henne inte. Men med de modifierade stegen

sÄ blev hon helt omsluten av musiken. Det fanns ingen som helst möjlighet att inte totalt översköljas av den. Jag hÄller med. Den totala nÀrvaro som

de modifierade stegen gav till musiken var förbluffande. Det hÀr en verkligen en underbar inspelning. VÀldigt fint producerad ocksÄ. MÀngder av

detaljer i en perfekt avvÀgd balans. De modifierade stegen lyfter fram verkligen alla detaljer i exakt den blend som det med största sannorlikhet Àr tÀnkt.

Nu finns ingen ÄtervÀndo lÀngre. Har man hört den hÀr musiken sÄ hÀr sÄ bara mÄste man helt enkelt fortsÀtta med det.

Slutsats TEST Del 1:

Jag hade verkligen ingen aning om att det skulle vara en sÄn hÀr otrolig skillnad pÄ olika slutsteg. Jag Àr ocksÄ mÀkta impad av modifieringen mÄste jag sÀga.

Mina elektriska kunskaper Àr verkligen minimala. Jag kan verkligen ingenting om sÄnt. Jag kan som sagt inte förklara vad som skett med dem, men jag, och mina

lyssningskollegor kan verkligen höra. Jag Àr övertygad om att de hÀr stegen utklassar vÀÀÀldigt dyra saker.

Men en dÄlig inspelning avslöjas tyvÀrr. Det Àr vÀl det enda minus jag kan komma pÄ. Ett annat minus Àr att Inter-M stegen fortfarande Àr vldigt fula. Men det

bryr jag mig inte om lÀngre.

TEST Del 2a:

CD: Meridian 507

Integrerad förstÀrkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

I denna del av testet jÀmförs dels slutsteget Bladelius Tyr II Novitas (Topprankad i HiFi&Musik Maj 2011)

mot alla tre Inter-M varianter, och som bonus "TEST Del 2b" Àven Bladelius Tyr II Novitas DA-omvandlare (HÀmtad frÄn CD-spelaren

Bladelius Freja III) mot DA-omvandlaren i CD-spelaren Meridian 507 (Topptestad i HiFi&Musik April 2003)

Upp till bevis. Äntligen!!! Jag lĂ€ste topprecensionen av Bladelius Tyr II Novitas i HiFi&Musik majnummer mĂ„nga gĂ„nger om. Den fick högsta betyg

pÄ allt. 10, 10, 10 ,10! Svensktillverkad produkt dessutom. Jag tog hem ett exemplar pÄ öppet köp frÄn Reference Audio i Stockholm. HÀr hade vi

förstÀrkaren som skulle byta ut hela min anlÀggning. Till och med en bra RIAA hade denna multimaskin. Min idé var att sÀlja allt utom vinylspelaren,

koppla in den i Bladelius fina RIAA och köra CD-skivorna i min MacBook Pro och spela genom USB-kabel till Bladelius D/A-omvandlare.

Inte en enda traditionell signalkabel skulle behövas.

Men.

Vilket totalt magplask.

VÀldigt vÀldigt trÄkigt. Jag hoppas verkligen att den hÀr förstÀrkaren och samtliga andra förstÀrkare i testet i majnumret av HiFi&Musik spelar i en helt

annan division. Annars har jag fullstÀdndigt tappat förtroendet för allt vad denna tidning har att skriva framöver. Jag lÀt enligt instruktion Bladelius Tyr

II Novitas stÄ inkopplad i inte en timme som var sagt, utan för att vara pÄ den sÀkra sidan ca tre timmar innan anvÀndning.

LĂ„t: Jenny Wren

Album: Chaos And Creation In The Backyard

Artist: Paul McCartney

Ludd ludd ludd. Den överdrivna briljans som blev aldeles för pÄtaglig med de modifierade stegen Àr fullstÀndigt bortblÄst. Den hÀr nedgraderingen Àr

skrattretande. Pinsam, jag saknar ord. Fast Ä andra sidan, som bakgrundsmusikl lÄter det inte alls illla. Men nÄgon ljudupplevelse tror jag inte vi kommer

kunna tala om med detta steg.

LĂ„t: Lill-Ossian

Album: So Very Mats

Artist: Mats Öberg Trio

Den ej tillfredstÀllande flygeln Àr ett minne blott. Visserligen till den hÀr inspelningens fördel. Det lÄter mjukt och instrumenten limmar ihop bra.

Men allt lÄter nu som bakgrundsmusik med resultat att man slutar lyssna.

LÄt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Introduction

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

LÄt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Modéré

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Den Àr ingen mening att lyssna pÄ den hÀr musiken med den hÀr förstÀrkaren.

LĂ„t: Don't Stop 'Til You Get Enough

Album: Off The Wall

Artist: Michael Jackson

Enligt Reference Audio ska den hÀr förstÀrkaren inte ha nÄgra som helst problem att driva ett par Magnepan MG 1.6. Det kanske den inte har heller,

ÀndÄ lÄter det verkligen som Tyr II Novitas inte orkar över huvud taget. Var Àr punchen? Var Àr svÀnget? Var Àr dynamiken?

Slagverken lÄter som helt andra instrument, man kan höra rytmerna men inte höra klangen i de olika slagverksinstrumeneten. Dynamiken Àr ocksÄ

borta. Luften mellan instrumenten likasÄ. Det blir en enda sÄs av allt.

LĂ„t: Unison

Album: Vespertine

Artist: Björk

Visst visst, det "lÄter bra". Men nÄgon musikupplevelse kan man inte tala om.

Slutsats TEST Del 2a:

Den hÀr förstÀrkaren lÄter som den ser ut. En vÀldigt snygg polerad perfekt yta. En möbel som man gÀrna vill ha framme. Den Àr snygg. Slick.

Men hur Àr det innanför en perfekt yta? Finns dÀr nÄgot innehÄll? Vi var vÀldigt överens alla tre. I det hÀr fallet gör det inte det. I alla fall inget intressant innehÄll. Vill man ha en snygg pryl som fÄr allt att "lÄta bra" sÄ Àr det hÀr förstÀrkaren som man ska köpa. Mjukt, luddigt, behagligt.

Har du middag eller mingel hemma och slÄr pÄ stereon sÄ kommer musiken du spelar inte irritera nÄgon, alla kanter Àr borta, all dynamik, allt liv. Kvar Àr nÄgot som faktiskt alla gillar. Och dÄ menar jag vanligt folk, mÀnniskor som inte Àr det minsta intresserade av att fÄ en ljudupplevelse.

MÀnniskor som bara vill att det ska "lÄta bra" d.v.s inte störa, inte sticka ut. Musikintresserade mÀnniskor som har ett liveband som spelar mingelmusik pÄ sin fest, hellre Àn bjuder sina gÀster pÄ en konsert dÀr man verkligen lyssnar pÄ musiken och bryr sig.

Ha ha. LÀste just igenom vad jag skrivit om "andra mÀnniskor". Ta det med en nypa salt. Men vad som kvarstÄr Àr att den hÀr förstÀrkaren verkligen inte lÄter bra varken i mina eller mina medlyssnares öron.

Slutsats TEST Del 1 och 2a:

Jag kommer att köpa de modifierade Inter-M slutstegen. Jag frÄgar mig sjÀlv varför inte butikerna i stan sÀljer Inter-M stegen. Jag vet bara att de gÄr att

köpa pÄ www.svalander.se av www.intelligentsound.se Men jag listar ut svaret pÄ frÄgan ganska snabbt. Det skule stjÀlpa marknaden. Punkt slut.

Och hur stÄr sig egentligen Bladelius mot övriga produkter? Jag vill verkligen ocksÄ att vÄra inhemska produkter ska stÄ sig bra. Vid nÀrmare eftertanke, Àr inte Bladelius lite vÀl representerade i tidningen HiFi&Musik? KÀnner att nÄgot Àr lite uppenbart att man hyllar sina egna...

TEST Del 2b:

USB: MacBook Pro

Integrerad förstÀrkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

CD: Meridian 507

Integrerad förstÀrkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

Nu ska vi se vad som hÀnt pÄ Ätta Är:

DA-omvandlaren i Bladelius Tyr II Novitas frÄn CD-spelaren Bladelius Freja III (Topprankad i HiFi&Musik Maj 2011)

vs.

DA-omvandlaren i CD-spelaren Meridian 507 (Topptestad i HiFi&Musik April 2003)

Ok. Man hör vad som gÀller direkt. Klarare, öppnare, tydligare, renare upplösning. Inte sÄ extrem skillnad som pÄ stegen, men ÀndÄ verkligen hörbar.Jag blev faktiskt lite besviken igen. Jag ville sÄ gÀrna byta ut min Meridian 507. Mest för jag haft den lÀnge och att det hade varit roligt med nÄgot nytt.

Men den lÄter uppenbarligen fortfarande bra.

Slutsats TEST Del 2b:

Jag behÄller mina grejer.

Summering

Japp det var allt. Hoppas fler Àn jag, Elin och Adam kan glÀdjas Ät detta.

Bifogar lite text ur recensionen av Meridian 507

IMG_1102.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Du har inte lÀst Bob Katz bok om mastering va? NÀr man mastrar bör man anvÀnda principen att det ska "lÄta sÄ bra som möjligt för sÄ mÄnga som möjligt". Den som utför masteringen gör det med de typer av stereoanlÀggningar som Àr vanligast i Ätanke. Den som har mastrat ex.vis Paul McCartneys skiva Àr nog mycket vÀl medveten om att det inte kommer att lÄta helt okej i en high-end anlÀggning, men eftersom majoriteten av dem som kommer att lyssna inte har en sÄn anlÀggning kan man tyvÀrr inte tÀnka pÄ det.

För jag tror vÀl inte att du tycker att det ska lÄta sÀmre för alla som inte har "top of the line"-utrustning? Oavsett vad man tycker om det Àr det inte dem som Àr vanligast ute i stugorna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hur kalibrerade ni ljudnivÄn?

Vi lyssnade igenom alla kombinationer och kom tillsammans fram till hur volymen skulle justeras för respektive slutsteg för ljudnivÄn skulle samma. Vi hade ingen decibelmÀtare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du har inte lÀst Bob Katz bok om mastering va? NÀr man mastrar bör man anvÀnda principen att det ska "lÄta sÄ bra som möjligt för sÄ mÄnga som möjligt". Den som utför masteringen gör det med de typer av stereoanlÀggningar som Àr vanligast i Ätanke. Den som har mastrat ex.vis Paul McCartneys skiva Àr nog mycket vÀl medveten om att det inte kommer att lÄta helt okej i en high-end anlÀggning, men eftersom majoriteten av dem som kommer att lyssna inte har en sÄn anlÀggning kan man tyvÀrr inte tÀnka pÄ det.

För jag tror vÀl inte att du tycker att det ska lÄta sÀmre för alla som inte har "top of the line"-utrustning? Oavsett vad man tycker om det Àr det inte dem som Àr vanligast ute i stugorna.

Klart att man vill kunna mixa och mastra Àven för bil, ipod etc.

Man vill vÀl kunna producera ljud bÄde för slott och koja!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vill flika in att det Àr svÄrt att ta hÀnsyn till specifika lyssningssituationer nÀr man mastrar. Vill man lÄta bra i slott och koja mÄste man bÀdda för det tidigare Àn sÄ. En djup bas kommer inte fram i mobilen, inte heller extrem stereobreddning.

DĂ€remot bör man ta hĂ€nsyn till det media materialet ska göras tillgĂ€ngligt pĂ„. Är det mp3, vinyl eller kanske DVD?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vi lyssnade igenom alla kombinationer och kom tillsammans fram till hur volymen skulle justeras för respektive slutsteg för ljudnivÄn skulle samma. Vi hade ingen decibelmÀtare.

Att göra rÀttvisande testlyssningar Àr inte lÀtt - och utan mÀtning av ljudnivÄn sÄ blir det dessvÀrre omöjligt att lita pÄ sina öron. Problemet Àr att örat Àr vÀldigt lÀttlurat. Det rÀcker med 0.5dB eller rentav mindre skillnad mellan tvÄ testobjekt för att man omedvetet uppfattar det starkare som "bÀttre" - och det Àr vÀldigt svÄrt Àven för nÄgon med mycket trÀnade öron att avgöra vilket som verkligen Àr rÀtt bedömning. DÀrför behöver man alltid mÀta med dB-mÀtare för att verifiera att det verkligen Àr precis samma nivÄ.

Om det dessutom tar mer Àn nÄgra fÄ sekunder att vÀxla mellan olika uppsÀttningar, sÄ har det korta hörselminnet försvunnit och man kan inte lita pÄ sina omdömen alls, utan ett jÀmförande test mÄste utföras med A/B-switch om man ska kunna rÀkna med att göra en rÀttvis bedömning av eventuella skillnader.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker att detta Àr intressant och ett jÀttebra initiativ frÄn Bunkert & Co. Jag skulle nog ha gjort testet pÄ samma sÀtt sjÀlv eftersom upplevd lyssningsnivÄ Àr det som borde vara referens. NÄgot som tyvÀrr inte gÄr att mÀta med nÄgot instrument. Viss felvisning fÄr man nog alltid rÀkna med dÄ det Àr musik och levande mÀnniskor inblandade i testet.

HÀlsningar / Björn

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

eftersom upplevd lyssningsnivÄ Àr det som borde vara referens. NÄgot som tyvÀrr inte gÄr att mÀta med nÄgot instrument. Viss felvisning fÄr man nog alltid rÀkna med dÄ det Àr musik och levande mÀnniskor inblandade i testet.

😄

tomtarnas vaktparad?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...