Jump to content
Annons

Ljudkort med linebox


Zmolker

Recommended Posts

Tjena tjena!

Ibland när man är ute och lirar live med datorn så använder man ju Di-boxar. Vet ni om det finns något enklare usbljudkort med direkt lineboxsignal, så man slapp köra två lådor? Det hade varit ruggigt smart!

/Felix

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Någoting ur POD-familjen, typ POD Studio GX eller Focusrite-familjen typ Saffire 6 USB kanske skulle passa?

Som jag har förstått så är alla de ljudkort (vare sig det är USB eller FW) med combo jack-lösningar av typen XLR/TRS Hi-Z även lineboxar och skulle således passa dina behov.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kul att du svarade 🙂 Jag vet inte om vi menar samma sak. Jag tänker inte linebox in till ljudkortet - jag tänker linebox från ljudutgången. Eller räcker det med balanserade utgångar? Jag har ett presonus firestudio project, det är ett kanonbra ljudkort men på tok för klumpigt att ta med sig på spelningar. Jag har ingen firewireport på datorn som fungerar bra (har dock ett expresscard som löser det), det var därför jag nämnde usb.

Korten du nämner verkar vara för att ansluta gitarr till ljudkort, eller tänker jag helt fel nu?

Det kan mycket väl vara så att jag blandar ihop begreppen nu, om vad line och DI är. I så fall är det fritt fram att rätta mig!

I min drömvärld så skulle man dessutom kunna trycka "mute" på utljudet, men kunna ha en hörlursutgång som alltid är aktiv. Därigenom skulle man kunna ratta ljud under rep utan att störa när övriga bandet pratar, eller vad dom nu gör. Mycket smidigare än att be ljudteknikern fixa med monitor..

Allt gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kul att du svarade 🙂 Jag vet inte om vi menar samma sak. Jag tänker inte linebox in till ljudkortet - jag tänker linebox från ljudutgången. Eller räcker det med balanserade utgångar? Jag har ett presonus firestudio project, det är ett kanonbra ljudkort men på tok för klumpigt att ta med sig på spelningar. Jag har ingen firewireport på datorn som fungerar bra (har dock ett expresscard som löser det), det var därför jag nämnde usb.

Korten du nämner verkar vara för att ansluta gitarr till ljudkort, eller tänker jag helt fel nu?

Det kan mycket väl vara så att jag blandar ihop begreppen nu, om vad line och DI är. I så fall är det fritt fram att rätta mig!

I min drömvärld så skulle man dessutom kunna trycka "mute" på utljudet, men kunna ha en hörlursutgång som alltid är aktiv. Därigenom skulle man kunna ratta ljud under rep utan att störa när övriga bandet pratar, eller vad dom nu gör. Mycket smidigare än att be ljudteknikern fixa med monitor..

Allt gott!

Jag tror att vi tänker samma lika ändå. Hela idén med XLR/TRS-combon är att dels kunna ha möjligheten att koppla en mikrofon eller en linjesignal (som din gura exempelvis).

Vad det gäller din andra fråga ang. hörlursingång så tänker jag illustrera med en bild

73026_d1.jpg

Ser du där, längst ut till höger? Där har du en hörlursutgång som är oberoende av monitorsignalen som går att strypa. Är vi på samma spår där, tror du eller har jag missuppfattat dig?

Jag såg nu att POD-interfacet enbart var för gura/bas. Totally my bad. Saawry! 😛 Det finns ju givetvis POD:ar med både TRS och mik-ingångar. Saffire-kortet är för både mika- och instrumentsignaler.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi närmar oss samma linje, men de ljudkorten du visar har väl bara kombojack in. Om jag ska ersätta diboxen som man stoppar mellan mixerbord och ljudkort så borde man väl ha kombojacket på utgången? Eller?

Angående hörlursutgången så löser ju ett sådant ljudkort problemet på ett väldigt bra sätt, så länge master-ratten inte påverkar hörlursutgången. Men det ska den väl inte göra. Dom är i alla fall helt separata på mitt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

egentligen går det att koppla in en linesignal direkt i en mickingång men det ska helst finnas en pad eller att minska gainen

så om du har en balaserad ut från ljudkortet så behövs inte en linebox då den just omvandlar obalanserat till balanserat

impendasen blir inte så viktig i detta fall utan är ju viktigare när du kopplar in instrumentmickar

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! klurigt! Varför spelar inte impedansen någon roll? Är det inte den som brukar orsaka den ljudbildsförändring som sker om man kör utan linebox? Att det är balanserat borde väl bara hjälpa för störningar till mixern, eller?

Jag kan vara helt ute och cykla även i detta uttalande..

Link to comment
Dela på andra sajter

Impedansen spelar roll om du har hög utimpedans (som du har från gitarrmickar) - och kopplar in det på en ingång som inte har minst 10ggr högre inimpedans (kallas impedansbryggning).

Har du dessutom en kabel med hög kapacitans, så blir det ännu större problem. Du kan läsa lite mer om det HÄR och där finns också en länk till där du kan räkna ut när du kommer att få problem med diskantförlust.

Vanliga lineutgångar har ofta en utimpedans på typ 10-1000 Ohm, medan lineingångar ofta har en inimpedans på runt 10kOhm-1MOhm. Där uppfylls alltså kravet på impedansbryggning eftersom inimpedansen är minst 10ggr högre än utimpedansen på det som kopplas dit.

När du kopplar en synt, så kan den ha runt 10kohms utimpedans. Eftersom det är en ganska hög utimpedans, så kan det vara lite knepigt om man har en förhållandevis lågimpedativ ingång - och därför får man ibland använda DI-boxar till syntarna, men med högimpedativa ingångar är det aldrig några problem med syntarna heller.

Jag skulle undvika att koppla en linesignal till en mikrofoningång, eftersom man måste pad:a ner signalen till mikrofonnivå, för att sedan förstärka upp den direkt igen till linenivå. Det ger ofelbart mer brus helt i onödan.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle undvika att koppla en linesignal till en mikrofoningång, eftersom man måste pad:a ner signalen till mikrofonnivå, för att sedan förstärka upp den direkt igen till linenivå. Det ger ofelbart mer brus helt i onödan.

men vid livespelningar är det ju standard att koppla in i mickingångarna så frågan i detta fall är snarare om man behöver en dibox om man kopplar en balaserad lineut till mickingången

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har syntar och ljudkort på ett ungefär samma impedansvärde? Skiljer det mycket mellan kort? Spelar det roll om det är inbyggt eller externt? Risker för brum är väl också en anledning att ha låda? Är det något man behöver i det här fallet?

Förresten, tack för alla svar! Kul att ni engagerar er 🙂

Redigerat av Zmolker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...