Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

]Hej! NÀr jag förmastrar mina lÄtar sÄ fÄr jag ofta en effekt som inte lÄter bra. NÀr kicken och virveln inte kör sÄ ökar volymen pÄ allt annat vÀldigt mycket och sÀnks sedan igen nÀr de kör igen. Det ska ju bli lite sÄ nÀr man mastrar, men inte sÄ hÀr mycket. Cymbalerna kan höjas till typ det dubbla. Jag anvÀnder Waves Complete och brukar anvÀnda multibandskompressor och multibandsmaximizer. NÄgon som har ett tips pÄ vad jag ska Àndra pÄ? Jag bifogar ett exempel: Exempel.mp3

Annons
Postat (redigerat)

Om du inte vill att kompressorn ska kunna göra sÄdana dramatiska volymingrepp sÄ prova att stÀlla ration pÄ ett lÀgre vÀrde.

edit:stavfel

Redigerat av mickestrang
Postat

Release Àr för lÄng!

LÄter som du har kompressor pÄ. KÀpprÀtt Ät helvete instÀlld!

Kör antingen multibandskompressor eller en limiter eller bÄda sparsamt!

Postat

Mixar du i hörlurar eller med högtalare? Mixar man i hörlurar, och inte Àr van vid det, kommer man alltid att mixa bas/trummor för högt, och dÄ blir det sÄdÀr.

I övrigt tipsar jag gÀrna om Event Horizon, alla har rÄd med den.

Postat

Kicken och virveln Àr inte mycket högre Àn allt annat, och om jag stÀnger av masterpluggarna lÄter det helt normalt. Vad det gÀller pluggarna sÄ har jag inte stÀllt in dem sjÀlv, utan jag anvÀnder förinstÀllningar.

Postat

SkrĂ€ckfilmen? 😉

Absolut! 😄 Den brukar finnas i den dĂ€r hyllan med filmer för "1 för 59, 2 för 99". Fungerar ocksĂ„ vĂ€ldigt bra som kompressor. Borde finnas hemma hos varje ljudtekniker!

Av nÄgon anledning fungerade det inte med att lÀgga in lÀnkar den hÀr gÄngen. www.stillwellaudio.com/?page_id=16 var adressen som jag försökte lÀnka till.

Postat

Kicken och virveln Àr inte mycket högre Àn allt annat, och om jag stÀnger av masterpluggarna lÄter det helt normalt. Vad det gÀller pluggarna sÄ har jag inte stÀllt in dem sjÀlv, utan jag anvÀnder förinstÀllningar.

Nej, det lÄter inte sÄ nÀr pluggarna Àr avstÀngda, men eftersom de pÄverkar dynamiken kommer det som inte upplevs som nÄgon skillnad utan pluggen plötsligt att bli en vÀldig skillnad med pluggen. I och med att trummor/bas ligger (för) högt i mixen kommer det att vara volymen pÄ dem som ökar mest nÀr du komprimerar mixen. Eftersom lÄgfrekventa ljud tar upp mer "utrymme" i mixen kommer det, sÄ att sÀga, att bli mindre utrymme kvar för övriga ljud. Det Àr sÄ det fungerar.

Testa att göra en version av mixen med bas/trummor nÄgra dB lÀgre och se om du fÄr samma problem dÄ ocksÄ.

Postat

Fick det av en kompis. Eftersom det heter complete sÄ borde innehÄlla alla waves pluggar.

Complete my ass. Om du nu fÄtt nÄt som Complete sÄ borde det heta Mercury, schysst polare du har. Ge bort pluggar för nÀrmre 30 papp! Och ÀndÄ Àr det rea pÄ skiten...

Postat

haha, ja complete Àr torrenten med alla Waves-pluggar. Dom har ingen bundle eller produkt som heter sÄ. Humor.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.